Gå til innhold

Noen her som kan bruke ønskekvist?

Anbefalte innlegg

Er det på noe som helst måte mindre overnaturlig med en allmektig gud enn ett gjenferd?

Kveruler litt til, du forstod godt kva han meinte, og dette er ikkje tråden til den diskusjonen.

Kan eg bruka ønskjekvist? Aldri prøvd, men tviler sterkt på det. Trur eg at ønskjekvister fungerer? Eigentleg ikkje, men kan ikkje seia for sikkert at det er så.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men kun der, ingen andre steder i nærheten? Kun akkurat der ønskekvisten "pekte"?

Tilfeldig?

Det låg vel en "åre" med vatn som kom forbi der.

Dei bora i alle fall akkuratt der den pinnen pekte ned.

Så du gjør en forutsetning for å overbevise deg selv, og bevise at det fungerer?

Borr flere steder.

Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Men kun der, ingen andre steder i nærheten? Kun akkurat der ønskekvisten "pekte"?

Tilfeldig?

Det låg vel en "åre" med vatn som kom forbi der.

Dei bora i alle fall akkuratt der den pinnen pekte ned.

Så du gjør en forutsetning for å overbevise deg selv, og bevise at det fungerer?

Borr flere steder.

Tja, vil tro at det fungerer når det peker nedover der.

Og at det var der dei proffe "borrefolka" fant vann.

Lenke til kommentar
In a scientific study in Munich, five hundred dowsers were initially tested for their "skill", and the experimenters selected the best 43 among them. These 43 were then tested in the following way. On the ground floor of a two-story barn, water was pumped through a pipe; before each test, this pipe was moved in a direction perpendicular to the water flow. On the upper floor, each dowser was asked to determine the position of the pipe. Over two years, the 43 dowsers performed 843 such tests. Of the 43 pre-selected and extensively tested candidates, at least 37 of them showed no dowsing ability. The results from the remaining 6 were said to be better than chance, resulting in the experimenters' conclusion that some dowsers "in particular tasks, showed an extraordinarily high rate of success, which can scarcely if at all be explained as due to chance ... a real core of dowser-phenomena can be regarded as empirically proven"[5] "

Five years after the Munich study was published, scientist Jim T. Enright contended that these results are merely consistent with statistical fluctuations and do not demonstrate any real ability.[6] He noted that the best tester was on average 4 millimeters out of 10 meters closer to a mid-line guess, an advantage of 0.0004%. The study's authors responded[7] but Enright remains unconvinced.[8]

http://en.wikipedia.org/wiki/Dowsing#Evidence

Lenke til kommentar
Som jeg skrev i førstepost; ønskekvist eller peilepinner. Prinsippet er jo likt.. Virker det da, mener du? Isåfall, hvordan?

jeg brukte 2 sveisepinner som jeg bøyde 90 grader, og holdt de løst, slik att de peket fremover.. når jeg krysset ett vannrør, så rettet de seg som regel slik att de sto hver sin vei, og indikerte plasering og retning på vannrøret.

dette er ett triks jeg lærte av sjefen min, siden mange av tegningene over rørsystemet i blandt annet oslo ikke er og stole på :p

Lenke til kommentar

jeg bare ser de vrir seg jeg... føler ikke noe spesielt, kan heller ikke forklare det tror jeg...

men det kan ha noe med att større rør gjerne er av stål, og vannet gnisser jo mot hele tiden, og det kan gi litt magnetisk virkning på røret...

den er foresten også ganske flink til og finne strøm kabler da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...