Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første bil, men alt for mye å velge i. Hva bør jeg sikte meg inn på?

Anbefalte innlegg

Personlig synes jeg 75.000 er en litt vanskelig prisklasse, man faller på en måte mellom to stoler her. Litt for lite til å få "en ordentlig bil" og litt for mye til å nøye seg med noe mindre pent.

Enig!

Like greit og svi av 15.000 laken på en Toyota Corolla. og bruke resten på annet kos...

Men... det er jo en annen sak...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har personlig litt sansen for Ford Mondeo jeg da: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1401154

Veldig gode biler å kjøre. =)

Ford Mondeo har jeg lett mye etter da faren min har kjørt disse i mange år, og nå også kjøpt den nye Mondeo Titanium GX..Grei bil.

75' til disposisjon gir deg en grei bil. Sett av en del av dette til reparasjoner, ekstra utsyr (lydanlegg, nye dekk/felger) etc. Jeg vil anbefale en "vanlig" bil som det finnes mange av, slik at du har god tilgang på rimelige deler. En lettskrudd bil er rimeligere, både fordi du kan gjøre mer selv, og fordi et verksted gjør ting raskere og billigere. I denne prisklassen ville jeg personlig ha styrt unna MB, BMW og andre dyre merker, de du får til denne prisen er for gamle. Størrelse og biltype må selvsagt du velge det du trenger, men siden du foreslår Focus, har du alternativene Golf og Astra av tyske i samme størrelse. Dersom du kjøper bilen for å ha den en stund, kan du gjøre bra kjøp på en Fiat. Bilene er (etter min erfaring) mye bedre enn sitt rykte i Norge, men ryktet gjør at prisene på brukte blir lave. Dersom du regner med å bytte igjen etter kort tid (få år), bør du velge en som er populær og holder seg godt i pris. Jeg har lang erfaring med både automat og manuell, men i den prisklassen du nevner tror jeg du skal lete lenge før du finner en automatkasse som du blir skikkelig fornøyd med. Manuell gir stort sett lavere driftskostnader, lavere vedlikeholdskostnader, og mer kjøreglede (min personlige erfaring).

Når jeg sier 75k til disposisjon vil det si maks. Jeg må ikke bruke 75k, og gidder ikke kaste vekk 75k hvis jeg ikke trenger det heller. Så enkelt er det. Bruker jo heller 20k på en "grei" bil, så har jeg resten i bakhånd til senere.

Når det er sagt, så har jeg sett på følgende biler;

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=tabs

Gammel Merce som mange av mine kamerater. Personlig stiller jeg meg svært tvilende til mangelen på airbag. Da påstår andre at Airbag ikke hjelper. Da får du heller ha på beltet. Ender bare opp med brannsår og whiplash. Størrelsen på bilen hjelper også godt.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...9ebdEjqHV252664

Focusen jeg har sett på. Det bør nevnes at varme i førersetet ikke fungerer. Service er gjort, men av broren. De er altså ikke gjort offisielt, og dette har jeg ikke bevis på. 2 kvinnelige eiere, begge over 30. Ingen bulker. Har undersøkt hos den lokale bilforhandleren og han sa at listepris for en slik ferdig registrert er 87 000,-. Da sier det seg selv at 72 000+5 000(reg.)+Ca/maks 2 000 for å fikse seteter en høy pris. Forhandleren pleier å ta disse inn for 60 000. Focus har også hatt endel tidligere problemet med listene under dørene, men dette vet jeg ingeting om på denne bilen. Ingen skader på bilen. Bilen er også en 99 modell.

Den samme forhandleren har en Fiesta inne akkurat nå. Den er kjørt av en gammel dame. Gått 39 000, og koster 69 000 ferdig registrert. Veldig fin bil egentlig. Det negative er jo at jeg er død når jeg treffer en syklist.

Hvis det er nødvendig å vite, så bor jeg i Kr. Sand

Ønsker gjerne at dere ikke bare slenger ut en bil, da dette kan bety så mangt. Jeg vet heller ikke om en av dere er selger av bilen. Vil gjerne bare ha det ned til det punktet der jeg vet hva jeg bør lete etter, selv om alt hjelper da jeg er så uerfaren som jeg er. Ønsker også gjerne at bilen skal være mulig å få tak i uten at den er rånt i stykker, noe jeg mistenker at mange av forslagene som har kommet her er. Er kanskje litt krass i det siste jeg sier her, men bilen jeg leter etter bør være fin, men også ha det nødvendige en første bil skal, og bør ha..

Har forsåvidt også litt problemer med å skjønne de som foreslår å kjøpe et vrak til 10/15 000+10 000 i forsikring+5 i omreg. Da er vi oppe i 25 000, og gratulerer, du har et vrak. Til 25 000.... Mulig jeg har misforstått dette.

En siste ting når det gjelder dette med forsikring, er det lurest å forsikre på meg selv, eller foreldre. Forhandler mener det er lurest at jeg har forsikringen da jeg opparbeider meg bonus. Andre mener dette bare er tull. Hva vet dere?

EDIT: FORD FIESTA; IKKE FIAT.

Endret av MyBigMouth
Lenke til kommentar

Mercedes E-klassene fra 96-97 har problemmer med automatkassen. Problemet er at girkassen som ble laget til denne bilen er for svak, og dette medfører at den må forsterkes, ellers vil den ryke. På vår bil ble det smelle lyder hver gang bilen skiftet gir, vi måtte ut med 25tusen for arbeidet, hos spesialist. Mercedes skulle ha enda mer, og bruker samme firma. :roll:

Lenke til kommentar

Den Mercedesen du har linket til var merksnodig.

Her er forresten en fin og fornuftig Saab som jeg vil si er relativt velutstyrt og sikker, antakeligvis ikke "rånet ihjel" heller. Noe dyrere i drift enn f.eks Focus 1.6, men ikke all verden. Finner nesten garantert en av disse til salgs i Kristiansand også. Beklager at jeg bare "slang ut en bil til deg", forresten :p

Endret av Olsenhower
Lenke til kommentar
Mercedes E-klassene fra 96-97 har problemmer med automatkassen. Problemet er at girkassen som ble laget til denne bilen er for svak, og dette medfører at den må forsterkes, ellers vil den ryke. På vår bil ble det smelle lyder hver gang bilen skiftet gir, vi måtte ut med 25tusen for arbeidet, hos spesialist. Mercedes skulle ha enda mer, og bruker samme firma. :roll:

Det ante meg ja...

De få merchedesene jeg har kjørt (med automat) har ikke vert tilfredstillende. Girkassene på de jeg har kjørt har vert treige og virker ganske skrøpelige...

Jeg kjenner også to stk. som har en eldre merchedes med automat, som har hatt bilen sin på verksted angående girkassen. Hvis man gir 50.000 for en slik bil, og ender opp med å måtte overhalle kassa på et verksted, så blir det fort dyrt... sett i forhold til bilens kjøpesum.

Men nå har ikke jeg andre biler med like mange år på nakken med automat og sammenligne med... men i hovedsak så er jeg rimelig skeptisk til gamle automatkasser.

Lenke til kommentar

Det ante meg ja...

De få merchedesene jeg har kjørt (med automat) har ikke vert tilfredstillende. Girkassene på de jeg har kjørt har vert treige og virker ganske skrøpelige...

Jeg kjenner også to stk. som har en eldre merchedes med automat, som har hatt bilen sin på verksted angående girkassen. Hvis man gir 50.000 for en slik bil, og ender opp med å måtte overhalle kassa på et verksted, så blir det fort dyrt... sett i forhold til bilens kjøpesum.

Men nå har ikke jeg andre biler med like mange år på nakken med automat og sammenligne med... men i hovedsak så er jeg rimelig skeptisk til gamle automatkasser.

Mercedes, Gigaflow - Mercedes. Ikke merchedes.

Lenke til kommentar
En siste ting når det gjelder dette med forsikring, er det lurest å forsikre på meg selv, eller foreldre. Forhandler mener det er lurest at jeg har forsikringen da jeg opparbeider meg bonus. Andre mener dette bare er tull. Hva vet dere?

Sett forsikringen i ditt navn og la foreldrene dine betale regningen til du har opparbeidet deg overkommelig bonus. To fluer i en smekk! Det er grunnen til at jeg hele veien har hatt maks bonus i forhold til hvor lenge forsikringen har løpt ( jeg må dessverre betale mine egne regninger den dag i dag ). Eventuelt - hvis du ikke er enebarn som meg - kan du sette den i ditt eget navn og betale av egen lommebok. Det kommer selvfølgelig an på hva slags type bil det blir. Ville ikke satt en MB 300E på mitt navn dersom jeg var rundt 20 uten opparbeidet bonus. Heller ikke en MB 560S ;)

Ford Focus 1.6, derimot!

Lenke til kommentar

Det ante meg ja...

Mercedes, Gigaflow - Mercedes. Ikke merchedes.

Skal prøve å huske det til neste gang :)

Hadde vert fint om du minnet meg på slike ting via PM da... så slipper man liksom å gjøre dette i forumet.

