Kakofoni Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Jeg tenkte jeg skulle starte en tråd om den interessante musikksjangeren vi kaller psykedelia. Dette er da en sjanger som har oppstått da kreative hjerner har tatt i bruk psykedeliske droger som LSD og deretter blitt inspirert til å skrive gjerne kaotiske og fri-jazz-inspirerte sanger om opplevelsen. I denne tråden vil jeg gjerne at vi prater om og utveksler psykedelisk music, be it folk, jazz eller rock. Jeg har ikke tenkt å lage en stor og imponerende liste over psykedeliske band, ettersom jeg også har lyst til å oppdage mer selv, men nå i starten kan jeg i det minste skrive opp en ørliten liste over viktige band og artister. 13th Floor Elevators The Brian Jonestown Massacre The Byrds Captain Beefheart (tidlig) Caribou The Doors Grateful Dead Hawkwind (tidlig) Jefferson Airplane The Jimi Hendrix Experience KAK Love Pink Floyd (tidlig) Strawberry Alarm Clock Sweetwater Syd Barrett The Velvet Underground Quicksilver Messenger Service Trip safely! Endret 10. januar 2008 av Mr. Crowley Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Jeg tenkte jeg skulle starte en tråd om den interessante musikksjangeren vi kaller psykedelia. Dette er da en sjanger som har oppstått da kreative hjerner har tatt i bruk psykedeliske droger som LSD og deretter blitt inspirert til å skrive gjerne kaotiske og fri-jazz-inspirerte sanger om opplevelsen. I denne tråden vil jeg gjerne at vi prater om og utveksler psykedelisk music, be it folk, jazz eller rock. Jeg har ikke tenkt å lage en stor og imponerende liste over psykedeliske band, ettersom jeg også har lyst til å oppdage mer selv, men nå i starten kan jeg i det minste skrive opp en ørliten liste over viktige band og artister. Jefferson Airplane Grateful Dead 13th Floor Elevators The Byrds The Jimi Hendrix Experience Strawberry Alarm Clock tidlig Pink Floyd Syd Barrett Trip safely! 13th Floor er skikkelig kos. Du har kanskje glemt en av de mest opplagte - The Doors. Man bør også sjekke ut Quicksilver Messenger Service og Hawkwind (tidlig). Endret 8. januar 2008 av tjalla Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 Hawkwind er stilig. Jeg tror egentlig aldri jeg ga det bandet så mye lyttetid som jeg burde. 13th Floor Elevators er veldig bra. De har jeg veldig sansen for. Synes også veldig synd på Roky Erickson som gikk gjennom det han gjorde da han motvillig ble utsatt for elektrokonvulsiv terapi. :O Sorterte alle band alfabetisk, og la til The Brian Jonestown Massacre på listen. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Hadde også vært veldig kult om man kunne anbefalt enkeltplater av nevnte artister kontra å nevne artistene. The Byrds f.eks sluttet jo å lage musikk av sjangeren etter 'Rodeo' og personlig er det kun Notorius Byrd Brothers jeg virkelig syns kicker ass. Syns også du kunne f.eks lagd en "essensielle psyk-albumliste". F.eks Sgt. Pepper burde vel vært inne på en slik liste. Endret 8. januar 2008 av tjalla Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) En stund siden jeg har hørt på slik musikk, men husker KAK, ellers er det mye bra psykadelia som ikke kommer fra dop som f.eks tidlig Captain Beefheart (kanskje mer RIO, men allikevel..) og The Velvet Underground (to første er klassikere for min del). Forresten.. en av mine definitive favoritter er The Crazy World Of Arthur Brown Endret 8. januar 2008 av Ba'al-Sebul Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 Tjalla: Ja, du er inne på noe med essensielle plater, men jeg har ikke så god kontroll over disse riktig enda. Kan jo tenkes at The Psychedelic Sounds of 13th Floor Elevators, Sgt. Peppers, Notorius Byrd Brothers som du sier, The Madcap Laughs og The Piper at the Gates of Dawn hører hjemme i en sånn liste. Tenker jeg skal lage en senere. Men ikke i dag. Det er sent. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 En stund siden jeg har hørt på slik musikk, men husker KAK, ellers er det mye bra psykadelia som ikke kommer fra dop som f.eks tidlig Captain Beefheart (kanskje mer RIO, men allikevel..) og The Velvet Underground (to første er klassikere for min del). Forresten.. en av mine definitive favoritter er The Crazy World Of Arthur Brown Arthur Brown er gal Velvet Underground & Nico er jo en legendarisk plate. Crowley: Håper på en aktiv tråd. Kommer til å bidra en del med enkeltplater når jeg får tilbake PC-en min. Dau strømforsyning :\ Lenke til kommentar
valbis Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 jeg skulle ønske jeg likte de store kjente legendariske Grateful Dead skivene, og jeg hadde nok likt de bedre og jeg røykte men American Beauty er skikkelig stilig skive som jeg drar frem ved jevne mellomrom! Lenke til kommentar
Anomi Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Psykedelia Spesielt glad i Hawkwind og 13th Floor Elevators, men kan godt være litt tyngre også. Sjekk ut Sleep og Om! http://profile.myspace.com/index.cfm?fusea...iendid=73949757 Lenke til kommentar
TomJ Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Konge tråd! Selv er jeg fan av psykedelisk musikk, etter en oppvekst blant hippie kamerater og har mottatt flere brenneskiver med mange smakfulle perler av herlig psykedelisk musikk. Jeg fikk i julegave en skive av bandet Love, et band jeg tror passer til denne kategorien. Av nyere tid vil jeg anbefale Caribou, et absolutt hørverdig psykedelisk band som nettopp tok turen til Oslo. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Konge tråd! Selv er jeg fan av psykedelisk musikk, etter en oppvekst blant hippie kamerater og har mottatt flere brenneskiver med mange smakfulle perler av herlig psykedelisk musikk. Jeg fikk i julegave en skive av bandet Love, et band jeg tror passer til denne kategorien. Av nyere tid vil jeg anbefale Caribou, et absolutt hørverdig psykedelisk band som nettopp tok turen til Oslo. Forever Changes av Love er utvilsomt på min topp10 over psykedeliaplater. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Love er flott. Det var fint å se at det faktisk var interesse for tråden min. Så får vi håpe den får overleve også. Velvet Underground & Nico er faktisk en genial plate. Jeg har ikke sett på den som psykedelisk, men det er den jo faktisk etter mine ører, egentlig. Endret 9. januar 2008 av Mr. Crowley Lenke til kommentar
Stonemeister Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Grateful Dead er kjempebra, kan takke dem (og spesielt lydmannen Owsley "Bear" Stanley) for mye av psykedeliaen på 60-tallet. Går Sweetwater under psykedelia? Liker musikken dems også, og de er ikke på listen. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Love er flott. Det var fint å se at det faktisk var interesse for tråden min. Så får vi håpe den får overleve også. Velvet Underground & Nico er faktisk en genial plate. Jeg har ikke sett på den som psykedelisk, men det er den jo faktisk etter mine ører, egentlig. Heroin er jo syretrip i seg selv. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 10. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2008 Love er flott. Det var fint å se at det faktisk var interesse for tråden min. Så får vi håpe den får overleve også. Velvet Underground & Nico er faktisk en genial plate. Jeg har ikke sett på den som psykedelisk, men det er den jo faktisk etter mine ører, egentlig. Heroin er jo syretrip i seg selv. Ja, det sier seg selv nå at dette er fullverdig psykedelia, men jeg har ikke ansett det som det. Det kan ha noe med at jeg har hatt denne platen lenge før jeg hadde noen interesse for, eller kunnskap om psykedelisk musikk. Legger til flere band i førstepost. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Velvet Underground psykedelia? Hm. Har sett på det mer som en slags drone-art-punk... kanskje en slags post-psykedelia? Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) Velvet Underground psykedelia? Hm. Har sett på det mer som en slags drone-art-punk... kanskje en slags post-psykedelia? Velvet er ganske vanskelig å plassere i EN sjanger. De er hovedsaklig et drone/noise-band men har også psychedelia på Nico forsåvidt. Senere da Cale forsvant, ble også den mer eksperimentelle biten borte, og musikken ble mer slik vi kjenner det fra Lou Reeds soloplater. Men jeg er enig svinepelz; V.U kan vel på en måte ikke kalles et skikkelig psychedeliaband på lik linje med The Doors, Jefferson Airplane, Love osv. Endret 10. januar 2008 av tjalla Lenke til kommentar
xersess Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 høyrer mykje på love med albumet forever changes for tida. jævla stilige greier. ikkje alt som er like psykedelisk der, men det meste går vel under psykedelisk. The red telephone er vel kanskje ein av favoritt låtene på albumet! Pink floyd - the piper at the gates of dawn, er også good shit Lenke til kommentar
xersess Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 burde ikkje godaste "Beatles" vere nevnt i første inlegg? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 10. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2008 Jeg vil ikke se på The Beatles som psykedelia. De likte LSD, ja, men de lagde litt for få psykedeliske sanger til at de kan klassifiseres som psykedelisk, føler i hvert fall jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå