Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva, hvem, hvor - Jeg pusser opp i Oslo

Anbefalte innlegg

Hei.

Har søkt en del, men blir ikke helt tilfredsstilt mtp. det jeg lurer på.

Det er vell i alle huseieres interesse å holde utgiftene til oppgraderinger på et lavt nivå. Og nå som boligprisene faller og renta stiger er det enda viktigere å være bevist i valg av kjøp og tjenester.

Tenkte jeg bare kunne slenge ut noen spørgesmål i den forbindelse.

Svar og erfaringer mottaes med takk.

Jeg har skaffet disse: Lag nytt bad Nek400:2006 Som jeg anser som et godt supplement til de forestående arbeidene.

1. Hvilke el. firmaer i Oslo har du god erfaring med? Hvilke har vært en skuffelse?

2. Hvilke er keene på å la kunden handle matriel eksternt?

3. Hvilke er possitive til at kunden legger opp punkter selv og bruker inst. for tilkobling og godkjenning mot et realt tillegg i pris?

4. Hvilke rørleggerbedrifter i Oslo har du god / dårlig erfaring med?

5. Er det din oppfattning at rørleggere blir litt kalde når du har handlet inn alt matriell når de møter opp?

6. Hva synes du om påstanden: Lav timepris kompanseres med skyhøy avvanse på matriell? For slik tror jeg det er i mange firmaer. Ikke bare i håndtverksbransjen. Burde ikke folk ta seg en timepris som dekker faktiske utgifter? Er dette bare for å få jobber av de som ringer å spør om timepris?

Svar mottaes med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noen interessante spørsmål og betraktninger du har her. Vil først nevne at i informasjonshefte ”lag nytt bad” og i tillegg til at det i våtromsnormen står beskrevet hvordan du skal legge membran. Etter min formening bør det legges litt mer membran en det som er beskrevet her. Det skader heller ikke å legge litt mer membranduk på soner det ikke er nødvendig etter normen.

Når det gjelder de nummererte spørsmålene, så kan ikke jeg svare på dette for området Oslo. Likevel kan dette være interessant for flere i dette langstrakte landet. Jeg har i løpet av de siste årene pusset opp en leilighet, en enebolig, hjulpet flere kamerater med oppussing av bad og bygget noen garasjer.

Derfor vil jeg på noen av spørsmålene svare på hvordan jeg gjør det (ikke Oslo):

2. Hvis en håndverker ikke aksepterer at jeg kjøper inn selv, da får han ikke jobben (det kan likevel være at jeg velger å kjøpe alt hos håndverkeren – se svar 6.).

3. Jeg bruker en fast firma til el. arbeid. De synes det er greit at jeg kjøper inn deler selv og at jeg legger opp til punktene selv. Selvfølgelig skal dette være godkjente gjennomføringer, rett areal på ledning, etc. De synes faktisk dette er veldig greit, fordi det er mye jobb og mange som ønsker deres tjenester. Til flere de når over til flere faste kunder kan de få og tære på hvis tidene skulle bli vanskelige.

I et tilfelle anbefalte til og med elektrikeren at jeg handlet en spesiell del på Clas Ohlson. Dette fordi den var billigere og bedre en det han kunne tilby.

5. Dette har jeg aldri opplevd, så lenge delene er kvalitetsmessig gode nok. Her nytter det av og til ikke å handle inn fra bl.a. Clas Ohlson fordi de omsetter noen artikler med en annen dimensjon en det som normalt sett er i hus pr. i dag.

6. Dette legger jeg meg ikke opp i. For meg er det den totale prisen som betyr noe (Fast Pris). Jeg spør alltid om hva det vil koste for å gjøre en jobb. Og jeg spør flere håndverkere (utenom el.inst. her har jeg et godt forhold til et bestemt firma, blitt fast kunde).

Lykke til med oppussingen.

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar

Når det gjelder elektrisitet har jeg ekstremt dårlig erfaring med Gnisten Installasjon. De skiftet el-anlegg og sikringsskap hos oss, og glemte å sende inn ferdigmelding til netteier, noe som resulterte i en gigantisk ekstraregning på strøm til oss...

Lenke til kommentar
Hjelper nok lite at du har anskaffet NEK 400, dersom du ikke vet hvordan du skal bruke den.

Hei.

Hva mener du? Det er en bok, du blar i den, du leser det som omhandler det du driver med. Og følger det. Er ikke det essensen i å bruke en norm? Eller er det andre ting man må vite?

Lenke til kommentar

Har du normen så les punkt 134.1.1 og se hva som står der.

Se også hva som står i veiledningen under.

Det er det beste punktet av dem alle, samtidig som det svarer på noen av de punktene du spør om.

Ta også en titt nederst på side 9, der står det hvordan normen skal tolkes.

Hele siden er forsåvidt viktig men det nederste avsnittet utdyper selve essensen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...