Gå til innhold

Hvor kraftig er igrunnen playstation3?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

eg tviler på att det stemmer..kjernen alså PPEN kjører 3,2 ghz..SPE'ene kjører på 3,2ghz men eg tipper dei jobber på ein anna måte enn ein vanlig prossesor kjerne. du kan foreks ikkje samanligne prossesoren i din pc med cell sidan den er mykje meir avansert enn kva cell egentlig er..hadde ps3 hatt 7 kjerner på 3,2ghz ville den ikkje kostet 4000kr..;)

Lenke til kommentar

Se, Hvis vi sier at en Kjerne er en stor kakkerlakk som drar på ett ostestykke

så man kan si at Cell er som å ha 6 små og 1 stor kakkerlakk som drar på ett ostestykke sammen.

De vil med sin kollektive kraft klare å dra ostestykket kjappere over vår innbilte bane en den ensomme kakkerlakken.

Det blir ikke det samme som å ha en stk. superkakkerlakk (20ghz) siden kraften må fordeles over de 7 kakkerlakkene..

Gedit?

Lenke til kommentar

Tingen er vel at ytelsen varierer med hvordan oppgaver SPU'ene skal utføre. Man kan f.eks. sikkert fore ps3 med en type oppgave og en core 2 duo pc med samme oppgave, og man ser at Ps3 jobber 20 ganger så raskt. Men det samme gjelder andre veien. Men dette vet utviklerene som jobber med maskinene, så programmeringen legges selvfølgelig opp til hvilken type hw som trengs.

Lenke til kommentar
Se, Hvis vi sier at en Kjerne er en stor kakkerlakk som drar på ett ostestykke

så man kan si at Cell er som å ha 6 små og 1 stor kakkerlakk som drar på ett ostestykke sammen.

De vil med sin kollektive kraft klare å dra ostestykket kjappere over vår innbilte bane en den ensomme kakkerlakken.

Det blir ikke det samme som å ha en stk. superkakkerlakk (20ghz) siden kraften må fordeles over de 7 kakkerlakkene..

Gedit?

Veldig bra metafor der, men det gir meg fortsatt ikke helt full forståelse. Jeg skjønte at det ikke var en eneste superkakkerlakk. Det hadde jo vært litt vel sci-fi så det var derfor jeg sa "sammenlagt ytelse". At PS3 faktisk behandler forskjellige oppgaver med 3.2ghz til disposisjon på hver enkelt oppgave.

Men det jeg ikke skjønnner, hvorfor er en SPE en liten kakkerlakk?

Når utviklere sier at PS3 har såpass enormt potensiale at de ikke klarer å tappe all kraften enda, så høres det heller ut som hver kjerne er vanlige kakkerlakker de også:p

I tillegg så tror jeg ikke IBM, Toshiba og Sony har arbeidet i flere år med en arkitektur som bare er middels god i forhold til PC prosessorer. Spesielt med tanke på hva flere hundre utviklere skryter om CELL.

Når de sier at SPE'ene er klokket til 3.2 ghz, så er jo det en nesten skuddsikker beskrivelse på at prosessoren faktisk har 6 x 3.2 ghz til disposisjon for hver sin oppgave.

Eller er det noen smådetaljer her som er lette å ignorere. Har SPE'ene betraktelig mindre Cache, buffer. Er de klokket til 3.2ghz pga de tar kraft fra hovedkjernen på en effektiv måte. Snakker vi 3.2 ghz DELT på 6 enheter kanskje?

Lenke til kommentar
The PlayStation 3 uses the IBM-designed Cell microprocessor as its CPU, utilizing seven of the eight "synergistic processing elements" (often shortened to SPE). The eighth SPE is disabled to improve chip yields i.e. chips do not have to be discarded if one of the SPEs is defective.

Fra Wikipedia sin artikkel om Playstation 3, les gjerne her: PS3 Hardware

Edit: Retta opp og endret på innlegg

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar
Veldig bra metafor der, men det gir meg fortsatt ikke helt full forståelse. Jeg skjønte at det ikke var en eneste superkakkerlakk. Det hadde jo vært litt vel sci-fi så det var derfor jeg sa "sammenlagt ytelse". At PS3 faktisk behandler forskjellige oppgaver med 3.2ghz til disposisjon på hver enkelt oppgave.

Men det jeg ikke skjønnner, hvorfor er en SPE en liten kakkerlakk?

Jeg vil heller si at den store kakerlakken (PPU) drar det store ostestykket alene, samtidig som den kommanderer de små (SPU) til å hente hvert sitt lille ostestykke, brødsmule, popcorn osv som de kan løpe fort som f.. med. Men hvis de ikke får beskjed om hva de skal gjøre henger de bare rundt og driver dank, og den store kakerlakken må dra den store osten et stykke, legge den fra seg og hente et par brødsmuler et stykke, hente et popcorn, dra ostestykket litt videre osv... Og da blir det lengre til festen kan begynne! :)

Lenke til kommentar

for å bruke samme metafor for å forklare hvorfor 3,2Ghz på SPUene ikke gir samme ytelse som 3,2Ghz på PPUen så kan man si:

Den store kakerlakken(PPU) har lengre bein en de små, dermed går den lenger selv om bena oppererer på samme frekvens. :p

Man kan ikke bare se på frekvensen, et annet eksempel er pc prossesorer. En Intel Pentium 4 på 3,2Ghz yter ikke det samme som en kjerne i en Core 2 Duo prossesor på 3,2Ghz.

Bountyhunter

Lenke til kommentar
Jeg trodde den siste spu'en virket som en "slave" for de andre spu'ene. Hvis arbeidsmengden til de 7 andre blir for stor, blir den siste satt i sving. Eller er jeg helt på jordet?

Jeg tror historien er den at det blir produksjonsproblemer og stor feilrate på cell-en om de skal produsere med 8 fungerende SPUer. Derfor har de deaktivert den siste i produksjonen og den er totalt ubrukelig.

Lenke til kommentar

Den store kakerlakken(PPU) har lengre bein en de små, dermed går den lenger selv om bena oppererer på samme frekvens. :p

Ja se her ja:p nå kommer vi videre her. Hvis det du sier er sant nå så begynner jeg å forstå litt mer. Men da trenger jeg egentlig bare å vite, hva er den tekniske delen av de "små beina" Hva er det som er "dårligere" (kanskje feil ord) med SPE'ene enn hovedkjernen?

Lenke til kommentar
PPEn har meir cache, 512kb mens kvar SPE har kun 256kb..dette setter begrensninger for kor mykje work load dei kan ta..

SPE'ene opererer ikke på cache, men på lokalt minne. Noe sier meg at du ikke har den ringeste anelse om hva dette vil si i praksis. Det vet i grunnen ikke jeg heller så alt for mye om, men da lar jeg i alle fall være å uttale meg om saken.

Lenke til kommentar
An SPE is a RISC processor with 128-bit SIMD organization[21][24][25] for single and double precision instructions. With the current generation of the Cell, each SPE contains a 256 KiB embedded SRAM for instruction and data, called "Local Storage" (not to be mistaken for "Local Memory" in Sony's documents that refer to the VRAM) which is visible to the PPE and can be addressed directly by software. Each SPE can support up to 4 GiB of local store memory. The local store does not operate like a conventional CPU cache since it is neither transparent to software nor does it contain hardware structures that predict which data to load. The SPEs contain a 128 bit, 128 entry register file and measures 14.5 mm² on a 90 nm process. An SPE can operate on 16 8-bit integers, 8 16-bit integers, 4 32-bit integers, or 4 single precision floating-point numbers in a single clock cycle, as well as a memory operation. Note that the SPU cannot directly access system memory; the 64-bit virtual memory addresses formed by the SPU must be passed from the SPU to the SPE memory flow controller (MFC) to set up a DMA operation within the system address space.

du har sikkert rett..egentlig bryr det meg fint lite korleis den fungerer..kva den klarer av spillprestasjoner etterkvart er meir intressant..

Lenke til kommentar
Jeg trodde den siste spu'en virket som en "slave" for de andre spu'ene. Hvis arbeidsmengden til de 7 andre blir for stor, blir den siste satt i sving. Eller er jeg helt på jordet?

Jeg tror historien er den at det blir produksjonsproblemer og stor feilrate på cell-en om de skal produsere med 8 fungerende SPUer. Derfor har de deaktivert den siste i produksjonen og den er totalt ubrukelig.

Dette stemmer.

Det er veldig vanskelig å produsere en brikke med 9 komplekse kjerner som alle virker perfekt, så ved å stenge av den SPE-kjernen med lavest ytelsevil man mye lettere oppnå en bra yield. (feilreate)

Det er helt vanlig å lage redundante moduler i elektronikk hvor man MÅ nå visse krav.

Om en vanlig 3.2 GHz Intel prosessor viser 5% lavere ytelse enn forventet i produksjonstest så er ikke det noe stort problem da den bare vil bli solgt som en 3.0 GHz prosessor isteden. Men om en av kjernene i en Cell prosessor viser noen % for lav ytelse, så må hele brikken kastes siden alle kjernene går på den samme 3.2 GHz klokka. Derfor er det mye vanskeligere å oppnå en bra yield med en Cell prosessor enn med en Intel eller AMD prosessor. Men ved ha en redundant SPU tolererer man at en kjerne kan feile og den blir derfor lettere å produsere.

Lenke til kommentar

Kort svar. PS3 er like kraftig som en PC var for 2-3 år siden da det ble bestemt hva slags hardware og sånt som skulle inn i maskinen.

Langt svar: PS3 kan se bedre ut enn en PC med tilsvarende specs pga att det er en konsoll, den har ett bestemt hardware som utviklerne programmerer mot. En pc med samme specs har mange forskjellige hardware konfigirasjoner som spillutviklerne må ta hensyn til når de lager ett produkt og får dermed pga de ulike konfigirasjonen ikke spesialisert seg slik de kan mot hardware som finnes i en PS3. Tror dette er årsaken til att en PS3 kan se bedre ut på produkter enn en PC med tisvarende specs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...