Elgjeger Skrevet 10. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2008 Takker for noen svar! Lenke til kommentar
hylo Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Om jeg går Bygg&Anlegg har jeg vurdert å arbeide på oljeplattform i Nordsjøen å tjene penger som bare fy... Krever ganske mye utdannelse for å komme opp i høye lønninger platform. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Alt er relativt, Hylo. Onkelen min tjente over 400k i fjor, og han har bare sikkerhetskurs + to års erfaring fra nordsjøen (muligens 3) + mange års utenlandstjeneste i militæret. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Spørsmålet er då kor gamal er onkelen din, og 400k offshore er ikkje akkurat så veldig mykje. Han er overgått av ein god del av tidlegare naboer som er i 25-30års alderen no og jobber offshore. Sjølv har eg også ei høgare lønn ein det eks bonuser. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Ikke sant. Hylo sa at det krever ganske mye utdanning for å komme opp i høye lønninger off-shore. Han har ingen utdanning, er ikke fylt 30 og tjener nesten en halv million (450k ifølge skattelistene). Det er over gjennomsnittet, vil jeg påstå, og han er helt ufaglært. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Bare jeg som stusser over om trådstarter mener det bokstavelig eller symbolsk når han sier gullgruve? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) Eg tena over 400 som elektrikarlærling på land, så det er ikkje noko grunn for begeistring. Ikkje noko problem å tene 600-800 i havet om du er i rett firma og har rett jobb. Det er faglærd, veit ikkje kva ufaglærde tenar der ute. Endret 10. januar 2008 av Zeph Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) rart at du vurderer å droppe videregående kan virkelig ikke få deg en bra jobb uten minst universitet/høyskole utdanning. Jobb får du, men veldig dårlig betalt jobb, hvorfor ikke bare investere i utdanning nå, det vil lønne seg. Tro meg du kommer til å angre om noen år om du dropper ut av videregående, Gruvedrift høres ikke ut som en sikker jobb, men men, det er tross alt ditt valg Endret 10. januar 2008 av Sonja84 Lenke til kommentar
Mjoellnir Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Ta videregående du.. eventuellt kanskje en udanning relatert til gruvedrift? Så kanskje du tjener bedre enn faren din til slutt. Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Fullfør VGS, så har får du litt flere muligheter. Lenke til kommentar
MacBoy Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Hva er det du skal jobbe med på nordsjøen hvis du går bygg og anlegg da? Lenke til kommentar
hylo Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Ikke sant. Hylo sa at det krever ganske mye utdanning for å komme opp i høye lønninger off-shore. Han har ingen utdanning, er ikke fylt 30 og tjener nesten en halv million (450k ifølge skattelistene). Det er over gjennomsnittet, vil jeg påstå, og han er helt ufaglært. Når jeg mener høye utdanninger, mener jeg Boresjef ol. Klart man kan tjene godt uten utdanning på plattform, men man har ikke spesielt grunnlag for å klatre karrierestigen. Lenke til kommentar
Freak627 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Siden du skal begyne med gruvedrift, er Bygg og anlegg helt optimalt spør du meg. Ta VG2 anleggsteknikk, så søker du Lærling plass i den gruva som gruvearbeider (eller hva det het). Jeg holder på med vg2 Anlegg nå, og det er utrolig morro! Kjøre gravemaskiner, hjulastere, være med på Borring og skyting av fjell mm. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Hva er det du skal jobbe med på nordsjøen hvis du går bygg og anlegg da? Isolatør, klatrer eller stillasbygger kan være mulighet. Er ikke 100% sikker om det er bygg og anlegg man tar det ifra. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 personlig ville jeg ha hatt en utdanning i bak hode i tillfelle det skjer noe. skal du ombestemme deg vil du nokk ha angret. faren min angrer at han droppet av skolen etter 10 og han sier at jeg vil og det hvis jeg ikke jobber hart nå Lenke til kommentar
Xabi-Alonso Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Alt er relativt, Hylo. Onkelen min tjente over 400k i fjor, og han har bare sikkerhetskurs + to års erfaring fra nordsjøen (muligens 3) + mange års utenlandstjeneste i militæret. No offense, men 400k er vel ikke noe spesielt bra? Lenke til kommentar
captain_obvious Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Hvis du ihvertfall klarer å holde ut 2 år på yrkesskolen, kan du ta allmenn påbygg og dermed har du ihvertfall en plattform for videre utdanning. Å ha bare ungdomsskole på CV'en er ikke å anbefale. Hvis du skulle bestemme deg senere for å ta utdanning etter noen år i gruven (noe jeg ser på som høyst sannsynlig), må du sette deg på skolebenken med en gjeng valper som kommer rett fra ungdomsskolen. Kanskje ikke like fett når du selv er i 20årene Det er litt annerledes med høyere utdanning. Så jeg sier til deg: for guds skyld; gjennomfør ihvertfall videregående på et vis så du har pass til høyere utdanning + ikke ser max slacker ut når du skal søke jobb Det kan nok virke sinnsykt ok for deg nå der du sitter med dollartegn og billett vekk fra alt ansvar i øynene å tilbringe resten av livet kun i gruvene. Nå vet jeg ikke mye om gruvearbeidet det er snakk om heller, men jeg tror sjansen er stor for at du kommer til å angre, og da har du et lite helvete foran deg hvis du skal bytte kurs i livet, dersom du ikke har noen utdanning whatsoever. En annen løsning kan være at du snakker med moren din og får istand en avtale om at du kan ta et jobbeår i gruvene. Men da tror jeg det beste håpet ditt både for egen fremtid og i det hele tatt få moren din til å møtes på midten er om du LOVER å begynne på skole neste år. Det kan være du har godt av å komme deg vekk et år, samt at du kan spare deg opp endel lommepenger som kan gjøre ungdomstilværelsen litt hyggeligere i årene fremover oppsummering; anbefaling nr.1; ta kontakt med en rådgiver, så kan dere diskutere om du følger anbefaling nr 2. begynn på VGS nå, eller velger anbefaling nr.3: et år i gruvene, så åker du sporenstreks hjem og tar fatt på livets harde realiteter. bare du ikke velger anbefaling -10^99; droppe ut og jobbe i gruvene til du er 25 og angrer som en hund. Lykke til Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Alt er relativt, Hylo. Onkelen min tjente over 400k i fjor, og han har bare sikkerhetskurs + to års erfaring fra nordsjøen (muligens 3) + mange års utenlandstjeneste i militæret. No offense, men 400k er vel ikke noe spesielt bra? Det er ikke veldig mange jobber du helt uten utdanning får 400k i året. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Alt er relativt, Hylo. Onkelen min tjente over 400k i fjor, og han har bare sikkerhetskurs + to års erfaring fra nordsjøen (muligens 3) + mange års utenlandstjeneste i militæret. No offense, men 400k er vel ikke noe spesielt bra? Det er ikke veldig mange jobber du helt uten utdanning får 400k i året. 400 000 er bare grunnlønnen hans mest sannsynelig. Vil tippe på at han ligger på 500 - 700 000 en plass, siden pengene tikker fort når man jobber overtid. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Alt er relativt, Hylo. Onkelen min tjente over 400k i fjor, og han har bare sikkerhetskurs + to års erfaring fra nordsjøen (muligens 3) + mange års utenlandstjeneste i militæret. No offense, men 400k er vel ikke noe spesielt bra? Det er ikke veldig mange jobber du helt uten utdanning får 400k i året. 400 000 er bare grunnlønnen hans mest sannsynelig. Vil tippe på at han ligger på 500 - 700 000 en plass, siden pengene tikker fort når man jobber overtid. 450'000 i skattbar inntekt iallfall. Og det er MYE hvis du ser bort i fra at det er i nordsjøen. Poenget mitt er bare at det er mulig å tjene jævlig bra uten å ha noen utdanning. 450'000 i skattbar inntekt er nemlig bra mye mere enn du får som lærer etter to år, eller sykepleier, eller lignende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå