Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnproblemer! Sovepiller siste utevei?

Kaffegriner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tipper du er en av de heldige som trenger lite søvn.

Jer er 13 år og satt oppe til 3 tia hver eneste natt i 7 ene klasse ( 12 år )

følte meg bare litt trøtt om morgenen. Det er umulig for meg å sovne før 00:00 nesten . Må vell i senga i 11 tia , leser litt eller bare tenker ...

Kan jeg spørre om hva tid du legger deg ?

Forresten ; Føler du deg trøtt eller LYS våken om dagen ?

mitt råd: legg deg 1 time senere. Da blir du jo trøttere.

Lenke til kommentar
Hei jeg kjenner meg veldig igjen i problemstillingen din, hadde store problemer med og sove før, sov som regel aldri mer enn ett par timer om natten, og kansje ett par på ettermiddagen.

Prøvde veldig mange forskjellige ting uten noe særlig effekt, og fikk veldig mange merkelige råd.

Men så en dag viste det seg at jeg spurte riktig person om råd. Det gikk som følger, gå ut og få litt frisk luft i en 30min en gang før du legger deg, dette trenger på ingen måte og være rett før. Det funka utrolig bra, har aldri sovet bedre igrunn.

Så frisk luft på kvelden en gang, og ha det gjerne litt kaldt på soverommet. Prøv også og spis etter par timer før du tar kvelden så du ikke blir liggende våken stappmett intil du bli kjempe sulten igjen.

Også hvis du føler deg litt trøtt på ettermiddagen kan det være lurt og ta seg en 15-30min med søvn, jeg har opplevd at jeg kan bli veldig overtrøtt hvis jeg ikke gjør dette.

Sovepiller er ingen løsning det vil bare føre deg lenger unna en sunn døgnrytme, kroppen må være klar for hvile når du skal legge deg.

Høres bra ut.

skal prøve å gå en tur .. :)

ikke sitt på pcn før du legger deg

går ikke.. MÅ sjekke pcn før jeg legger meg.. siste jeg har gjort i 3 år..

Jeg pleier å ha fantasier om at jeg skal til sengs med min utvalgte, haha. Kanskje litt rart , men det funker.

haha.. dritbra.. blir det ikke litt for mye tenking da?

en ting til.. jeg tenker alt for mye på alt mulig rart.. og spesielt når jeg ligger i senga..

Endret av Alkaline Trio-Kid
Lenke til kommentar
Jeg pleier å ha fantasier om at jeg skal til sengs med min utvalgte, haha. Kanskje litt rart , men det funker.

haha.. dritbra.. blir det ikke litt for mye tenking da?

en ting til.. jeg tenker alt for mye på alt mulig rart.. og spesielt når jeg ligger i senga..

Haha, nei egentlig ikke. "Vi" pleier som regel å bare ligge i senga sammenkrøpet og småkoser før vi sovner i armene til hverandre. :p

Lenke til kommentar

Ville ikke prøvd meg for mye på sovepiller, så lenge det ikke er helt ekstremt. Jeg har prøvd det (er 19 år), men synes dette funket dårlig. Ja, man blir trøtt, men jeg merket at jeg hadde tatt disse pillene kvelden før, dagen etter. Kjentes ut som at jeg hadde vært på en liten fyllakule (litt tung i hodet og slapp).

Endret av kaka
Lenke til kommentar

Vedvarende bruk av sovepiller kan i sin tur føre til kronisk søvnløshet (insomnia). Så sovepiller anbefales ikke for langtidsbruk. Et tips som jeg plukket opp i psykologiboken som brukes ved psykologistudiet ved universitetet i Bergen, er å ikke bruke sengen/soverommet til andre ting enn å sove. Spesielt viktig å ikke ligge i sengen å se på TV, lese bøker eller andre ting. Sengen skal kun assosieres med søvn. En annen ting er å prøve å få igang en stabil døgnrytme. Legg deg til de samme tider hver kveld/natt.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Vedvarende bruk av sovepiller kan i sin tur føre til kronisk søvnløshet (insomnia). Så sovepiller anbefales ikke for langtidsbruk. Et tips som jeg plukket opp i psykologiboken som brukes ved psykologistudiet ved universitetet i Bergen, er å ikke bruke sengen/soverommet til andre ting enn å sove. Spesielt viktig å ikke ligge i sengen å se på TV, lese bøker eller andre ting. Sengen skal kun assosieres med søvn. En annen ting er å prøve å få igang en stabil døgnrytme. Legg deg til de samme tider hver kveld/natt.

Altså dumt spørsmål, men ødelegger det hvis man har sex i senga også da? Vet at du kan ha sex overalt i huset, menne. Må nesten spørre xD

Lenke til kommentar

Mener å ha hørt av en søvnekspert at soverommet er forbeholdt både søvn og sex. Jeg har det problemet at hybelen min er soverom, stue og kjøkken i ett. Gidder ikke sitte (eller knulle :p) på gangen helt til leggetid

Endret av Kleif
Lenke til kommentar

Hmm, det er et LITE problem for meg, jeg har PC-en, tv'en og x360'en på rommet.

Lenke til kommentar
Jeg liker ihvertfall å ha det utrolig kaldt i rommet før jeg legger meg. Greier ikke sove hvis det er for varmt, men når det er kaldt kan du bare krype deg sammen og sovne fort.

Samme opplevelse har jeg. Åpner alltid vinduet om kvelden rett før jeg legger meg slik at det blir kaldt og godt. Rundt 12 til 14 grader passer meg utmerket.

Lenke til kommentar

Vel. Sovepiller er aldri en god løsning i lengden. Som jeg allerede har sagt fører det bare til kronisk søvnløshet. Med andre ord den motsatte virkning av det folk her er ute etter. Hva du skal gjøre for å slutte å tenke for mye er ikke godt å si. Vi vet ikke hva det er du tenker, og kjenner deg heller ikke. Blir derfor så godt som umulig å gi deg noe annet enn synsing. Du kan jo vurdere å gå til psykolog, og høre om han/hun har noen råd til å få sovnet lettere. Psykologer tar seg ikke bare av mentale lidelser ser dere. De kan også hjelpe folk med mer "uskyldige" problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...