Gå til innhold

Hvilke bøker bør filmatiseres?

Anbefalte innlegg

Nå har vi tråder for værste filmatisering og for beste, men ingen for bøker man kanskje vil at filmatiseres. Ja, det burde være klart hva man skal gjøre, ikke sant. Begrunnelse, og kanskje et kjapt plotsammendrag hadde vært fint. Men skal vi prøve å IKKE begynne å mase om hvorfor filmatisering er vanskelig?

Okey, kjør debatt!

Mine forslag:

1. Vikingskatt-trilogien av Gunnar Staalesen.

Dette er en skattejakthistorie av krimforfatter Staalesen (Varg Veum-bøkene). Dette er boka(bøkene) som sammen med Harry Potter vekte min leselyst. Vi er på slutten av 20-tallet/starten av 30-tallet, hvor en ung gutt blir med hans søskenbarn og hans onkel på jakt etter en skatt.

Jeg mener at disse bøkene lett kan overføres til film. Historien er enkel og det er ikke for mye "forskjellig" handling (annet enn at de reiser en del i Europa og Afrika). Det går veldig rett fram. Samtidig er det mye mystikk og spenning, og med en ung gutt i hovedrollen vil den appellere til barn og unge ganske fort, og kanskje voksne med sans for eventyr.

2. Jernvognen av Stein Riverton

Norges største krimklassiker? Ja, så langt vil jeg strekke det. Norges største krimforfatter før krigen, og hans mest kjente (og beste?) bok. Vi er på en øy om sommeren, og møter en forfatter på ferie. Et drap finner sted, og en etterforskjer fra Oslo kommer til øya.

Også denne kan det lett lages film av. Radioteateret har laget et hørespill av det, og Jason har laget en tegneserie av det. Nå mangler bare filmen.

Historien har kanskje ikke så mye action som Varg Veum, mye mer i Sherlock Holmes-stilen. Men samtidig er det en nerve og underliggende spenning gjennom hele boka som ikke så altfor vanskelig, skal kunne gjøres om til en film.

3. Wheel of Time av Robert Jordan.

Dagens mest kjente fantasyserie (med unntak av Harry Potter og Ringenes Herre)? Masse rykter har gått om en filmatisering, og jeg mener å ha lest et sted at en film av bok 1 skal være på tankestadiet.

Problemet med disse bøkene er at det er vanvittig mye som skjer, det er tross alt 11 bøker ute, tolvte skal avsluttes av Brandon Summers (tror jeg) pga. Jordan er død. Vi møtes et sinnsvakt antall mennesker, og i bøkene skifter synsvinkel ofte. Vi er en del personer for å si det mildt. Som sagt, er en filmatisering på tenkestadiet, tror de sa at de ville ha den ferdig til 2010. Jeg synes heller at de skal vente til at den siste boka er ute, så de kan se hva som bør, og hva som IKKE bør være med fra starten av.

Som sagt, så er dette kanskje en vanskelig filmatisering. Men det er en slik fantastisk historie at den fortjener å bli satt på lerretet.

Endret av SobrietyMisfit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror De ville guders by - Isabel Allende kunne blitt en veldig god film. Den har det meste som skal til for å bli en god film, for bokens styrke ligger i handlingen. Boken er heller ikke så veldig lang, så det er blir ikke så mange utelatelser.

Lenke til kommentar
Tror De ville guders by - Isabel Allende kunne blitt en veldig god film. Den har det meste som skal til for å bli en god film, for bokens styrke ligger i handlingen. Boken er heller ikke så veldig lang, så det er blir ikke så mange utelatelser.

Enig! :yes:

Lenke til kommentar
Phenomena, hadde vært konge viss de bøkene hadde blitt filmatisert, hadde mer vært for barn da uansett.

Stemmer for dei eg og!

Evt. "De fire og han som gjør galt værre", men der er handlinga så konsentrert, så det ville ha vore vanskeleg trur eg. Litt tricky hovudpersoner gjer det og litt vanskeleg :)

Lenke til kommentar

"Paktens Voktere" av Tom Egeland håper jeg det er noen norske filmskapere som tar å lager en filmgreie ut av.

Engler og Demoner skulle vel egentlig komme til Desember 2008, men pga. av manusforfatter-streiken kommer den ut bortimot sommern' 2009, har jeg lest et sted.

Edit: 15. May 2009 (USA) sier Imdb.com ... Jeg tror ikke innspillingen har begynt enda engang, så dette kan trekke ut så lenge streiken fortsetter ustoppet.

Får bare håpe at Dan Brown kommer med oppfølgeren til 'Da Vinci Koden', 'Solomons Key' snart så vi får kortet ned på ventetiden. ;)

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar
har jeg faktisk ikke fått med meg :/ hvorfor?

Manusforfatterne vil ha mer av kaka, de vil ha mer prosenter av filmenes innkomst. Noe jeg selvfølgelig også skjønner, de har faktisk stått bak en stor del av filmen, som likevel virker som en liten del for oss andre.

De har ganske så stor støtte blant skuespillerne også de streikende, såvidt har jeg sett og lest.

Lenke til kommentar
Evt. "De fire og han som gjør galt værre", men der er handlinga så konsentrert, så det ville ha vore vanskeleg trur eg. Litt tricky hovudpersoner gjer det og litt vanskeleg :)

Tror hovedpersonene ville vært hovedproblemet. Hvordan få en skillpadde, en vaskebjørn, en panda, en ilder og en elg til å virke menneskelige i et samfunn som ellers består av mennesker, uten at det bare ser dumt ut? Nei takk

Lenke til kommentar
INGEN bøker burde bli filmatisert. Det er digg å ha sin egen versjon av figurene ol. i bøker. Berlinerpoplene på tv var skjikkelig skuff. Var så mye som var utelatt.

Da hadde vi hatt veldig få filmer i og med at 90% av all film er basert på litterære verk i en eller annen form.

Selv har jeg lest alt for få bøker til å foreslå en eller annen klassisk roman som bør adapteres. Men jeg ville likt å se flere filmer som tar tak i bøker av forfattere som har magisk realistisk stil, noen har nevnt Isabelle Allende, men også folk som Günther Grass og Salman Rushdie (feks. Midnattsbarn) kunne blitt veldig interesante filmprosjekter, synes Gutten med blikktrommen basert på Günther Grass sin bok er en fantastisk film. Nå skal det sies at en slik film må lages av noen som er veldig kunstneriske og eksprimentelle i stilen, og ingen nålevende regissører har den rette kombinasjonen av kunstneriske evner, og komersiel anseelse til å få til et slikt prosjekt.

Skulle Salman Rushdies bøker adapteres tror jeg de eneste som kunne gjort det ikke lenger er med oss, dagens mer kjente kunstregissører jobber mer med sine egne personlige tanker og prosjekter og få av dem kunne laget eksprimentell og kunstnerisk film av bøker. Folk som kunne gjort det er Welles, Fellini og kanskje Kubrick ingen av dem lever lenger dessverre.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Hadde vært sinnsykt bra om noen hadde laget en bedre filmatisering av '1984'. Den som er laget er helt ok, men boka og Orwell er jo fantastisk, derfor fortjener den en bedre filmatisering. Dette er i alle fall en film jeg kunne tenkt meg å sett.

Ellers tror jeg at 'L' av Erlend Loe kunne blitt en veldig artig komedie. Dette gjelder forsåvidt 'Gjeld' av T. Eggen også.

Endret av promoe
Lenke til kommentar

Leser altfor få bøker (eller, jeg leser jo en haug med bøker, men har ikke tid til så mye skjønnlitteratur), men de beste jeg har lest de siste årene er Parfymen og Historien om Pi. Førstnevnte er jo forlengst filmatisert (men det var etter at jeg leste den, og da tenkte jeg at dette kunne bli en knallfilm. Det ble det ikke, men film okkesom), men bare for noen måneder siden fant jeg ut at Historien om Pi også skal bli til film, ved JP Jeunet. Jeg kan ganske enkelt ikke be om mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...