Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

for mye coca cola skadelig?

I-Am-Legend

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hei jeg er en gutt på 15 år jeg drikker en del cola det vil si 0,5 til 1,5 liter brus vær dag. Er dette skadelig da mener jeg det at jeg har hørt at du kan få kreft osv ikke tenk på fedme.

Nesten alt i store mengder er skadelig, men 1,5 liter dagen er ikke noe "stor mengde". Men heldig for tennene dine er det nok ikke uansett.

Jeg kjenner en som er lastebilfører og han drikker MINST 6x1,6 litere dagen! Tennene hans er nesten total borte, og han må få seg falske tenner om ikke lenge.

Men han bryr seg ikke. Enaste han sier "Jaja, med falske trenger jeg ivertfall ikke kutte ned! De tåler jo det!"

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
vet du hva som skjer hvis du pusser tennene rett etter du har drukket brus/juice?

du pusser vekk emaljen fra tennene!

emaljen blir myknet opp av ph nivået i det du drikker, og tannbørsten skraper vekk emaljen.

sorry for OT :p

kan vel alltid få diabetes ved for høyt sukkerinntak, og hos cola er jo ikke dette en direkte mangelvare.

Er vel heller sjelden at unge friske ungdommer, som ikke lider av fedme får diabetes. Man får en større risiko for å få diabetes 2 - lenger ut i livet, ja.

Tenna blir brune, du får abstinenser, avhengighet, spørs på mengden du drikker, du blir feit å du blir slapp og vondt i hode, da blodsukkeret går opp og ned konstant, det er jæævlig dyrt å man får vondt i magen, man kan begynne å prompe,eller rape å det kan ødlegge matlysten ved at du drikker deg mett på cola.

Jeg elsker cola ^ ^

Hvordan mannen i SuperSize me filmen ble blind:

Proliferative diabetic retinopathy

As the eye condition progresses, it can sometimes cause the blood vessels in the retina to become blocked. If this happens then new blood vessels form in the eye. This is called proliferative diabetic retinopathy, and is nature’s way of trying to repair the damage so that the retina has a new blood supply.

Unfortunately, these new blood vessels are weak. They are also in the wrong place – growing on the surface of the retina and into the vitreous gel. As a result, these blood vessels can bleed very easily and cause scar tissue to form in the eye. The scarring pulls and distorts the retina. When the retina is pulled out of position this is called retinal detachment.

* Proliferative retinopathy is rarer than background( mildeste form for skade av diabtes relatert til øye) retinopathy.

* The new blood vessels will rarely affect your vision, but their consequences, such as bleeding or retinal detachment may cause your vision to get worse. Visual loss in this case is often sudden and severe.

* Your eyesight may become blurred and patchy as the bleeding obscures part of your vision.

* Without treatment, total loss of vision may happen in proliferative retinopathy.

* With treatment, sight-threatening diabetic problems can be prevented if caught early enough. However, laser treatment will not restore vision already lost.

Kilde : http://www.rnib.org.uk/xpedio/groups/publi...rnib003653.hcsp

public_rnib003653-1.jpg

Endret av JD_Scrubs
Lenke til kommentar

Da jeg var 15 drakk jeg 0,5 til 1,5 liter cola hver dag.

Resultat:

-Jeg som på den tiden fikk høre at jeg var veldig spinkel, veide plutselig oppimot 95 kg (husker ikke nøyaktig, 187 høy btw)

-Jeg fikk en del hull i tennene, noe jeg aldri har hatt før (eller siden forsåvidt). Bieffekt: Voldsom ising i ene tannen i 6 mnd etter at jeg måtte rotfylle

-Jeg ble sur når jeg ikke fikk i meg cola..

Skjønte etterhvert tegningen, sluttet med colaen. Litt av nysgjerrighet etter at jeg leste at Davy Wathne hadde gått ned 13 kg eller noe på en uke etter at han ga seg med cola.

Resultat av å slutte:

-Gikk ned til 85 kg på en ukes tid

-De 5 "nesten-hullene" jeg hadde fått i tennene, som jeg fikk beskjed om at måtte borres året etter, har holdt seg stabile i 6 år nå

-Og etter en lang stund kunne jeg faktisk nyte cola uten at jeg måtte ha det hver dag. Eneste var at da merket jeg at cola smaker drit, hehe..

Så min erfaring tilsier at jeg hadde sluttet om jeg var deg ;)

Lenke til kommentar

Tror jeg lite på, men jeg har merket det selv etter 1 uke slutt med cola, jeg er veldig ,veldig sinna, slapp og ikke i form, å suget er stort etter brus - Jeg veier akkurat 80kg,trener regelmessig, er rundt 188-190 høy.

tror det var rundt 1-3kg jeg gikk ned på 1 uke med cola-sølibat.

Lenke til kommentar
Hadde vært morsomt å fått bekreftet om coca cola produsenten brukte kokain i brusen før i tiden. Kan sverge på at jeg har hørt dette.

Fra wikipedia.org

The beverage was named Coca-Cola because, originally, the stimulant mixed in the beverage was coca leaves from South America, which the drug cocaine is derived from. In addition, the drink was flavored using kola nuts, also acting as the beverage's source of caffeine.[14] Pemberton called for five ounces of coca leaf per gallon of syrup, a significant dose, whereas, in 1891, Candler claimed his formula (altered extensively from Pemberton's original) contained only a tenth of this amount. Coca-Cola did once contain an estimated nine milligrams of cocaine per glass, but in 1903 it was removed.[15] After 1904, Coca-Cola started using, instead of fresh leaves, "spent" leaves - the leftovers of the cocaine-extraction process with cocaine trace levels left over at a molecular level.[16][17] To this day, Coca-Cola uses as an ingredient a non-narcotic coca leaf extract prepared at a Stepan Company plant in Maywood, New Jersey.[18][19] In the United States, Stepan Company is the only manufacturing plant authorized by the Federal Government to import and process the coca plant.[20]

Kildene står nederst på wikipedia.org -Coca-Cola

Lenke til kommentar
du gikk ned 10 kg på ca 1 uke ved å ikke drikke cola?

Var ikke fullt 10, se at jeg skriver "oppimot 95 kg" ;) Og det var selvsagt mye væske jeg kvittet med meg, men de kgene colaen vedlikeholdte forsvant utrolig fort! Prøv selv, om du vil..

Tro hva du vil, JD_Scrubs, men det var en god del som forsvant. Kan ikke huske om jeg trente på den tiden, men det sies jo at fettet du har hatt lengst forsvinner tregest.. Går uansett ut i fra at kroppen var full i vann, noe jeg senere har sett folk som er i form klage mye over når de skeier ut litt, og vann forsvinner jo fort ut igjen når det ikke får påfyll..

PS, det jeg husker som ca en uke kan jo for alt jeg vet ha vært 12 dager..

Endret av LoCDoG
Lenke til kommentar
Mannen i "Supersize Me" som drakk... 4-8 liter med brus hver dag, ble blind! :)

Kilde til dette?

---------------------

Hva jeg er jo cocacoliker ? Kan man bli blind av det ? Jeg er litt for glad i cola, det er smokken min nesten innimellom , sitter og tuter når jeg har fri fra jobb og sånnt..... gir meg så energi..... Men det er nok veldig skadelig for tennene, men visste ikke at det kunne gjøre meg blind ?

Lenke til kommentar

ja, det er skadelig å drikke mykje cola, tennene er ingen ting å bekymre seg i forhold. mykje sukker gjer blant anna at du blir trøtt og sliten, du sover dorlig, du blir stressa. og sukker svekker imunforsvar og skelettet. egentlig har sukkeret (som du får veldig mykje av, i fra cola) veldig mykje å sei. dei hadde jo ein spennende undersøkelse på urolige unger som bråker i skuletimene, der hadde brusdrikkingen nesten alt å sei, på kor urilige dei var i timene.

slutt å drikk brus så føler du deg som eit kvikker og bedre menneske :)

EDIT:LEIFs

Endret av xersess
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...