Bruker-104685 Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Jeg er på jakt etter en rå pc, skal bruke den til spilling som er prioritert først. Jeg har både mus, tastatur og 19" flatskjerm så da slipper jeg unna med ca 2000kr Tenker å bruke ca 14000 til 17000kr, vil jo ha det beste Så jeg vil ha gode tips, siden jeg kan ikke så mye innen hva deler som yter bra osv... Endret 9. januar 2008 av Toman85 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) CPU: E8500 + god luftkjøler Hovedkort: P35 eller X38 chipset Minne: 2-8GB DDR2 NB >= 4 GB krever 64bit OS. 2x1GB DDR2 1066/1200 MHz CL5 holder bra for tiden og koster ca 8-1200kr men man får jo 4x2 GB DDR2 800 MHz CL5 for CA 1600 kr. Sistnevnte er litt slappere om du skal overklokke og 8GB er litt overkill akkurat nå. Kabinett: Stort og romslig aluminumtower med 4 eller fler 120mm vifter. PSU: Corsair HX620 eller tilsvarende. Modulære kabler og stillegående. Grafikkort: 8800 GT med bytte til 3-parts kjøler, 8800 GTS 512, Radeon HD 3870, 8800 ULTRA kun dersom du krever høy oppløsning med max AA/AF. Litt overkill på 19" skjem uten spesielle krav til AA/AF. Harddisker: 1x Raptor 150GB til OS og spill, 2x500GB Raid 1 til lagring av data (sikrere lagring, data er speilet på begge disker) Optisk-drev: DVD-brenner Det er ofte greie onboard lydkort i dag, men det varierer, et dedikert lydkort av god kvalitet har visse fordeler. I spill som feks quake4 så godt som kreves det støttede lydkort om man skal spille på høyere nivå da spillmotoren tilbyr lydfunkjonalitet utover det man får på et vanlig lydkort. (OpenAL) Les mer her. Husk å få hovedkort som matcher minne. DDR2 vs DDR3. DDR3 koster litt mer enn det smaker. DDR2 anbefalt i de fleste sammenhenger for å ta det kort og greit. Prisområde: 12-16000 + frakt og omkostninger Endret 9. januar 2008 av mrNilsen Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 her er et oppsett med cpu du faktisk får tak i Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Dumt å kjøpe en utdatert prosessor når Wolfdale kommer innen 2 uker. Han skal spille. Quad er for workstation. De fleste spill skalerer bedre ved økt klokkefrekvens enn flere kjerner. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Dumt å kjøpe en utdatert prosessor når Wolfdale kommer innen 2 uker. Han skal spille. Quad er for workstation. De fleste spill skalerer bedre ved økt klokkefrekvens enn flere kjerner. Ja, det er jo FOR DET MESTE sant. Men, i fremtiden kommer spill optimalisert for fire kjerner. I tillegg, bruker veldig mange PC-en til andre ting enn bare spilling. Ta meg selv for eksempel: Jeg streamer media fra pcen til playstation 3. Samtidig, kan jeg feks kjøre en par-sjekk, såvel som jeg unrar'er og jeg laster ned. Jo flere kjerner du har, jo mindre flaskehals får du ved multitasking. Selv om han kanskje bare trenger to kjerner i dag (mange spill støtter etter hvert 2), så er det nok ikke lenge til quad er standarden og de fleste har PC-en sin mer enn 2 år. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) At det kommer i nær fremtid blir bare gjetting. Kode lar seg ikke bare optimalisere sånn helt uten vdere. Det slurves fælt når det kodes PC-spill. De tar snarveier og lettvinte løsninger hele veien. Mest fordi mens på konsoller har man kun 1 hardwarespec å forholde seg til på en hel konsollgenerasjon, på PC øker man bare maskinvarekravene jevnt og trutt isteden for å kode smart. Bare se utviklingen de siste 10 årene. Nå var riktignok id Software tidlig ute med SMP-støtte. Innen noe slikt blir generell fakta er den maskinen skrotet for lengst. Med Wolfdale får man det nye instruksjonssettet, man får mer ytelse per klokke, den genere mindre varme, den er klokkevennlig. Dersom man ikke skal overklokke har man fortsatt en relativt høyt klokket chip out of the box. 3.16 GHz. Quad er kanskje mer fremtidsrettet generelt sett, men innen det blir påkrevd i praksis så er prosessoren utdatert. Wolfdale passer nok best både om trådstarter skal overklokke eller kjøre stock da den har høyere klokkehastighet i begge tilfeller og med lavere temperaturutvikling. Jeg er klar over at Quad er populært for tiden, de aller fleste anskaffer quad mer pga kulhetsfaktor enn av praktiske behov. Jeg har 8800 ULTRA, den yter per i dag bedre ved AA/AF i forhold til andre kort, men den genererer mye varme så all den tiden jeg ikke utnytter kortet har jeg unødig mye varme i mitt system. Nå spiller jeg relativt mye så jeg så nytteverdi i det valget. Det samme gjelder quad, du får 4 kjerner men det genereres mye varme så om en ikke får utnyttet alle kjernene får man et varmere system enn nødvendig. Om man både har 8800 ULTRA og quad på samme maskin så blir det ekstra godt og varmt og mens man først er i gang så monterer man 8 500gb disker i raid 5 og herligheten har man i et trangt tower med 1 kabinettvifte. På samme måte som at en som ikke spiller noe ikke skal ha et 8800 ULTRA i makinen sin med det argument at "det kan jo være du skal spille i tiden som kommer" skal man heller ikke ha quad i maskinen med det argument at det kan være det blir kjekt i fremtiden. Intill brukeren kan nytte quad så har personen et system som går varmere enn nødvendig. Man monterer ikke 4 ovner med felles av/på-bryter i en stue dersom man trenger 2. Hvis det kom 2 GHz 8-kjerne i morgen for samme pris. Skulle alle kjøpe det? "Jeg har egentlig kun bruk for 1-2 kjerner på 3-4 GHz, men nå har jeg fyttigrisen 8 kjerner på 2 GHz. Yeah!" Eller en 16 kjerner på 1.2 GHz "Yeah, jeg kan encode 40 filmer mens jeg spiller med 20 FPS! Jeg er mannen i gaten!" Nå kom det veldig på spissen her men jeg mener i alle fall at dersom man hovedsaklig skal spille så skal man ha en rask og kjørlig Wolfdale fremfor en "slapp" og varm quad. Endret 9. januar 2008 av mrNilsen Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 At det kommer i nær fremtid blir bare gjettning. Kode lar seg ikke bare optimalisere sånn helt uten vdere. Det slurves fælt når det kodes PC-spill. De tar snarveier og lettvindte løsninger hele veien. Mest fordi mens på konsoller har man kun 1 hardwarespec å forholde seg til på en hel konsollgenerasjon, på PC øker man bare maskinvarekravene jevnt og trutt isteden for å kode smart. Bare se utviklingen de siste 10 årene. Nå var riktignok id Software tidlig ute med SMP-støtte. Innen noe slikt blir generell fakta er den maskinen skrotet for lengst. Med Wolfdale får man det nye instruksjonssettet, man får mer ytelse per klokke, den genere mindre varme, den er klokkevennlig. Dersom man ikke skal overklokke har man fortsatt en relativt høyt klokket chip out of the box. 3.16 GHz. Quad er kanskje mer fremtidsrettet generelt sett, men innen det blir påkrevd i praksis så er prosessoren utdatert. Wolfdale passer nok best både om trådstarter skal overklokke eller ikke da den har høyere klokkehastighet i begge tilfeller. Jeg er klar over at Quad er populært for tiden, folk anskaffer quad mer pga kulhetsfaktor enn av praktiske behov. Jeg har 8800 ULTRA, den yter per i dag bedre ved AA/AF i forhold til andre kort, men den genererer mye varme så all den tiden jeg ikke utnytter kortet har jeg unødig mye varme i mitt system. Nå spiller jeg relativt mye så jeg så nytteverdi i det valget. Det samme gjelder quad, du får 4 kjerner men det genereres mye varme så om en ikke får utnyttet alle kjernene får du et varmere system enn nødvendig. Om man både har 8800 ULTRA og quad på samme maskin så blir det ekstra godt og varmt og mens man først er i gang så monterer man 8 500gb disker i raid 5 og herligheten har man i et trangt tower med 1 kabinettvifte. På samme måte som at en som ikke spiller noe serlig ikke skal ha et 8800 ULTRA i makinen sin med det argument at "det kan jo være du skal spille i tiden som kommer" skal man heller ikke ha quad i maskinen med det argument at det kan være det blir kjekt i fremtiden. Intill brukeren kan nytte quad så har personen et system som går varmere enn nødvendig. Man monterer ikke 4 ovner med felles av/på-bryter i en stue om man trenger 2. Hvis det kom 2 GHz 8-kjerne i morgen for samme pris. Skulle alle kjøpe det? "Jeg har egentlig kun bruk for 1-2 kjerner på 3-4 GHz, men nå har jeg fyttigrisen 8 kjerner på 2 GHz. Yeah!" Eller en 16 kjerner på 1.2 GHz "Yeah, jeg kan encode 40 filmer mens jeg spiller med 20 FPS! Jeg er mannen i gaten!" Ja, men da kan han heller kjøpe seg: En av de nye quadcore cpuene. Ett 8800GTS av nye typen (512 ram) 4 gb ram 500gb hd God psu Et godt kabinett (cmstacker feks). Da er han vel oppe i ca. 14k. Det er ingen vits å kjøpe den raskeste dualcore, da kjøper du heller hakket lavere og quadcore (samme teknologi-range) og clocker denne opp på samme hastighet som den raskeste, om han føler for det. Dog. skal det EN DEL TIL, før de nye cpu'ene blir flaskehalsen i systemet. Er nok skjermkortene som "backer ut" før den tid. Greit nok, fyrer han opp TRIPLE SLI med 780i chipsett i fremtiden og kjører dette på en Q6600, så kanskje cpu er flaskehals. Jeg har dog ikke sett noen gode tester av triple sli hittil..... Og triple SLI koster nok mer enn hele budsjettet hans. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Tror ikke jeg skal skrive så mye mer for da sporer tråden helt av og det er lite nyttig for trådstarter. Stacker 832 er et meget flott kabinett med god luftflyt, ja. Vil tro det vil kreve sin entusiast å få Triple SLI stabilt 24/7 med tanke på hvor tett de kortene sitter og den behov man har for luftflyt ved kun 1 kort. Mener å ha lest i et review av Triple SLI at de ikke fikk maskinen stabil uten at de hadde av sidedøren og hadde en stor vifte til å blåse inn i maskinen. Det lar seg sikkert gjøre ved rett kabinettvalg og diverse modifikasjoner men det er ikke noe jeg vil bryne meg på i alle fall da det er utrolig upraktisk med 3x ULTRA og ytelsesøkningen er minimal i de fleste spill med mindre man spiller F.E.A.R. Blir vel helst vannkjølte kort som er å satse på da, antagelig ikke luftkjølt. Jeg skal ha en E8500. Ikke sikkert det er vesentlig for alle og kanskje litt overkill nå, men dersom jeg kjøper 4x2Gigabytes DDR2 6400 for 12-1600 kr så kan jeg kjøre 9.5x400 = 3.8 GHz. Jeg greier meg fint med 2GB minne i dag, men jeg vil egentlig heller ha 8GB DDR2 800MHz CL5 for 1600kr enn 2GB DDR2 1200MHz til 1200kr. Da slipper jeg i tillegg unna med rimeligste sort P35 hovedkort. Jeg tenker spesielt på at mye minne kan være kjekt i nye online spill der man laster nivå hele tiden. Må dog prøve dette i praksis før jeg vet nytteverdien. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Problemet med fulle slotter og store brikker er at minnekontrolleren i northbridge sliter med å håndtere det, du vil da få stabilitetsproblemer ved høyere FSB, og må påregne å få noe aktiv kjøling over rambrikkene... Sikler på E8500 selv, eller en ny quad core.. får se litt Mellom 14 og 17k kan trådstarter bare glemme å få tri-sli, ikke er det noe særlig å vinne på det heller, i forhold til pengene det koster. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Tja, for 1200 kroner synes jeg det er verd et forsøk. Tror Twinmos Twister opererer på 1.8 volt. Burde ikke bli så varmt. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Trådstarter bes lese igjennom Retningslinjene for denne kategorien, som er tydelig nevnt i toppen av denne kategorien. Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Tråden stenges grunnet dårlig bruk av emnefeltet. Se forøvrig sticky/annonsering. Det fremgår klar at nevnte sticky/annonsering skal leses før en poster i denne kategorien, samt at brudd på denne vil kunne medføre stenging. Du rådes herved til å lese denne og forsøkes på nytt. Et godt emnefelt bør si noe om busjettet ditt, hva maskinen skal brukes til. Har du bestemt deg for div. merker/produsenter (t.d. AMD/Intel, ATI/nVidia) kan dette også med fordel inkluderes. Skal du bare ha visse komponenter kan du med fordel opplyse om hvilke deler det er snakk om. Døme på gode emnefelt: Kontor-PC til under 5000 kr. (Sier noe om bruksområde om budsjett) Ny Stille-PC til 10000 kr. Spill-PC AMD64 og GeForce under 15K (Valgt merke og sier budjsett). Nytt HK, CPU (Intel), RAM max. 7K Minner forøvrig om forumreglene: Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Brudd på nevnte retningslinjene, enten det gjelder dårlig bruk av emnefelt eller særs manglende informasjon i tråden, vil føre til stenging. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg