Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnproblemer! Sovepiller siste utevei?

Kaffegriner

Anbefalte innlegg

Hei,

Går rett på sak. Sliter veldig med å få sovne om natten. Når jeg først sover, så sover jeg godt, men å falle i søvn er ikke like greit. Skjønner ikke hvorfor, har jo prøvd det meste av "hjelpemidler". Feks. varm melk med honning, b-vitamin/anti stress piller, spise et godt måltid før jeg legger meg, jogge en tur, lese, høre på musikk (var avhengig av det før for å sovne, og den tid gikk det greit, men nå funker det ikke lenger).

Har gått til helsesøster, og hun gir meg bare dumme råd som jeg allerede har prøvd! (feks. holde pusten og telle til 10 gjentatte ganger, telle til 100 gjentatte ganger, når jeg ligger i senga altså... kamomille te osv, osv! :ermm: ) funker ikke!

Noen som har noen råd til meg? Evt. hva som har funket på dere?

Eller er sovepiller min siste utvei? :ermm:

Er bare 16 år, så ser for meg at det ikke er så lurt?

Vet det er andre topics som dette, men ingen info i de topicsa har vært til hjelp for meg!

Seriøse svar settes pris på :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er vel det å ser på skjermer noe av det dårligste du kan gjøre når det nærmer seg leggetid

PC er verre igjen enn feks tv da du på PC-en somregel må være aktiv(trykke på knapper osv)

Det samme med musikk, ihvertfall er det sånn for meg, jeg greier ikke å høre musikk uten å "leve meg inn i den" og det blir man mere våken av

De nettene jeg sover best er de da jeg har vært i aktivitet hele dage, både fysisk og "psykisk" i form av skole/jobb

Men det virker VELDIG dårlig med fysisk aktivitet rett før man skal legge seg

En annen ting som kan være verdt å nevne er at det kan lønne seg å oppholde seg på ett annet rom enn det man sover på den siste tiden før man legger seg. Det er også greit å lufte skikkelig.

Når du da legger deg, så legg deg til å sove (evt med en bok om du ikke føler at du er trøtt)

Det er igrunnen min oppskrift på å få sove, funker sågodt som hver gang :)

Edit: du bør jo også holde deg unna koffein i og andre oppkvikkende stoffer i tiden før du skal sove da

Endret av daruu
Lenke til kommentar
En annen ting som kan være verdt å nevne er at det kan lønne seg å oppholde seg på ett annet rom enn det man sover i før man skal legge seg

det har jeg ikke prøvd..

skal huske på den..

det med å ikke være på pc før jeg legger meg funker tydligvis ikke for det har jeg prøvd i en periode..

funker ikke.. som sagt..

Lenke til kommentar

Hei!

Hadde akkurat samme problemet, og har en tråd inne på forumet også.

Du burde trene på dagen, slik at du blir skikkelig sliten til du skal legge deg.

Spise deg god å mett før

Lese bok hjelper utrolig mye!

Musikk hjelper også endel.

Første natta jeg skulle prøve dette, selvom det er rutine, døgnet jeg en dag, slik at jeg ble skikkelig trøtt utpå kvelden. Da sovnet jeg veldig fort, og sto op tidlig. En god natt søvn for å si det slikt. Da har du rutinen inne, leggetid, stå-opp-tid osv. Da kan du begynne med en joggetur, jobb om dagen, og kanskje lese før du prøver å legge deg. Det hjelper også.

Prøv dette, og sjekk om det hjelper, lykke til! :)

Lenke til kommentar

Et veldig godt råd: Sett PCen i et annet rom. På stua eller noe. På den måten, når du går til rommet ditt, går du for å legge deg. Du blir ikke fristet til å bare sitte "litt lengre", og det er ikke annet å gjøre enn å sove.

Forresten, selv om du tror du har prøvd alt, bare forsøk med noe nytt. Du vet aldri hva som vil funke med deg. Ser at CCola anbefaler mat, musikk og bøker. Hvis jeg leser på senga, har spist et godt måltid eller hører på musikk tar det minst 4t før jeg kan legge meg. Du må finne ut hva som funker for deg. Søvnmangel vil jo selvsagt funke, problemet er bare å stå opp når vekkerklokka ringer. Dersom du går på skolen, men ikke liker deg der, er det å stå opp nesten umulig. Ting blir lettere når du får deg jobb, da _må_ du stå opp. Døgnrytme sim sala bim :)

Endret av Blib
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei jeg kjenner meg veldig igjen i problemstillingen din, hadde store problemer med og sove før, sov som regel aldri mer enn ett par timer om natten, og kansje ett par på ettermiddagen.

Prøvde veldig mange forskjellige ting uten noe særlig effekt, og fikk veldig mange merkelige råd.

Men så en dag viste det seg at jeg spurte riktig person om råd. Det gikk som følger, gå ut og få litt frisk luft i en 30min en gang før du legger deg, dette trenger på ingen måte og være rett før. Det funka utrolig bra, har aldri sovet bedre igrunn.

Så frisk luft på kvelden en gang, og ha det gjerne litt kaldt på soverommet. Prøv også og spis etter par timer før du tar kvelden så du ikke blir liggende våken stappmett intil du bli kjempe sulten igjen.

Også hvis du føler deg litt trøtt på ettermiddagen kan det være lurt og ta seg en 15-30min med søvn, jeg har opplevd at jeg kan bli veldig overtrøtt hvis jeg ikke gjør dette.

Sovepiller er ingen løsning det vil bare føre deg lenger unna en sunn døgnrytme, kroppen må være klar for hvile når du skal legge deg.

Lenke til kommentar

Sovepiller bør ikke være et alternativ for en 16-åring som deg, ei heller siste utvei. Søvnproblem, sammen med ryggproblemer, er de to mest utbredte og vanlige helseproblemene Ola og Kari Nordmann kan ha.

Ikke sitt foran PC-en en halvtime før du skal legge deg, man blir mer eller mindre påvirket av lyset fra skjermen, enten det er en CRT-skjerm eller LCD-skjerm. Det som Hoon nevner, er en sikker vinner. Ikke minst det å slite seg ut på dagen slik at kroppen er sliten nok til å sovne. Spis heller ikke rett før du skal legge deg, innta kveldsmaten gjerne en halvtime før leggetid, slik at kroppen kan sette i gang fordøyelsen før du har lagt deg til sengs. Unngå også koffeinholdige drikker, som te og kaffe etter kl. 18. Luft litt inne på rommet, jeg synes det er godt å sove i en kjølig rom, men ikke for kaldt.

Kveldsmaten kan gjerne bestå av matvarer med lav GI, da man gjerne vil holde kroppen rolig rett før leggetid. Prøv også å legge vekk tanker i hodet, og se heller frem til morgendagen. Jeg har av erfaring at hvis jeg tenker på den og den natten jeg sov dårlig, kall det traumer om søvn, så har man vanskligere for å sove. Opphold deg unna soverommet ditt en stund som det også er blitt nevnt. :)

Lenke til kommentar

Jeg pleier å ha fantasier om at jeg skal til sengs med min utvalgte, haha. Kanskje litt rart , men det funker. Noe som derimot ikke funker er å gruble over ting som irriterer meg, så derfor tenker jeg happy tanker og det får sandmannen til å komme med engang. Høre på musikk funker for meg, å trene på dagen funker utmerket! Da er jeg god og mør og klar til en god natt med søvn.

Endret av Saykin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...