Gå til innhold

Flytte eksisterende Raid 0 disker til ny maskin

Anbefalte innlegg

Hei,

eg har problemer med å sette opp to disker med eksisterende Raid 0 i min nye PC.

Eg har installert Vista 64 på min "OS-harddisk", og har to harddisker som eg nå ville sette inn. Problemet er bare at eg ikkje forstår korleis eg skal få operativsystemet til å "finne" Raid 0 disken. Eg ser begge i diskbehandling, der den eine står som "ikke initialisert". Er det "farlig" å initialisere denne?

Om eg aktiverer Raid i BIOS, får eg ikkje starte opp maskina, uten først å konfigurere diskane med raid. -Men då ser det ut til at eg vil få et nytt, formatert raid-volum. Eg har ~370Gb verdifulle filer på diskane, og kan ikkje ta sjansen på å slette dette.

Kan nokon hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikkje noe verre å miste verdifull data i raid-0 eller på en singel disk. Man mister data uanZ ;).. Hvis man ikkje får recovera det da.

Backup er jo et must, nar man er så dum å lagre verdifulle ting på pc :rofl:

For min del så tar jeg backup av "verdifull" data på en eller 2 disker og legger den i skuffen i bokhylla :) Forsvinner det da, så får det heller være :D

Lenke til kommentar

Hei,

vel, det er ikkje akkurat jobb-ting eller familiebilder, men mengdevis av programmer, div. dokument, diverse ++, som det er veldig synd å miste. -Mine familiebilder eksempelvis er ligg i tre kopiar, en på kvar sin disk. Derav en i bankboks. Slå den...

Raid var satt opp i hardware på et hovedkort med Raid-funksjon (Abit IC7), og skal no settast opp på et anna hovedkort med Raidfunksjon (Gigabyte P35 DQ6).

Skal eg bare prøve å "initialisere disken"? Er det mulig operativsystemet finner Raid 0 partisjonen då?

Takk for innspel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Abit kortet benytter ICH5-R chipset og diskkontroller. Det er dette som har lagt ned info på diskene som styrer RAID'et.

For å få opp RAID'et på en annen maskin er du nødt til å ha samme type diskkontroller på det nye hovedkortet som på maskinen du flytter fra.

P35-DQ6 benytter ICH9R så en direkte flytting er neppe mulig.

Du kan sjekke hos Intel (som lager chipset/kontrollere) om det finnes en "walkaraound".

(Jeg vil anta at diskene må inn på opprinnelig mobo, backup kjøres for så til slutt å kopieres inn på den nye maskinen...)

Operativsystemet vet ikke (og har aldri visst) at dette er et RAID, uansett om "initialiserer" eller ei. Windows på Abit maskina trodde dette var 1 disk (derav uttrykket "hardware RAID")

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg har ihvertfall byttet 2raid disker fra ich6 til ich7, ikke 2disker med os på da vel og merke. Kanskje ich5 blir for gammelt for ich9...

Som sagt, sjekk hos Intel. Det kan hende det finnes en måte å gjøre dette på i BIOS.

Jeg har ikke rare erfaringen med on-board kontrollere, benytter bare eksterne raid-kort (som jo kan flyttes til nye maskiner ;) ).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...