Gå til innhold

Hvordan beregner man steg/trinn ? f/2,8 vs. f/3,5 m/VR


Anbefalte innlegg

Hei dere!

 

Har noen av dere en link eller mulighet for å gi meg noen velvalgte ord på hvordan prinsippet for å beregne steg/trinn foregår...!?

 

Et tenkt senario, komposisjon inne i delvis svak belysning med følgende alternativer:

 

Jeg har en Nikkor 18-200 med VR å skal ta et bilde med f/3,5 ved 18mm

v.s.

en Nikkor 17-55 med f/2.8 på 18mm

 

Hva vil være "vinneren" her...? f/3,5 med VR vs. f/2,8

 

Hvordan beregnes dette mattematisk og hvor finnes forklaringen på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

f/1.0 er utgangspunktet for blenderskalaen.

Brennvidde i mm delt på diameter på blenderen er formelen. F.eks en 50mm må ha en diameter på 50mm for at den skal få lysstyrke 1.0. (50/50 = 1.0)

 

Når du blender ned ett trinn, halverer du lysmengden (dobbelt så lang lukkertid).

 

For å halvere lysmengden kan en dele diameteren med kvadratrot av 2 (ca 1.41)

 

Dermed; blender du ett trinn ned fra f1.0 får du 50/(50/1.41) som er 50/35.5 som er lik ca 1.4

 

Som du ser, du kan gange et f-tall med rot av 2 for å finne ett steg ned på skalaen.

 

Dermed blir den som følger:

 

1.0 * 1.4 = 1.4

1.4 * 1.4 = 2.0

2.0 * 1.4 = 2.8

2.8 * 1.4 = 4.0

4.0 * 1.4 = 5.6

osv...

 

 

Ett trinn ned er dobbling av lukkertid, som sagt.

 

Med IS tjener du 3-4 trinn. Når ett trinn er dobbling av lukkertiden klarer du å finne ut hvor lang lukkertid du da kan bruke, og fortsatt unngå kameratystelser.

 

 

I ditt konkrete eksempel:

 

17/2.8 gir deg kortere lukkertid enn 18/3.5, men likevel vil du kunne ta bilde i svakere lys - og unngå kamerarystelser - med VR objektivet, nettopp pga stabiliseringen.

 

Forstod du dette?

Lenke til kommentar
f/1.0 er utgangspunktet for blenderskalaen.

Brennvidde i mm delt på diameter på blenderen er formelen. F.eks en 50mm må ha en diameter på 50mm for at den skal få lysstyrke 1.0. (50/50 = 1.0)

 

Når du blender ned ett trinn, halverer du lysmengden (dobbelt så lang lukkertid).

 

For å halvere lysmengden kan en dele diameteren med kvadratrot av 2 (ca 1.41)

 

Dermed; blender du ett trinn ned fra f1.0 får du 50/(50/1.41) som er 50/35.5 som er lik ca 1.4

 

Som du ser, du kan gange et f-tall med rot av 2 for å finne ett steg ned på skalaen.

 

Dermed blir den som følger:

 

1.0 * 1.4 = 1.4

1.4 * 1.4 = 2.0

2.0 * 1.4 = 2.8

2.8 * 1.4 = 4.0

4.0 * 1.4 = 5.6

osv...

 

 

Ett trinn ned er dobbling av lukkertid, som sagt.

 

Med IS tjener du 3-4 trinn. Når ett trinn er dobbling av lukkertiden klarer du å finne ut hvor lang lukkertid du da kan bruke, og fortsatt unngå kameratystelser.

 

 

I ditt konkrete eksempel:

 

17/2.8 gir deg kortere lukkertid enn 18/3.5, men likevel vil du kunne ta bilde i svakere lys - og unngå kamerarystelser - med VR objektivet, nettopp pga stabiliseringen.

 

Forstod du dette?

He he he! Det er akkurat dette jeg synes er så rått med "forumet"! Tusen takk for kjempesvar! Jeg har nå skrevet ut forklaringen din å har lest den to ganger, 1 gang til nå så sitter det...! IGJEN TUSEN TAKK for Konge-svar!!!

Lenke til kommentar
17/2.8 gir deg kortere lukkertid enn 18/3.5, men likevel vil du kunne ta bilde i svakere lys - og unngå kamerarystelser - med VR objektivet, nettopp pga stabiliseringen.
Vel, du kan så lenge motivet står stille, i hvert fall ;)

 

Ja som jeg skriver, unngå kamerarystelser.

Motivet må man også tenke på, ja, men det er en annen sak. Noen ganger fryser man bevegelsene med 1 sek, andre ganger er ikke 1/1000 nok... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...