Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnproblemer! Sovepiller siste utevei?

Kaffegriner

Anbefalte innlegg

http://www.ej-shop.no/product_info.php?cPa...products_id=248

Har vært et vidundermiddel for meg, selv om jeg ikke begynte med det pga. søvnproblemer. Tar tre kapsler, som er den originale doseringen.

Edit: Ellers så kan du oppsøke lege og spørre etter melatonin. Helt ufarlig.

Blir vel litt drøyt å bruke ZMA hvis man ikke trener. Hvordan er drømmene dine forresten? :p

meg eller høttentøtt? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, ZMA brukes som et treningsupplement, men jeg sover som en stein med en gang jeg treffer puten når jeg bruker det. Jeg drømmer goså mer enn jeg noensinne har gjort.

Jeg ville heller sagt at du husker flere drømmer enn du noensinne har gjort. Alle drømmer hver gang de sover, med forbehold om at de kommer inn i minst en av de fem REM-fasene. Dersom de gjør dette har de minst en drøm per natt. Så alle drømmer, det er bare ikke alle som husker drømmene om morgenene. ;-)

Lenke til kommentar
Ja, ZMA brukes som et treningsupplement, men jeg sover som en stein med en gang jeg treffer puten når jeg bruker det. Jeg drømmer goså mer enn jeg noensinne har gjort.

Jeg ville heller sagt at du husker flere drømmer enn du noensinne har gjort. Alle drømmer hver gang de sover, med forbehold om at de kommer inn i minst en av de fem REM-fasene. Dersom de gjør dette har de minst en drøm per natt. Så alle drømmer, det er bare ikke alle som husker drømmene om morgenene. ;-)

Ja, kan du virkelig si at ZMA ikke gjør REM-fasene lengre eller hyppigere? :ermm:

Flisespikkeri.

Er det fastslått at du bare kan få fem REM-faser på en natt? REM-fasene er delt opp og blir lengre ettersom du sover?

Lenke til kommentar
Slå mjølk opp i eit glas, tilsett 2 spiseskeier edikk og 1 teskei bakepulver. So varmar du det i mikrobølgjeomnen. Det hjelp garantert :thumbup:

seriøst? :p

Heilt sant! Bestemor mi gav meg rådet for nokre år sida då eg sleit med søvnproblem. Etter å ha drukke denne drikken sovna eg so lett som berre det. Spør ikkje kvifor, men det var no slik det var. Brukar det framleis dersom det kjem ei søvnlaus natt.

Lenke til kommentar
Slå mjølk opp i eit glas, tilsett 2 spiseskeier edikk og 1 teskei bakepulver. So varmar du det i mikrobølgjeomnen. Det hjelp garantert :thumbup:

seriøst? :p

Heilt sant! Bestemor mi gav meg rådet for nokre år sida då eg sleit med søvnproblem. Etter å ha drukke denne drikken sovna eg so lett som berre det. Spør ikkje kvifor, men det var no slik det var. Brukar det framleis dersom det kjem ei søvnlaus natt.

nja skeptisk :p .. tror du kødder med meg xD

vel.. skal prøve... ser ikke fram til det.. smaker sikkert høgg

Lenke til kommentar
Har følelsen av at det han prøver å få i deg ikke kommer til å få deg til å sove ihvertfall :p

"Har på følelsen" -Det dummaste eg har høyrt. De andre kan ikkje seie noko om det verkar eller ikkje dersom de ikkje har prøvd! Drikken verkar glimrande på meg. Trådstartar får no finne ut om han er modig nok til å prøve. Alle ingrediensane vert brukt i matlaging....so JA! Ein kan faktisk døy av det :dribble:

Lenke til kommentar

Ved normal søvn går man gjennom fire til fem REM-faser. Som du selv sier er REM-fasene delt opp og blir lengre etterhvert som man sover. REM-fase 1 varer kanskje ti minutter, mens REM-fase 4 varer opp mot en time. Avhengig av om man blir vekket eller ikke, kan siste REM-fasen være kort eller lang. Jeg vet ikke om dette treningstilskuddet påvirker REM-fasene på noen måte. Med mindre tilskuddet har noen som helst effekt på hjernen, da bestemt nervecellene som regulerer REM-søvnen vår, tror jeg ikke det.

Skal vi tro webbutikken inneholder ZMA sink, magnesium og vitamin B6. Er ikke så vanskelig å forstå at dette produktet også kan bedre søvn hos folk. Men at noen av disse stoffene betydelig skal påvirke REM-fasene er jeg mer usikker på. Nå har jeg ingen utdannelse innen dette området, og baserer meg kun på det jeg har lært til nå i studiene.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Om du sliter med grubling om nettene burde du teste ut meditasjon.

Er du lat som meg så kan du finne lydopptak av en person som sier hva du skal gjøre.

Gå inn på www.buddhanet.net/audio-meditation.htm og scroll ned til "Guided Meditations with Malcolm Huxter" Favoritten min er en som heter Body Scan, den får meg te å enten sovne eller bli ekstremt avslappa og i på vei til sovne modus, veit ikke om det funker på ordentlig men greit å lure seg når det funker.

Har den sjøl på mp3spillern fulgt av noen ikke skumle sanger av pink floyd og sover som en stein. lykke til ;)

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg vet ikke om zink, vitmain B6 eller det siste stoffet har noen effekt på hjernen. Det får bli opp til ekspertene å avgjøre. ;-) Det kan godt hende at Vitamin B6 fører til bedre søvn, og at bedre søvn igjen fører til at man husker drømmer lettere. Det er mange mulige forklaringer her. Det eneste jeg sier er at jeg ikke kan forstå hvordan dette tilskuddet påvirker hjernen direkte. Jeg sier dermed ikke at virkningene ikke kan skape ringvirkninger som blant annet påvirker hvor vidt man husker drømmer. Det kan meget godt hende.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...