Gå til innhold

Jeg trenger PLS hjelp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vist stoppknappen er NC, vil den legge inngangen på PLS høy. Har man da et ladderdiagram vil da porten være normal. Da den da vil ligge aktiv og lede videre helt til noen trykker på knappen.

 

Bruker man en NO bryter må man invertere porten i ladder slik at den leder helt til noen trykker på knappen og dermed legger porten høy.

 

Men om porten skal være invertert eller ikke på ladderdiagramet kommer jo også ann på hvordan den skal brukes. (Startknapp, stoppknapp, fotocelle osv.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi har begynt med PLS på skolen, og vi kobler da stoppbryterne som NO (fysisk), jeg personlig syntes jo det er litt rart at vi ikke bruker NC, da dette vil gi større sikkerhet, og jeg kan jo ikke se at det vil gi noen problemer.

Så jeg lurte på om det er noen som vet hvordan dette gjøres i industrien? Benytter man der hvilestrømskoblinger (NC) eller bruker man impuls (NO)?

Endret av Patz
Lenke til kommentar
Vi har begynt med PLS på skolen, og vi kobler da stoppbryterne som NO (fysisk), jeg personlig syntes jo det er litt rart at vi ikke bruker NC, da dette vil gi større sikkerhet, og jeg kan jo ikke se at det vil gi noen problemer.

Så jeg lurte på om det er noen som vet hvordan dette gjøres i industrien? Benytter man der hvilestrømskoblinger (NC) eller bruker man impuls (NO)?

 

 

Hei.

 

Svaret på det der er nok ja, både og ....

 

Jeg trives best med at stopp og nødstopp er NC, men det brukes i mange tilfeller også

NO. Jeg vil vel si at det må bestemmes av sikkerheten i anlegget, hvor viktig er det

feks at et kabelbrudd skal stoppe, eller IKKE stoppe en prosess.

 

Hvis anlegget ikke skal stoppes ved kabelbrudd, da må man bruke NO, men etter min

mening må man da også bruke overvåkning av kabelen, slik at man får beskjed om at det

er en feil tilstede.

 

Vegard

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...