_FnX_ Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 I dag skal jeg på posten og hente min nye WD Caviar 120GB harddisk, har planer om å legge inn Win2000, og senere kanskje WinXP. Har tenkt å bruke FAT32, dele harddisken opp i 4 partisjoner. Senere er og Linux på en av partisjonene aktuelt. Noen som har noen bedre forslag, kommentarer til dette? Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Bruk NTFS. Raskere og mer stabilt enn FAT32. Med NTFS mener jeg du også kan partisjonere i Windows. (Har bare hørt det, vet ikke hvordan.) Lenke til kommentar
smygarn Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Hvis du er SIKEKR på at du skal ha linux snart er det nokk lurt å velge FAT32, etttersom dette også kan leses fra linux, mens NTFS er et rent Win format. Men dersom du ikke skal bruke samme filer på linux-disken er NTFS et selvfølgelig valg. Kanskje du burde ha det meste på NTFS men ha en disk med FAT32 der du har mp3'er og filer du bruker både i linux og windows. Personlig kjører jeg de to os'ene uten og kommunisere mellom dem, siden dette er noe jeg har dårlige erfaringer med. Lenke til kommentar
_FnX_ Skrevet 13. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2003 Ifølge windows.no bør FAT32 brukes om jeg skal ha flere Windows, men gjelder dette og visst jeg velger å ha Win2000 og Linux? Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Søk på forumet. Denne problemstillingen har vært oppe omtrent 7 438 589 ganger før... Okei, jeg overdriver! Men du skjønner sikkert hvor jeg skal hen. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Bruk NTFS. Raskere og mer stabilt enn FAT32. Med NTFS mener jeg du også kan partisjonere i Windows. (Har bare hørt det, vet ikke hvordan.) NTFS er ikke raskere enn FAT32, men omvendt. Riktignok er forskjellen så liten at den knapt er målbar. Du har imidlertid mye større sikkerhet for dataene dine med NTFS, også ved strømbrudd. Har du mulighet bør du gå for NTFS. Husk at W98 og ME ikke støtter dette filsystemet. Hvis du mener å opprette partisjoner på en ny disk kan du gjøre dette fra W2K og XP både med NTFS og FAT32, men skal du endre partisjons-størrelse, flytte partisjoner og andre avanserte operasjoner er det nødvendig med tredjeparts programvare. Powerquest Partition Magic er kongen til dette, og siste utgave heter 8.0. Lenke til kommentar
Crusader* Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 hvorfor skal du ha 4 partisjoner? også med en gang jaja gjør som du vil men jeg bruker nesten alltid NTFS Lenke til kommentar
mandela Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 fat 32 hvis du vil ha tilgang til windoz-partisjonene i Linux Lenke til kommentar
_FnX_ Skrevet 13. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2003 Crusader, hvorfor ikke? Hørte noe om at hver partisjon med FAT32 ikke kunne være over 30gb.. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Senere er og Linux på en av partisjonene aktuelt.Noen som har noen bedre forslag, kommentarer til dette? Å multiboote Linux med Windows kan ofte være litt tricky å få til å fungere, spesielt hvis du har flere Win-versjoner. La til Mandrake 9.0 på et W2K og XP oppsett, og her ville ikke XP starte etterpå. En fil var visstnok fjernet eller skadet. Konklusjonen er at vil du lære, er det bare å kjøre på og eksperimentere. Husk backup, så blir det færre tårer... Hvis det derimot er systemstabilitet som er målet bør du vurdere hva du trenger, og holde det enklest mulig. Lenke til kommentar
_FnX_ Skrevet 13. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2003 Muffinmann, jeg er ute etter å lære ja, men det bør jo være stabilt og da.. Lenke til kommentar
Ludde Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Hvis du er SIKEKR på at du skal ha linux snart er det nokk lurt å velge FAT32, etttersom dette også kan leses fra linux, mens NTFS er et rent Win format. Men dersom du ikke skal bruke samme filer på linux-disken er NTFS et selvfølgelig valg. Kanskje du burde ha det meste på NTFS men ha en disk med FAT32 der du har mp3'er og filer du bruker både i linux og windows. Personlig kjører jeg de to os'ene uten og kommunisere mellom dem, siden dette er noe jeg har dårlige erfaringer med. det fungerer GLIMRENDE å mounte ntfs partisjoner inn i linux! det som derimot ikke er / var standard, var å kunne SKRIVE til NTFS, men en bekjent la inn en "patch" som gjorde dette mulig, og dette fungerte ypperlig i flere år. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Muffinmann, jeg er ute etter å lære ja, men det bør jo være stabilt og da.. Sikkert omtrent som å lære seg å sykle, kan bli mange knall og fall til å begynne med men etterhvert går det bedre. Husk at det skjer mye på Linux-fronten, ser ikke bort i fra at det kommer distroer med NTFS-støtte snart. Xandros Desktop fungerer godt i Windows-miljøer, men den koster desverre penger...Evt. kan du vurdere kun en Windows-utgave sammen med Linux. Har testet litt ut på min maskin, kjører fleroppstart med W98,W2k og XP, og i 3d-ytelse er W2k kvikkest. Så hvis du skal bruke Windows til spill, vil til og med W2k fungere. Vel og merke med seneste service pack. Du skriver at du skal ha Linux på EN partisjon. Linux trenger tre partisjoner hvis jeg ikke tar feil, bl.a. en egen til swap-fila. Dette gjøres under installasjonsprosessen. Har dessverre ikke så mye kunnskap på området, men det tilegner du deg med litt testing. Lenke til kommentar
_FnX_ Skrevet 13. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2003 Vel, i første omgang blir det Win2000, og med tiden har jeg lyst å prøve Linux. Tror jeg går for FAT32, etter råd fra en kompiss, som og hjelper meg den dagen jeg skal prøve meg i Linux.. Lenke til kommentar
smygarn Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Hvis du er SIKEKR på at du skal ha linux snart er det nokk lurt å velge FAT32, etttersom dette også kan leses fra linux, mens NTFS er et rent Win format. Men dersom du ikke skal bruke samme filer på linux-disken er NTFS et selvfølgelig valg. Kanskje du burde ha det meste på NTFS men ha en disk med FAT32 der du har mp3'er og filer du bruker både i linux og windows. Personlig kjører jeg de to os'ene uten og kommunisere mellom dem, siden dette er noe jeg har dårlige erfaringer med. det fungerer GLIMRENDE å mounte ntfs partisjoner inn i linux! det som derimot ikke er / var standard, var å kunne SKRIVE til NTFS, men en bekjent la inn en "patch" som gjorde dette mulig, og dette fungerte ypperlig i flere år. Det jeg mente var at det sikkert er lurt å ha en disk som begge kan skrive til og lese. Sist jeg skjekket funket det ikke å skrive til NTFS i linux Lenke til kommentar
pcverden Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 Samme her. Jeg kjører Mandrake 9.0 og Win XP og de kan ikke "prate" sammen ettersom XP er på en NTFS partitisjon så jeg anbefaler også at du formatere til FAT32 hvis du skal ha Linux, men hvis ikke så burde du bruke NTFS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå