Gå til innhold

PSU til Q6600 og gf8k?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om min gamle PSU vil funke til min nye handlevogn :)

Jeg har 400W i mitt nåværende system, og mitt nye ser ca. slikt ut:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...C1-0AC435D6E8E4

Q6600

2gb Corsair Dominator

MSI P35 socket 775

også blir det vel et skjermkort fra geforce 8k serien etterhvert. Er det lurt å oppgradere til f.eks 550W(hva vil det si at det er en "Bulk" version?) eller funker min 400W?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

214watt bruker den cpu under load

Gf8800 bruker 195-232w i load

Så kommer alt annet i pcen pluss at de fleste strømmforskyningenr ikke leverer den watten som oppgitt.

For den prisen får du jo en OCZ psu

Endret av War
Lenke til kommentar
214watt bruker den cpu under load

Gf8800 bruker 195-232w i load

Så kommer alt annet i pcen pluss at de fleste strømmforskyningenr ikke leverer den wannten som oppgitt.

For den prisen får du jo en OCZ psu

Takk for svar. Har du link til en bedre PSU? (tror vi setter maks pris på 1k)

Lenke til kommentar

Hvor tar du talla dine fra, War?

Q6600 kan maks dra 95W uten overclock, somregel endel mindre (worst case scenario)

8800GTX drar maks 131W, 8800GT drar ENDEL mindre.

Du ender på maks 300W peak med mindre du har en haug med disker (som drar rundt 10-15W maks per stykk) eller overklokker heftigt...

Lenke til kommentar
Hvor tar du talla dine fra, War?

Q6600 kan maks dra 95W uten overclock, somregel endel mindre (worst case scenario)

8800GTX drar maks 131W, 8800GT drar ENDEL mindre.

Du ender på maks 300W peak med mindre du har en haug med disker (som drar rundt 10-15W maks per stykk) eller overklokker heftigt...

Nå ble lommeboka mi glad:)

har bare en disk på 250GB 7500rpm i maskina nå, har ikke planer om å oppgradere den da jeg alltid har hatt minimum 100gb ledig plass.

Har ikke tenkt å overklokke, siden jeg aldri har gjort det.

Lenke til kommentar
Har tallene fra cpu tester osv

X6800 Extreme

8800 Ultra trisli

Uklokket trakk 728 watt så et sted må dette forbruket komme fra

trisli = 3x skjermkort, gjør det ikke?:)

Hva slags 400W-psu har du forresten? Om du er litt skeptisk, så er Corsair HX520W ganske billig hos SHG, 750 kroner :)

Har en NorthQ 400W, har hørt at de sliter med å yte 400W men skal nok ligge innenfor grensen hvis komponentene yter ~300W. Men kommer nok til å oppgradere etterhvert som pengene "flommer" inn.

Santa Clara (CA) – Intel has informed its customers that the Core 2 Quad Q6600 desktop quad-core processor as well as the Xeon X3220 and X3210 server quad-core CPUs have been transitioned to a new stepping, which will allow customers to integrate the processors in computer systems using lower power flexible motherboards (FMB).

According to a product change notification released on Friday, the three processors were transitioned from the B-3 to the G-0 processor stepping and can now run not only on 105 watt performance FMBs, but on 95 watt mainstream FMBs as well.

Kjørte en PSU kalkulator for å finne ut hvor mye watt jeg trenger for Q6600, 8800GT, 2gb ram, 1HD, 1DVD rom. endte på anbefalt 265W på 100% load

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar
Det høres ikke så gæærnt ut, jeg bruker denne kalkulatoren, og den har ikke 8800GT inne enda.. hvilken brukte du ?

http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Men man må ta det med en liten klype salt, siden de ikke måler 100% korrekt. Man burde ha litt mer enn "recommended" :)

Fant linken til den kalkulatoren på et forum, og der sies det at Q6600 skal tolkes som en single socket, under "system type" for å få rett watt.. Velger man Quad socket var det noen som endte på 700W minimum.. Noe som var way off.

edit: tror ikke min PSU passer til valgte komponenter.

Noen tips til en billig og bra PSU som passer?

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Ram bytter man da ddr 2 og 3 kom osv, hovedkort bytter man oftere en man bytter sokker og cpu blir stadig kraftigere.

På strømmforskyningsfronten er det lite nytt og nå som alle har pci e kontakter og 24pin så holder dem gjerne 5 oppdateringer før det kommer noen nye kontakter så det er ikke så dumt å kjøpe en som har noen watt mer en man trenger. Plutselig synker skjermkortprisene og man vil ha CF / SLI noe som også betyr ny strømmforskyning for de som valgte lav watt i forrige oppdatering.

Lenke til kommentar

Det du har glemt nå, war, er at trenden nå er at strømforbruket går nedover, ikke oppover.. P4 brukte godt over 100W, C2D makser på 65W, og nye 45nm C2Q bruker faktisk mindre enn det ved last uklokket (rundt 44-45W)

Skjermkort er også på god vei ned i strømforbruk på grunn av skiftet fra 130nm/90nm til 65 og 55nm.

8800GT 512MB bruker vesentlig mindre strøm enn 8800GTS 320/640MB, men yter bedre... samme opplegget med 38xx serien til ATI vs. HD2900-serien.

Når vi finner et maksforbruk på 260-270W på oppsettet hans, som er ganske rått, og han da velger en god 450-520W psu så er det lite som tilsier at han må oppgradere PSU rundt neste sving.

Edit: uklarhet rundt 8800GTS

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

8800GT bruker vesentlig mindre strøm enn 8800GTS, men yter bedre... samme opplegget med 38xx serien til ATI vs. HD2900-serien.

8800 gts 512mb yter da vitterlig bedre enn 8800gt 512mb, i allefall i alle testene jeg har sett. ett sted mellom 10 - 38% avhengig av spill og oppløsning.

Lenke til kommentar

Vet forbruket går nedover men så kommer også tri-sli osv

Trisli

Mine 4 siste psu kjøp har vært slik

350w 450w 550w 850w

Skal man ha den beste spillpc idag kan den lett komme opp i 800w uklokket

Så min neste psu blir 1010watt selv om teknologien misner forbruket

I annenhver skjermkort tråd ser vi at folk må kjøpe ny psu når de oppgraderer skjrmkortet

Men så har vel de fleste en 350watter som fulgte med kabinettet.

imageview.php.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Så fort du drar inn TRI-SLI så ryker jo alle forutsetningene jeg satte i posten min, nemlig at ett (1) nytt skjermkort yter bedre enn ett (1) gammelt kort, og bruker mindre strøm, i eksempelet mitt med 8800GT vs 8800GTS 320/640.

2 8800GT 512MB yter bedre enn 2 8800GTS 320/640MB i SLI, og bruker samtidig mindre strøm.

Tri-SLI er uansett kun for spesielt interesserte og de som har for mye penger og ikke vet bedre...

Det er utrolig mange som har handlet seg kasser med 350W Q-tek eller typisk 400W North-Q psu, da er det ikke rart man må oppgradere, da disse sliter med å levere over 50-70% av oppgitt effekt over tid, og har kondensatorer som ikke er laget for å håndtere varmen som oppstår når psuer blir belastet hardt. Kombiner dette med at disse kassene som leveres med psu gjerne ikke har best luftflyt i verden, så har du en god oppskrift på noe som kommer til å si bang.

(Jeg føler at jeg repeterer meg litt her, da folk tydeligvis har litt vondt for å forstå?)

Endret av Wibla
Lenke til kommentar
Vet forbruket går nedover men så kommer også tri-sli osv

Hvis du går over oppsettet mitt så støtter ikke hovedkortet SLI. Har heller ingen planer om å kjøre SLI.

Tilbake til topic: noen som kan sjekke om min nåværende PSU passer til komponentene?

PSU: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311593

Handlevogn: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...C1-0AC435D6E8E4

Edit: hvordan er disse rambrikkene vs disse

Førstenevnte er jo langt billigere, og anbefalt i en annen tråd.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...