Man som sagt... skal prøve å huske på det til neste gang :)

Lenke til kommentar

At automat kassene til MB er treige skjønner jeg ikke hvor GigaFlow får i fra men trolig mangel på kompetanse. Jeg har en 1993 MB 300CE og bilen nærmer seg 200.000km og automatkassen er verken treig eller girer hakkete så dette er rett og slet tullprat. Trådstarter jeg anbefaler at du satser på og sette forsikringen på deg selv slik at du kan bygge deg opp en bonus selv. Når det gjelder tips om bil så kan ikke en blikkboks av en japse fortjene en sammenligning med en MB E klasse da japsen er framkostmiddel og MB er BIL. Finn den en fin E klasse med 124 karosseri da de har mye mindre rustplager en arvtageren samt bilen er noe av det beste MB har laget i følge kjennere og dem selv. Jeg har kjørt 10 år nyere biler som ikke er i nærheten av verken komfor eller kvalitet/kjøreglede en min 300CE.

Lenke til kommentar
At automat kassene til MB er treige skjønner jeg ikke hvor GigaFlow får i fra men trolig mangel på kompetanse. Jeg har en 1993 MB 300CE og bilen nærmer seg 200.000km og automatkassen er verken treig eller girer hakkete så dette er rett og slet tullprat. Trådstarter jeg anbefaler at du satser på og sette forsikringen på deg selv slik at du kan bygge deg opp en bonus selv. Når det gjelder tips om bil så kan ikke en blikkboks av en japse fortjene en sammenligning med en MB E klasse da japsen er framkostmiddel og MB er BIL. Finn den en fin E klasse med 124 karosseri da de har mye mindre rustplager en arvtageren samt bilen er noe av det beste MB har laget i følge kjennere og dem selv. Jeg har kjørt 10 år nyere biler som ikke er i nærheten av verken komfor eller kvalitet/kjøreglede en min 300CE.

Overasker meg ikke at du beskylder meg for at jeg driver med tullprat Jada.jada....

Mangel på kompetanse har da ingenting med hvordan jeg (og andre) har opplevd gamle automatkasser...

Du har rett i at jeg ikke har den fjerneste anelse og eller kompetanse når det gjelder det tekniske med biler... men det jeg har opplevd har ikke vert bra.

ALLE automatkasser bør da nødvendighvis være dårlige selv om de jeg har prøvd har vert det.

At din funker utmerket er jo veldig bra det... Men etter det JEG har opplevd, så har jeg ikke lenger

tiltro til eldre automatkasser. Være seg om de sitter i Mercedes eller ikke .

Lenke til kommentar

OK hvor mange MB E klasse med aut har du hatt? Hva er din erfaring med en slik type bil? I følge din egen bilhistorie ZERO og det er vel grunn nok til at en som meg som har en slik bil kan skrive at du tar feil. At jeg reagerer på enkelte av dine innlegg er grunnet du ofte kommer med direkte feilopplysninger og da må det sannelig være lov til å reagere? Du krangler jo i gjennom hele denne tråden samt du skriver feilopplysninger og det må man faktisk få lov til å reagere på...

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Det er forskjell på en automatkasse som har fått god og normal behandling kontra en som har blitt dårlig behandlet. Det være seg grisekjøring eller annet slurv i henhold til vedlikehold. Jeg kan ikke så mye teknisk jeg heller, så jeg aner rett og slett ikke hvordan en automatkasse skal vedlikeholdes, bortsett fra å slenge bilen på service ved hver milepæl på kilometerstanden.

At enkelte har hatt dårlig erfaring med eldre automatbiler skyldes nok helst nettopp det ovenfor, og ikke bare det faktum at bilen har vært gammel. Selvsagt er det forskjell på en kasse fra 07 og en fra 90, men ved normal bruk og vedlikehold skulle man i utgangspunktet anta at den eldre kassen holdt seg like fin som da den var ny.

Lenke til kommentar
OK hvor mange MB med aut har du hatt? i følge din egen bilhistorie ZERO og det er vel grunn nok til at en som meg som har en slik bil kan skrive at du tar feil. At jeg reagerer på enkelte av dine innlegg er grunnet du ofte kommer med direkte feilopplysninger og da må det sannelig være lov til å reagere? Du krangler jo i gjennom hele denne tråden samt du skriver feilopplysninger og det må faktisk man få lov å reagere på...

Krangler ikke jeg Jada-jada... Jeg deler mine erfaringer..

De ter to vidt forskjellige ting det.

Selv om du er heldig med din bil.. så kan det vel hende at andre med lik bil som deg kan ha problemer?

Blir som om jeg skulle sagt: Min bil har ikke hatt noen feil overhodet... så at VW ligger langt ned på statistikken over biler med mye feil må være tullprat og feil"

Jeg skriver om MINE opplevelser angående gamle automater.... så er det opp til andre og luke ut det de vil tro på eller ikke. Det slik det funker rundt om på nett i dag.

Jeg skjønner at du uansett vil si at det jeg har opplevd bare er tull og at jeg er fullstendig uten kompetanse... men det kan du like godt fortelle meg på PM... så slipper vi og forsøple denne tråden med slikt.

Lenke til kommentar
Når det er sagt, så har jeg sett på følgende biler;

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=tabs

Gammel Merce som mange av mine kamerater. Personlig stiller jeg meg svært tvilende til mangelen på airbag. Da påstår andre at Airbag ikke hjelper. Da får du heller ha på beltet. Ender bare opp med brannsår og whiplash. Størrelsen på bilen hjelper også godt.

Først: Linken peker til ei stygg Boble ...

Uansett, airbag og setebelte er ikke enten/eller. Belte skal ALLTID brukes, og airbag er et sikkerhetsTILLEGG til beltet.

For øvrig er Focus en bil jeg har sansen for. Gode kjøreegenskaper. Jeg har kun prøvd 2-literen i Focus, og den passet veldig godt til bilen, så jeg er litt skeptisk til 1,6-liter, dog.

Lenke til kommentar
Overasker meg ikke at du beskylder meg for at jeg driver med tullprat Jada.jada....

Mangel på kompetanse har da ingenting med hvordan jeg (og andre) har opplevd gamle automatkasser...

Du har rett i at jeg ikke har den fjerneste anelse og eller kompetanse når det gjelder det tekniske med biler... men det jeg har opplevd har ikke vert bra.

ALLE automatkasser bør da nødvendighvis være dårlige selv om de jeg har prøvd har vert det.

At din funker utmerket er jo veldig bra det... Men etter det JEG har opplevd, så har jeg ikke lenger

tiltro til eldre automatkasser. Være seg om de sitter i Mercedes eller ikke .

Det overrasker heller ikke meg at du blir beskyldt for tullprat, for som regel er det dét du lirer av deg. Du kommer ofte med bastante påstander som ikke holder mål, og henviser til "å ta det på PM" med en gang noen setter deg litt fast. Som du skriver: "alle automatkasser bør da nødvendigvis ikke være dårlige selv om de jeg har prøvd har vært det" - det er viktig at du fremhever her at du har prøvd svært, svært få automatkasser og på ingen måte har et grunnlag til å uttale deg om dette i det hele tatt. Vedkommende ber om råd og når du da kommer med dine råd som baserer seg på så og si INGENTING, selv om de sikkert er godt ment, så blir det for dumt. Jeg tviler på ingen måte på at du er genuint bilinterresert - det er bare erfaringen bak påstandene dine jeg tviler på. Uttal deg om ting du har grunnlag til å uttale deg om, så lar du heller andre som har mer peiling (som i dette tilfellet Jada-jada) ta seg av det du ikke har grunnlag til å uttale deg om.

Lenke til kommentar

Da sier vi det sån da...

Så kan alle som har bilproblemer heretter sende en PM til Jada-jada...

Det er jo bare tull og tøys det dere sier her. Jeg forklarer bare det JEG har opplevd når det gjelder eldre automatkasser! Jeg er helt sikker på at Jada-jada vet hva han snakker om...

"Setter meg fast" ?? Må da ikke være noen bilguru for å sette fast meg... er da ikke det som er poenget her... Poenget er at det virker som om det er totalt forbudt og komme med egne meninger og synspunkter på hva man selv har opplevd.

Om jeg har vært uheldig med de bilene jeg har kjørt kan godt være det... men det er det JEG har opplevd.

Vi andre kan jo ikke rygge unna så fort man ser Jada-jada logge seg på liksom. Han er helt sikkert flink og vet mye om bil, men det har da ingenting og si... så lenge jeg har opplevd det jeg har gjort.

Det får være opp til trådstarter og luke ut det han vil tro på...

Jeg har ikke sagt at ALLE automatkasser bør være dårlige, selv om de jeg har opplevd har vert det! Jeg sier bare at JEG ikke ville valgt det. Hva trådstarter gjør er jo opp til han.

Det er slik det funker på ett forum. Man leser det medlemmer har skrevet... siler ut det man ikke tror på, og gjør seg til slutt opp en egen mening.

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...