Gå til innhold

HJELP! Med EXCEL promblemstilling! Trenger et hurtig svar.

Anbefalte innlegg

Dette er et spørsmål til dere som har litt greie på formler i excel (ikke avanserte greier nødvendigvis).

Problemet mitt er som følger:

Har en en forholdvis lang formel jeg jobber med, der den til slutt skal erstatte alle "ORD MED MELLOMROM" med underscore "_".

Tenk deg at jeg har en liste med nøkkelord som for eksempel:

Kjøp dvd spiller

Kjøp dvd

Prøv en dvd spiller

Altså en kolonne med masse slike ord, som MÅ løses med en formel. For å få vekk "MELLOMROMMENE" med bare "_".

Slik at resultatet blir:

Kjøp_dvd_spiller

Kjøp_dvd

Prøv_en_dvd_spiller

Hadde jo trodd at jeg skulle bruke Erstatt formelen til dette, som går slik:

ERSTATT(gammel_tekst; startpos; antall_tegn; ny_tekst)

MEN får ikke dette til, på grunn av at startposisjonen til mellomrommet varierer jo, som eksempelet mitt illustrerer.

Hvis noen har en annen måte å løse samme problem på er det også bra, men tror en erstatt formel er løsningen på en måte. Dette er VIKTIG for meg å få svar på i løpet av kort tid. En STOR takk til den som måtte fortelle meg hvordan dette gjøres.

Endret av infomannen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har en lett løsning til deg.

=REPLACE(C1;FIND(" ";C1);1;"_")

den vil lete etter første mellomrom og erstatte det med _

eneste problemet er at den ikke tar neste, men hvis du har mulighet, så kan du lage flere slike etterhverandre, slik at f.eks i celle A1 blir det "dette_er en test", og i B1 "dette_er_en test" osv, altså lage 4-5 celler som kjører i samme script. hvis du skjønner...

edit:

=REPLACE(REPLACE(REPLACE(E1;FIND(" ";E1);1;"_");FIND(" ";E1;FIND(" ";E1)+1);1;"_");FIND(" ";E1;FIND(" ";E1;FIND(" ";E1)+1)+1);1;"_")

denne tar opp til 3 mellomrom, trenger du mer eller?

og jeg har bare engelsk versjon, så du får oversette koden selv :p

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Bruk BYTT.UT i steden, på denne måten hvis teksten står i A1:

=BYTT.UT(A1;" ";"_")

Hvis det gjelder alle celler i kolonne A bare kopierer du funksjonen nedover med autofyllhåndtaket.

PS. Generelt så er det ikke noe sjakktrekk å skrive HJELP med store bokstaver for å understreke at du du behøver hjelp. De som leser her skjønner at du behøver hjelp så lenge du forklarer problemstillingen din. Du får ikke noe raskere hjelp av å fortelle hvor mye det haster. De fleste her svarer når de har anledning. ;)

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Bruk BYTT.UT i steden, på denne måten hvis teksten står i A1:

=BYTT.UT(A1;" ";"_")

Hvis det gjelder alle celler i kolonne A bare kopierer du funksjonen nedover med autofyllhåndtaket.

funka bra det, men jeg lagde mye mer fancy kode enn deg :p

viste at det fantes noe slikt, men fant det ikke på engelsk excel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...