Haansi Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Men ressurser og kunnskap/dyktighet til spill utviklerene spiller også klart en rolle her. Spillutviklerene ville aldri begrenset til 720p hvis konsollen hadde klart å kjøre spillet i 1080p. Bare jeg som ser at de to sitatene ikke henger sammen? Endret 16. januar 2008 av Haansi Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Men ressurser og kunnskap/dyktighet til spill utviklerene spiller også klart en rolle her. Spillutviklerene ville aldri begrenset til 720p hvis konsollen hadde klart å kjøre spillet i 1080p. Bare jeg som ser at de to sitatene ikke henger sammen? Det kommer vel ann på hvor mye man vil flisespikke. Slutt resultatet er forsatt at spill utvikleren ikke får konsollen til å kjøre spillet i 1080p. Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Viss det har noe med maskinens hardware, hvorfor er det fortsatt spill som ikke har noe grafikk og i teorien ikke burde være noe tunge som kjører 720p? Optimalisering? Viss jeg ikke ta feil (Har ikke undersøkt noe spesielt siden jeg har kun 720p-tv) så finnes det fine spill som skal kjøre 1080p, og det kommer vell stadig flere av de? Har du noen kilder som har litt onfo om dette MistaPi? Spør deg siden det ser ut som du er mest orientert. Lenke til kommentar
Haansi Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Det er akkurat dette jeg vil frem til. Dere kan jo ikke helt alvorlig påstå at spill som Kane & Lynch ikke kjører 1080p fordi konsollen ikke klarer det. Det er virkelig tull Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Det er akkurat dette jeg vil frem til. Dere kan jo ikke helt alvorlig påstå at spill som Kane & Lynch ikke kjører 1080p fordi konsollen ikke klarer det. Det er virkelig tull Nei, det er slettes ikke tull. Slik spillet er lagd klarer man ikke å kjøre det i 1080p og beholde en akseptabel framerate. At andre spill med bedre grafikk klarer det, spiller ingen rolle. Selvfølgelig er det mulig i teorien, men det som har noe å si er om utviklerteamet i praksis greier å lage en god nok grafikkmotor til det. Det vil alltid være et spørsmål om penger, kompetanse, arbeidskraft og tid. Og dersom du forsatt ikke forstår det kan jeg ikke komme med noe annet råd enn at du får lære deg programmering. Enten det, eller så må du bare akseptere at ting ikke fungerer slik du forventer at de skal gjøre. Endret 16. januar 2008 av Geofrank Lenke til kommentar
Haansi Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Men da er det jo ikke fordi konsollen ikke kunne klart det i praksis? Da er det jo fordi utviklerteam som du sier mangler penger, kompetanse, arbeidskraft og tid. Poenget mitt er at i teorien kunne spillene kjørt den oppløsningen, og det er ikke på grunn at manglende ytelse på konsollen at det ikke blir gjort. Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Men da er det jo ikke fordi konsollen ikke kunne klart det i praksis? Da er det jo fordi utviklerteam som du sier mangler penger, kompetanse, arbeidskraft og tid. Poenget mitt er at i teorien kunne spillene kjørt den oppløsningen, og det er ikke på grunn at manglende ytelse på konsollen at det ikke blir gjort. Jo, konsollen har for lav ytelse til å kjøre det spillet utviklerne faktisk har greid å lage i 1080p. I praksis er det ingen som har uendelig med ressurser. Å si at Kane & Lynch fint kan kjøre i 1080p på PS3, blir litt som å si at en standard Volvo 240 kan kjøre i 400 km/t. Vel og merke hvis man bytter ut hele motoren. Men da er det jo åpenbart ikke samme bil/spill lenger. Endret 16. januar 2008 av Geofrank Lenke til kommentar
marjusen Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Å si at Kane & Lynch fint kan kjøre i 1080p på PS3, blir litt som å si at en standard Volvo 240 kan kjøre i 400 km/t. Vel og merke hvis man bytter ut hele motoren. Men da er det jo åpenbart ikke samme bil/spill lenger. den sammenligninga de der, som at volvo kommer opp i 400km/t hvis den bytter motor...det betyr at ps3 altså må bytte hardware for å funke i 1080p. det han over her mener er ett annet eksempel. En audi a4 1,8 t har 150 hk som standard...men chipper du bilen, så optimaliseres den så du får 220 hk. det kun med sw og ikke bytte av hardware. samme gjelder ps3...det er ikke hardwaren som ståpper en oppløsning på 1080p, men spill utviklerne som lager for "dårlige" spill motorers om krever for mye maskinkraft. det vil helt sikkert komme spillmotorer til ps3 når dem har blitt bedre kjent med hardwaren og klarer og utnytte all kraft. da blir det ikke noe problem å kjøre de fleste spill i 1080p!!! kan jo sammenligne med xboxen jeg hadde før...i begynnelsen kom fifa spillene i 576p..men de to siste årene klarte dem å komme fram til en nyere og bedre spillmotor. da kom fifa spillene i 720p! Marius Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) den sammenligninga de der, som at volvo kommer opp i 400km/t hvis den bytter motor...det betyr at ps3 altså må bytte hardware for å funke i 1080p I sammenlikningen min var det ikke Volvo som var PS3, Volvoen var spillet. Og spillet må altså bytte motor/gjøres drastiske endringer på for å kjøre smooth i 1080p. Endret 16. januar 2008 av Geofrank Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Nå må vi ikke ta helt av her. Om vi skal f.eks. sammenligne med en pc, f.eks. min så klarer den mange mange spill i 1080p med god framerate. Men den har ikke sjangs på noen av de nye. Så absolutt alle spill på ps3 kunne sikkert vært i 1080p, men da må andre ting ofres for at spillet skal kjøre smooth. Utviklerene av GT5 måtte gå fra 1920*1080 til 1280*1080 og så oppskalere til 1920 for at de skal få motoren deres til å kjøre i 60 fps. Dette fungere meget godt, og jeg tviler på at vi hadde sett særlig forskjell om spillet ikke var oppskalert eller ikke. De ekstra 1080p linjene gjør også at spillet får mye detaljer i bakgrunne, og gt5 ser da ganske fantastisk ut. Endret 16. januar 2008 av UrgeLoL Lenke til kommentar
Mala Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Ingen tvil om at GT5 ser knallbra ut, spesielt bilene. Men banene (tilgjengelig i prologue) ser jo ikkje sensjonellt bra ut syns eg. Men du verden det er forskjell på bilene. Spillte Forza 2 etter gammelt etter å spillt GT5 i ørten dager, må si det forskjell der ja. EDIT: Noen andre som opplever at GT 5 sliter litt med FPS når det er mange biler inne i bildet eller svinger brått igjennom ein sving? Skjer sjeldent, men derfor merker man det så godt når det først skjer. Endret 16. januar 2008 av Mala Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Så absolutt alle spill på ps3 kunne sikkert vært i 1080p, men da må andre ting ofres for at spillet skal kjøre smooth. Jeg tror alle spill som er sluppet på PS3 hittil kunne kjørt i 1080p med grei framerate uten å ofre noen ting som helst av spillet. Det de måtte ha ofret er mer tid, flere utviklere og dermed langt mer penger. Selv bittesmå programmer kan optimaliseres og forbedres omtrent til det uendelige, og dagens spill er store kolosser til sammenligning. Det er bare det at det ikke er noe som helst som forsvarer ressursforbruket på et slikt arbeid kontra inntjeningen, i et spillprosjekt der de i utgangspunktet er langt unna dette målet. Endret 16. januar 2008 av Geofrank Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Ja, var det jeg mente, det må ofres tid og penger eller de kan ofre andre ting i spillet som krever mye av HW. Vi vil nok se flere 1080p native spill i fremtiden. Lenke til kommentar
Haansi Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Å si at Kane & Lynch fint kan kjøre i 1080p på PS3, blir litt som å si at en standard Volvo 240 kan kjøre i 400 km/t. Vel og merke hvis man bytter ut hele motoren. Men da er det jo åpenbart ikke samme bil/spill lenger. den sammenligninga de der, som at volvo kommer opp i 400km/t hvis den bytter motor...det betyr at ps3 altså må bytte hardware for å funke i 1080p. det han over her mener er ett annet eksempel. En audi a4 1,8 t har 150 hk som standard...men chipper du bilen, så optimaliseres den så du får 220 hk. det kun med sw og ikke bytte av hardware. samme gjelder ps3...det er ikke hardwaren som ståpper en oppløsning på 1080p, men spill utviklerne som lager for "dårlige" spill motorers om krever for mye maskinkraft. det vil helt sikkert komme spillmotorer til ps3 når dem har blitt bedre kjent med hardwaren og klarer og utnytte all kraft. da blir det ikke noe problem å kjøre de fleste spill i 1080p!!! kan jo sammenligne med xboxen jeg hadde før...i begynnelsen kom fifa spillene i 576p..men de to siste årene klarte dem å komme fram til en nyere og bedre spillmotor. da kom fifa spillene i 720p! Marius Det var det jeg ville frem til.. Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 samme gjelder ps3...det er ikke hardwaren som ståpper en oppløsning på 1080p, men spill utviklerne som lager for "dårlige" spill motorers om krever for mye maskinkraft. Det er ikke foten min som er for stor, det er skoen som er for liten. Lenke til kommentar
Haansi Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Så absolutt alle spill på ps3 kunne sikkert vært i 1080p, men da må andre ting ofres for at spillet skal kjøre smooth. Jeg tror alle spill som er sluppet på PS3 hittil kunne kjørt i 1080p med grei framerate uten å ofre noen ting som helst av spillet. Det de måtte ha ofret er mer tid, flere utviklere og dermed langt mer penger. Selv bittesmå programmer kan optimaliseres og forbedres omtrent til det uendelige, og dagens spill er store kolosser til sammenligning. Det er bare det at det ikke er noe som helst som forsvarer ressursforbruket på et slikt arbeid kontra inntjeningen, i et spillprosjekt der de i utgangspunktet er langt unna dette målet. Det er jo det jeg har skrevet de siste 3 sidene i denne tråden, men du har blånekta all the way. Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Det er jo det jeg har skrevet de siste 3 sidene i denne tråden, men du har blånekta all the way. Ok, da har jeg misforstått. Måten du ordla deg på i enkelte av innleggene fikk meg til å tro at du mente utviklerne mer eller mindre hadde "skrudd av" muligheten for 1080p bare for gøy. Men altså, fordi noen av de beste utviklerne i verden får noe til, kan man ikke forvente at alle skal gjøre det samme. Så avhengig av hvordan man ser det, så er det jo også maskinen som setter grenser. Vi får håpe det kommer bedre rammeverker og dokumentasjon, samt at utviklerne lærer seg plattformen bedre over tid. Lenke til kommentar
Haansi Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Det er jo det jeg har skrevet de siste 3 sidene i denne tråden, men du har blånekta all the way. Ok, da har jeg misforstått. Måten du ordla deg på i enkelte av innleggene fikk meg til å tro at du mente utviklerne mer eller mindre hadde "skrudd av" muligheten for 1080p bare for gøy. Men altså, fordi noen av de beste utviklerne i verden får noe til, kan man ikke forvente at alle skal gjøre det samme. Så avhengig av hvordan man ser det, så er det jo også maskinen som setter grenser. Vi får håpe det kommer bedre rammeverker og dokumentasjon, samt at utviklerne lærer seg plattformen bedre over tid. Flott, da er vi endelig på bølgelengde Det jeg prøvde å komme frem til, er at jeg mener PS3 har potensiale til å kjøre mer eller mindre alle dagens 720p i 1080p dersom grafikkmotoren hadde vært fintunet nok til det. Det er ingen av spillene som er såpass ressurskrevende (selvfølgelig har dette unntak) at konsollen i teorien kunne ha kjørt disse spillene i 1080p dersom utviklerne selv hadde lagt opp til det. Selvfølgelig - som du sier - er mange utviklere begrenset av tid, penger, mannskap og ikke minst erfaring/kunnskap. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 så det du sier er at vi kunne ha klart oss med 1ghz og 512mb ram maskiner, bare utvikleren hadde brukt nok tid på og finjustere grafikkmotoren? PS3 er like kraftig som spillene gjør den. men det er absolutt en grense, virker som folk tror dette er en monster maskin uten sidestykke, Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 så det du sier er at vi kunne ha klart oss med 1ghz og 512mb ram maskiner, bare utvikleren hadde brukt nok tid på og finjustere grafikkmotoren?PS3 er like kraftig som spillene gjør den. men det er absolutt en grense, virker som folk tror dette er en monster maskin uten sidestykke, Selvfølgelig er det en grense, men i alle fall med tanke på CPU-kraft er det mye ubrukt maskinkraft i PS3-spill sammenlignet med tradisjonelle PCer. Når det i mange av spillene som er lansert har stått seks kjerner ubrukt, så er det jo klart at man kunne ha dratt det et par hakk lenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå