toth Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Nå skal jeg foreløpig ikke uttale meg om jeg tror på virkningen av ønskekvister/peilepinner eller ikke. (Og til skeptikerne, jada, jeg har lest all kritikk og J. Randi med fleres tester, og protesterer ikke på det. Så la ikke dette bli enda en generell "finnes det noe overnaturlig?"-diskusjon.) Er det noen her inne som hevder å kunne finne f.eks vann v/hjelp av ønskekvist e.l., eller eventuelt har folk i aller nærmeste familie, som de tror kan dette? Jeg er interessert i historier hvor det tilsynelatende har virket, og spesielt hvordan "brukeren" mener det fungerer, og hvordan det føles. Anyone? Lenke til kommentar
strayder Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Min bestefar fant vann har jeg blirr meg fortalt av min bestemor, min far og onkler. Personlig tror jeg at ALLE ville funnet vann der, for de bodde på en øy..... ikke ute i havgapet, men på Helgøya i Mjøsa utenfor Hamar. Men han fant visstnok vann med hjelp av en ønskekvist på oppdrag av ymse gårder og privat personer der. Han var sugar lærer også, om det har noe å si Religions lærer til og med som elsket å sette fast JV folk som kom på døren hos ham for å preke gudsreklame.... Som sagt, jeg har mine tvil.... Lenke til kommentar
toth Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 Grunnen til min interesse er faktisk klin lik din. Det er snakk om min bestemor, og alle hennes barn(inkl. min far) kjenner til det, samt dem hun har hjulpet. Brønnen som forsyner hennes, vår, og flere hytter rundt med vann, og har gjort det i mange år, ble funnet av henne. Det er snakk om grunnvann i fjell. Hun er meget kristen, og overnaturlige ting fnyser hun av, så dette er litt rart.. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal tro, men har planer om å be om se henne i aksjon.. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Når det gjelder dette så kan det være noe så enkelt som at de evnene vi har utviklet for å overleve i villmark og uten vann i brønn eller spring av og til slår ut. Beduiner kan bl.a lukte vann, vann er livsviktig, det er derfor naturlig å anta at en evne til å oppdage vann vil være en evolusjonær fordel. Dette kan muligens gi utslag i at en gjennom naturlig utvalg bevisst eller ubevisst kan lukte/intuitivt resonnere seg til ut fra terrenget, vegetasjon og dyreliv til hvor en kan finne vann. At en tar i bruk "ønskekvister" og tilskriver dette til overnaturlige krefter er kun et utslag i retning vår trang til å rasjonalisere ting, selv om svaret vi gir oss selv er iboende irrasjonelt. Det er nå min umiddelbare reaksjon og rasjonalisering Lenke til kommentar
strayder Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Høres fornuftig ut, om man kan kalle slikt fornuftig. Alt "merkelig og rart" så langt i livet mitt har jeg klart å få forklart uten bruk av mambo jambo og hokus-pokus forklaringer, så jeg er helt sikker på at det finnes en rasjonell forklaring på dette også. Vi bruker bla lukt i langt større grad enn vi tror når vi forholder oss til det motsatte kjønn og evnen til å finne vann er jo ingen dum evne... og ikke annet for å vaske av seg lukten Selv tar jeg ALDRI feil av kompass retninger, vet ikke hvorfor, men selv inne i store kjøpesentre jeg aldri har vært før(Ala det som ligger i Plato utenfor Firense i Italia!) vet jeg hvor nord og sør er uten å ha sett et kompass på dager, uker og år.... Har utfordret dette mange ganger og gått til en sports forretning for å se på kompass der, men evnen har aldri sviktet meg. Så kan en jo lure på nytten av dette i dagens samfunn, men det er sikkert en evne som mine forfedre utviklet en eller annen gang, hvem vet. Jeg syntes den er veldig nyttig da jeg alltid vet hvor jeg befinner meg i forhold til bilen min, hvor utgangen er osv, selv når det kryr av folk rundt meg. Jeg har med andre ord ikke arvet evnen med å finne vann... så kompass evnene må ligge på muttern's side av familien.. he he. OG har åpenbart skippet henne fullstendig, for hun kan ikke gjøre rede for nord sør i sitt eget hus engang, enda hun har bodd der i 37 år!! Artig hvordan evolusjonen har virket på oss egentlig. Nok et bevis på evolusjon faktisk. Endret 9. januar 2008 av strayder Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Husker i min barndom at jeg og onkel lekte med en ønskekvist, jeg fikk utslag rett der vannledningen gikk, visste selvsagt ikke på forhånd at det var en vannledning der. Hvordan ønskekvist funker vet jeg ikke noe om, men vi består av over 70% vann og drives av elektriske impulser Lenke til kommentar
Aces Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Søsteren til mormor var også en ekspert på det. Når hun gikk på tur i skogen var hun en ekspert på å finne bekker, vånn etc etc. Merkelig ... Lenke til kommentar
frevild Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Bestefar brukte visstnok ønskekvist da han skulle grave brønn til hytta. I senere tid har jeg blitt klar over at bakken er temmelig lik overalt rundt hytta, og at det er grunnvann overalt. Og brønnen er pent plassert et par meter fra hyttedøra... Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Vi borret nettop etter vann på hytta. Mamma og pappa bruke ønskekvist, og ja, det fungerte. Pinnen blei trekt ned mot det punktet der det var vann. Trodde ikkje at dette fungerte før eg prøvde det selv, og det fungerte. Kan ikkje skjønne koffor det er sånn, men sånn er det altså. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Vi borret nettop etter vann på hytta.Mamma og pappa bruke ønskekvist, og ja, det fungerte. Pinnen blei trekt ned mot det punktet der det var vann. Trodde ikkje at dette fungerte før eg prøvde det selv, og det fungerte. Kan ikkje skjønne koffor det er sånn, men sånn er det altså. Burde vurdert å borre der den ikke pekte? Sett at vannet kunne være under hele tomta? Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Vistnok skal min bestefar ha grunnlagt brønnen der vi får vann fra ved å bruke ønskekvist og selv den dag i dag har vi aldri vært tom for vann. Om det stemmer at han har brukt ønskekvist vet jeg ikke men jeg ser ingen grunn til at de nær meg skal lyve om det. Tror jeg på det? Ja, det gjør jeg. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Mao det er ingen av dere som har sett Richard Dawkins sin serie "The Enemies of Reason"? Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Vi borret nettop etter vann på hytta.Mamma og pappa bruke ønskekvist, og ja, det fungerte. Pinnen blei trekt ned mot det punktet der det var vann. Trodde ikkje at dette fungerte før eg prøvde det selv, og det fungerte. Kan ikkje skjønne koffor det er sånn, men sånn er det altså. Burde vurdert å borre der den ikke pekte? Sett at vannet kunne være under hele tomta? Vi skjekka om det var vann i nærheten bare for moro skyld. Så kom det profesjonelle brønnborere med skikkelig utstyr, og da viste det seg at det var vann der, tilfeldig? Lenke til kommentar
etjazz Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 (...)Hun er meget kristen, og overnaturlige ting fnyser hun av(...) Hehe, riiight - Kristendom er pr definisjon også en overtro ...just sayin' Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 (...)Hun er meget kristen, og overnaturlige ting fnyser hun av(...) Hehe, riiight - Kristendom er pr definisjon også en overtro ...just sayin' Går ut fra du skjønte hva jeg mente. Overnaturlig som i spøkelser, gjenferd, trolldom osv.. Lenke til kommentar
etjazz Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 (...)Hun er meget kristen, og overnaturlige ting fnyser hun av(...) Hehe, riiight - Kristendom er pr definisjon også en overtro ...just sayin' Går ut fra du skjønte hva jeg mente. Overnaturlig som i spøkelser, gjenferd, trolldom osv.. Er det på noe som helst måte mindre overnaturlig med en allmektig gud enn ett gjenferd? Lenke til kommentar
strayder Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Skal vi holde oss sånn passe on topic guys? Mye mer gøy å åpne tråder der det du diskuterer faktisk stemmer overens med topic overskriften, syntes ikke dere det også? Skal dere defenere hva dere syntes er overtro er kanskje en ny tråd et fint sted å begynne? Sånn at dere ikke hijacker denne tråden til det. Værsågod, det er bare å dra i gang nye tråder, det er derfor det heter FORUM... Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 (...)Hun er meget kristen, og overnaturlige ting fnyser hun av(...) Hehe, riiight - Kristendom er pr definisjon også en overtro ...just sayin' Går ut fra du skjønte hva jeg mente. Overnaturlig som i spøkelser, gjenferd, trolldom osv.. Er det på noe som helst måte mindre overnaturlig med en allmektig gud enn ett gjenferd? For en kristen? Absolutt. Men dette er ingen religions-diskusjon. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Vi borret nettop etter vann på hytta.Mamma og pappa bruke ønskekvist, og ja, det fungerte. Pinnen blei trekt ned mot det punktet der det var vann. Trodde ikkje at dette fungerte før eg prøvde det selv, og det fungerte. Kan ikkje skjønne koffor det er sånn, men sånn er det altså. Burde vurdert å borre der den ikke pekte? Sett at vannet kunne være under hele tomta? Vi skjekka om det var vann i nærheten bare for moro skyld. Så kom det profesjonelle brønnborere med skikkelig utstyr, og da viste det seg at det var vann der, tilfeldig? Men kun der, ingen andre steder i nærheten? Kun akkurat der ønskekvisten "pekte"? Tilfeldig? Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Vi borret nettop etter vann på hytta.Mamma og pappa bruke ønskekvist, og ja, det fungerte. Pinnen blei trekt ned mot det punktet der det var vann. Trodde ikkje at dette fungerte før eg prøvde det selv, og det fungerte. Kan ikkje skjønne koffor det er sånn, men sånn er det altså. Burde vurdert å borre der den ikke pekte? Sett at vannet kunne være under hele tomta? Vi skjekka om det var vann i nærheten bare for moro skyld. Så kom det profesjonelle brønnborere med skikkelig utstyr, og da viste det seg at det var vann der, tilfeldig? Men kun der, ingen andre steder i nærheten? Kun akkurat der ønskekvisten "pekte"? Tilfeldig? Det låg vel en "åre" med vatn som kom forbi der. Dei bora i alle fall akkuratt der den pinnen pekte ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå