Gå til innhold

Hvor kraftig er igrunnen playstation3?

Anbefalte innlegg

PS2en leverer sinnsykt bra grafikk til å være en nesten utpressa PS2 med God Of War 2

kommet ut med flere x-boxer,som elite. De kunne jo enkelt oppgradert minne på den, det er vell ikke den mest krevende operasjonen.(?)

BTW;Jeg vet, mange nabb-spørsmål. :innocent:

for å svare på det ene spørsmålet ditt. NEI de kan ikke oppgradere verken ps3 eller xbox360 på noen som helst måte som gjør at spillytelsen øker. Årsaken til dette er jo at noen da ikke ville kunne spillt de nyeste spillene uten lagg....

Hardwaren som er i dag må nok folk "slite" med i 6-10år fremover, selv så synest jeg dette er veldig betryggende. Får vanvittig mye for pengene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
for å svare på det ene spørsmålet ditt. NEI de kan ikke oppgradere verken ps3 eller xbox360 på noen som helst måte som gjør at spillytelsen øker. Årsaken til dette er jo at noen da ikke ville kunne spillt de nyeste spillene uten lagg....

Hardwaren som er i dag må nok folk "slite" med i 6-10år fremover, selv så synest jeg dette er veldig betryggende. Får vanvittig mye for pengene.

Nemlig. Hvis man kan oppgradere hardwae på konsolle, MÅ man oppgradere sin PS3 hvis f.eks FIFA 2011 krever at maskinen har 512MB minne for å kjøre. Dette er umulig, da PS3 kun har 256MB minne hver til system og grafikk. Grunnen til at jeg ikke spiller så mye PC, er at de er uttaderte etter to år. Med konsoller som har statisk hardware er dette løst, da man ikke trenger å oppgradere for det og det spillet. Men her tenker jeg på at man gjør det selv. Hvis PS3 uten videre fikk 512MB unified som på 360, måtte alle PS3-eiere kjøpe ny maskin til 3-4000kr for å spille f.eks Killzone 3 som da ville kreve 300MB grafikkram og resten til minne, hvilket ikke går på dagens modeller. Ville du gjøre det? Om du gjør det, er du ufattelig teit i knollen...og Sony ville blitt hengt ut i årevis og playstation-merket hadde sannsyneligvis dødd hviss dette skjedde. Samme med Xbox om det skulle skje i deres leir...

Lenke til kommentar

Det er PC fans og utviklere som har ridd på denne myten i årevis og tror den kan fortsette. At PC liksom alltid skal være kraftigere enn konsoller uansett. Men jeg sier at det er bare piss.

Unreal Tournament 3 for eksempel er en av de nyeste pc titlene og kjører helt knallbra på PS3 og ser like bra ut som en high end PC.

Uncharted er personlig det peneste spillet jeg noen gang har sett og med tanke på alle smådetaljer som at du blir våt når du svømmer, fysikken i klærne, små virvelvinder av løv og mer til, er det mye mer imponerende enn Crysis.

Jeg var dedikert PC spiller før og sløste flere titusentalls kroner på PC utstyr. Nå har jeg og flere kompiser blitt enige om at dette ikke er nødvendig lenger siden konsollene har blitt like kraftige og overgått PC på flere områder.

Lenke til kommentar

Nemlig. Hvis man kan oppgradere hardwae på konsolle, MÅ man oppgradere sin PS3 hvis f.eks FIFA 2011 krever at maskinen har 512MB minne for å kjøre. Dette er umulig, da PS3 kun har 256MB minne hver til system og grafikk. Grunnen til at jeg ikke spiller så mye PC, er at de er uttaderte etter to år. Med konsoller som har statisk hardware er dette løst, da man ikke trenger å oppgradere for det og det spillet. Men her tenker jeg på at man gjør det selv. Hvis PS3 uten videre fikk 512MB unified som på 360, måtte alle PS3-eiere kjøpe ny maskin til 3-4000kr for å spille f.eks Killzone 3 som da ville kreve 300MB grafikkram og resten til minne, hvilket ikke går på dagens modeller. Ville du gjøre det? Om du gjør det, er du ufattelig teit i knollen...og Sony ville blitt hengt ut i årevis og playstation-merket hadde sannsyneligvis dødd hviss dette skjedde. Samme med Xbox om det skulle skje i deres leir...

Har ikke ps3 512mb minne? 256mb xdr (Sikkert feil navn) og 556mb DDR3.

EDIT; Leste feil...

Men trodde minnet var delt jeg.

Uncharted er personlig det peneste spillet jeg noen gang har sett og med tanke på alle smådetaljer som at du blir våt når du svømmer, fysikken i klærne, små virvelvinder av løv og mer til, er det mye mer imponerende enn Crysis.

Personig synes jeg at crysis ser bedre ut. Men Unchared har langt ifra stygg grafikk.

Men det spillet falt aldri i smak her. :p

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

Det som alle PC gamere sier, og dette vet jeg siden jeg er en selv, er at konsoller rett og slett ikke kan få bedre grafikk ettersom PC hardware blir nyere. Dette er piss.

Ettersom utviklerne blir mer og mer kjent med hardware igjennom mange år, så vil de være i stand til å lage bedre og bedre grafikk. Konsollspill utviklere blir mye mer kjent med hardware enn det PC spillutviklere blir med PC hardware.

John Carmack sa jo i et intervju for rundt et år siden, at hadde de spesialtilpasset Doom 3 til et eneste skjermkort, så hadde det gått helt glatt og lekkert på Geforce TI4400, (som på den tiden var et flere år gammelt skjermkort).

Så til syvende og sist så mener jeg at til tross for at konsoller ikke endrer spesifikasjonene sine, så er ikke dette en svakhet i forhold til PC spill.

Det er bare etter en 6-7 år (som er gjennomsnittstid før en ny konsoll kommer) at PC grafikken virkelig pusher det visuelle til det neste nivå. Men når de først har gjort det så kommer det en ny konsoll som finpusser dette nivået i en ny lang periode.

Lenke til kommentar
Hei.

Kan legge til at de fleste multiplatform spillene for Xbox og PS3, er vaneligvis laget for Xbox360 først, altså for 2 kjerners istede for ps3 sine 8 kjerner.

Um, 360 har 3 kjerner da. Jeg trodde også at ps3 hadde 7 ikke 8 :/

Uansett; kan noen forklare Cell prosessoren? Er det 7/8 kjerner som hver er på 3,2 ghz?

Hva er så spesielt med den?

Lenke til kommentar

den har EN kjerne...å 7 SPU'er...

dei første ps3 spilla som kom på markedet brukte ikkje spuene..dei brukte kun hovedkjernen som kjøyrer på 3,2ghz som sagt..nå begynner spillutviklere å bruke spuene meir til AI, fysikk, animasjoner ++, det er i desse SPUene kraften i ps3 ligger..

B3D: Cell's ability to assist RSX in rendering operations has been a topic of much debate and speculation of late. Was Cell used in Motorstorm to perform any lighting, vertex, or other transform work?

Scott Kirkland: We don’t use the Cell’s SPUs in this way at the moment. All of our lighting and transformation work is done in the RSX’s pixel and vertex shaders.

Click for a bigger version

Our SPU exploiting systems consist of:

i) Havok physics.

ii) Determination of object visibility.

iii) Concatenation of hierarchies.

iv) Billboard object culling and vertex buffer creation.

v) Updating of particles and vertex buffer creation.

vi) Updating of vehicle dynamics.

vii) Updating of vehicle suspension constraints.

viii) Audio (MultiStream).

ix) Video decoding.

B3D: Were Evolution's thoughts that the application of Cell towards such tasks might go too far in removing SPEs from being available for work on AI, physics, and other gameplay-related code?

Scott Kirkland: Cell’s SPUs provide a huge amount of processing power. Early adopters tended to bias usage towards either RSX or PPU support (we fall into the latter category). I’m confident that over the coming months, exploitation of this resource will become far more balanced.

Click for a bigger version

B3D: Further to that, do you believe that as the generation progresses, cooperative rendering techniques will become a larger part of what grows to define baseline PS3 rendering methods, or are your thoughts that such efforts will play out more or less in niche areas?

Scott Kirkland: If by “cooperative rendering� you’re referring to SPUs supporting the RSX, I strongly believe that this approach will become far more widespread. In addition to reducing the vertex load on the RSX through the use of culling and vertex pre-processing, this approach also provides an efficient mechanism to introduce procedural geometry.

Historically, CPUs have provided course grain scene culling using view frustums, occlusion planes, portal visibility and BSP-trees with GPUs left to perform fine grain rejection using guard band clipping, occlusion and backface culling. While such features improve fragment performance, they don’t reduce vertex processing overhead.

The leap in performance provided by Cell gives us the bandwidth to significantly reduce RSX time spent processing vertices that don’t contribute to the final scene. The favoured approach is to use SPUs to generate minimal scene/instance specific index and vertex buffers from compressed data.

Endret av _KroSjefen_
Lenke til kommentar
den har EN kjerne...å 7 SPU'er...

En SPU er en kjerne det også :)

Hva er SPU'er?

En SPU er en smal prosessorkjerne som er god på flyttallsoperasjoner og kalkulasjoner, men ikke så god på "branchy" kode. Det er ganske teknisk, men det er ikke noe problem å finne utdypende informasjon om du søker.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar

Noe jeg liker bedre med Ps3, eller egentlig alle konsoller er at spillene som kommer til konsollene er egnet for konsollen, ingen spill er egnet for en spesiell PC, og man må oppdatere Hardware jevnlig hvis man skal følge med! Og på PC er det noen spill ute PC`er ikke er i stand til å kjøre helt fult ut, som f.eks FSX tror jeg er ganske umulig på full grafikk med F16 over Manhattan :D

Men så ligner konsollene mer og mer på en PC, man kan surfe på nett, laste ned spill, spille demoer, høre på musikk osv.....

Men PC og vil alltid være bedre en konsollene, men også en god del dyrere!!

Edit: Rettet på skriveleif

Endret av Applebee
Lenke til kommentar
Jeg har egentlig aldri skjønt hvordan Cell faktisk fungerer. Jeg vet spesifikasjonene og hva utviklere sier. Og de sier at hver SPE er klokket til 3.2 ghz. Det må bety at hver enkelt SPE rett og slett yter 3.2 ghz da. Eller?

Riktig. PPE'n sitter også på 3.2Ghz. Dessuten her det i grunn 6 SPE'r til spill, en er skrudd av for produksjon, en er til OS. Spill bruker ikke mye av SPE'ene enda, men FFXIII og FFvXIII bruker fire SPE'r under motoren White Engine, som gir grafikk for ca...30k eller mer på PC.

Lenke til kommentar
Jeg har egentlig aldri skjønt hvordan Cell faktisk fungerer. Jeg vet spesifikasjonene og hva utviklere sier. Og de sier at hver SPE er klokket til 3.2 ghz. Det må bety at hver enkelt SPE rett og slett yter 3.2 ghz da. Eller?

Riktig. PPE'n sitter også på 3.2Ghz. Dessuten her det i grunn 6 SPE'r til spill, en er skrudd av for produksjon, en er til OS. Spill bruker ikke mye av SPE'ene enda, men FFXIII og FFvXIII bruker fire SPE'r under motoren White Engine, som gir grafikk for ca...30k eller mer på PC.

Hvorfor er en skrudd av? Kan den bli aktivert senere?

Lenke til kommentar

Den er skrudd av for å forenkle produskjonen, og nei, den kan ikke aktiveres senere.

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar

Den er skrudd av for å forenkle produskjonen, og nei, den kan ikke aktiveres senere.

Så med andre ord har man noe dødt inni ps3?

Lenke til kommentar

<a href="http://playstation.about.com/od/ps3/a/PS3SpecsDetails_3.htm" target="_blank">http://playstation.about.com/od/ps3/a/PS3SpecsDetails_3.htm</a>

Product name: PLAYSTATION 3

CPU: Cell Processor

* PowerPC-base Core @3.2GHz

* 1 VMX vector unit per core

* 512KB L2 cache

* 7 x SPE @3.2GHz

* 7 x 128b 128 SIMD GPRs

* 7 x 256KB SRAM for SPE

* * 1 of 8 SPEs reserved for redundancy total floating point performance: 218 GFLOPS

GPU: RSX @550MHz

* 1.8 TFLOPS floating point performance

* Full HD (up to 1080p) x 2 channels

* Multi-way programmable parallel floating point shader pipelines

Sound: Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, etc. (Cell-base processing)

Memory:

* 256MB XDR Main RAM @3.2GHz

* 256MB GDDR3 VRAM @700MHz

System Bandwidth:

* Main RAM: 25.6GB/s

* VRAM: 22.4GB/s

* RSX: 20GB/s (write) + 15GB/s (read)

* SB: 2.5GB/s (write) + 2.5GB/s (read)

System Floating Point Performance: 2 TFLOPS

Storage:

* HDD

* Detachable 2.5” HDD slot x 1

I/O:

* USB: Front x 4, Rear x 2 (USB2.0)

* Memory Stick: standard/Duo, PRO x 1

* SD: standard/mini x 1

* CompactFlash: (Type I, II) x 1

Communication: Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T) x3 (input x 1 + output x 2)

Wi-Fi: IEEE 802.11 b/g

Bluetooth: Bluetooth 2.0 (EDR)

Controller:

* Bluetooth (up to 7)

* USB2.0 (wired)

* Wi-Fi (PSP®)

* Network (over IP)

AV Output:

* Screen size: 480i, 480p, 720p, 1080i, 1080p

* HDMI: HDMI out x 2

* Analog: AV MULTI OUT x 1

* Digital audio: DIGITAL OUT (OPTICAL) x 1

CD Disc media (read only):

* PlayStation CD-ROM

* PlayStation 2 CD-ROM

* CD-DA (ROM), CD-R, CD-RW

* SACD Hybrid (CD layer), SACD HD

* DualDisc (audio side), DualDisc (DVD side)

DVD Disc media (read only):

* PlayStation 2 DVD-ROM

* PLAYSTATION 3 DVD-ROM

* DVD-Video: DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW

Blu-ray Disc media (read only):

* PLAYSTATION 3 BD-ROM

* BD-Video: BD-ROM, BD-R, BD-RE

About Sony Computer Entertainment Inc.

Recognized as the global leader and company responsible for the progression of consumer-based computer entertainment, Sony Computer Entertainment Inc. (SCEI) manufacturers, distributes and markets the PlayStation game console, the PlayStation 2 computer entertainment system and the PlayStation Portable (PSP) handheld entertainment system. PlayStation has revolutionized home entertainment by introducing advanced 3D graphic processing, and PlayStation 2 further enhances the PlayStation legacy as the core of home networked entertainment. PSP is a new portable entertainment system that allows users to enjoy 3D games, with high-quality full-motion video, and high-fidelity stereo audio. SCEI, along with its subsidiary divisions Sony Computer Entertainment America Inc., Sony Computer Entertainment Europe Ltd., and Sony Computer Entertainment Korea Inc. develops, publishes, markets and distributes software, and manages the third party licensing programs for these platforms in the respective markets worldwide. Headquartered in Tokyo, Japan, Sony Computer Entertainment Inc. is an independent business unit of the Sony Group.

* Storage media (HDD, “Memory Stick”, SD memory card, and CompactFlash) are sold separately.

* “Dolby” is a trademark of Dolby Laboratories.

* “DTS” is a trademark of Digital Theater Systems, Inc.

* “CompactFlash” is a trademark of SanDisk Corporation.

* “HDMI” is a trademark of HDMI Licensing LLC.

* “Blu-ray Disc” is a trademark.

* “Bluetooth” is a trademark of Bluetooth SIG, Inc.

* “Memory Stick” and “Memory Stick PRO” are trademarks of Sony Corporation.

* “PlayStation", the PlayStation logo and “PSP” are registered trademarks of Sony Computer Entertainment Inc.

* All other trademarks are the property of their respective owners.

©2005 Sony Computer Entertainment Inc. All rights reserved. Design and specifications are subject to change without notice.

<a href="http://www.xbox.com/en-AU/support/xbox360/...box360specs.htm" target="_blank">http://www.xbox.com/en-AU/support/xbox360/...box360specs.htm</a>

xbox 360 Technical Specifications

Custom IBM PowerPC-based CPU

* Three symmetrical cores running at 3.2 GHz each

* Two hardware threads per core; six hardware threads total

* VMX-128 vector unit per core; three total

* 128 VMX-128 registers per hardware thread

* 1 MB L2 cache

CPU Game Math Performance

* 9.6 billion dot product operations per second

Custom ATI Graphics Processor

* 10 MB of embedded DRAM

* 48-way parallel floating-point dynamically scheduled shader pipelines

* Unified shader architecture

Polygon Performance

* 500 million triangles per second

Pixel Fill Rate

* 16 gigasamples per second fill rate using 4x MSAA

Shader Performance

* 48 billion shader operations per second

Memory

* 512 MB of 700 MHz GDDR3 RAM

* Unified memory architecture

Memory Bandwidth

* 22.4 GB/s memory interface bus bandwidth

* 256 GB/s memory bandwidth to EDRAM

* 21.6 GB/s front-side bus

Overall System Floating-Point Performance

* 1 teraflop

Storage

* Detachable and upgradeable 20-GB hard drive

* 12x dual-layer DVD-ROM

* Memory Unit support starting at 64 MB

I/O

* Support for up to four wireless game controllers

* Three USB 2.0 ports

* Two memory unit slots

Optimized for Online

* Instant, out-of-the-box access to Xbox Live features with broadband service, including Xbox Live Marketplace for downloadable content, gamer profile for digital identity, and voice chat to talk to friends while playing games, watching movies, or listening to music

* Built-in Ethernet port

* Wi-Fi ready: 802.11a, 802.11b, and 802.11g

* Video camera–ready

Digital Media Support

* Support for DVD-Video, DVD-ROM, DVD-R/RW, DVD+R/RW, CD-DA, CD-ROM, CD-R, CD-RW, WMA CD, MP3 CD, JPEG Photo CD

* Ability to stream media from portable music devices, digital cameras, and Windows XP-based PCs

* Ability to rip music to the Xbox 360 Hard Drive

* Custom playlists in every game

* Built-in Media Center Extender for Windows XP Media Center Edition 2005

* Interactive, full-screen 3-D visualizers

High-Definition Game Support

* All games supported at 16:9, 720p, 1080i and 1080p, with anti-aliasing

* Standard-definition and high-definition video output supported

Audio

* Multi-channel surround sound output

* Supports 48KHz 16-bit audio

* 320 independent decompression channels

* 32-bit audio processing

* Over 256 audio channels

Physical Specs

* Height: 83 mm

* Width: 309 mm

* Depth: 258 mm

* Weight: 7.7 lbs.

System Orientation

* Stands vertically or horizontally

Customizable Faceplates

* Interchangeable to personalize the console

Endret av arvjakob
Lenke til kommentar
Jeg ser stadig nettsider som skryter ps3 opp i skyene, og sider som sier at pc er mye kraftigere og at ps3 allerede har allerede blitt for svak for mange spill.

Jeg undrer meg litt over dette siden playstation 3 har alltid blitt omtalt som en meget kraftig maskin, det er ikke så lenge siden jeg leste at ps3 var en viktig brikke i home-prosjektet pga den kraftige Cell-prosessoren.

I ettertid så har jeg lest at den er for svak for crysis, og at den ikke er så kraftig som mange skulle ha det til.

Skyt meg viss jeg tar feil, men hørte at det er lite minne i maskinen. Det er derfor crysis ikke har kommet ut enda. *Hørt rykter om at det kommer*

Hva er problemet egentlig?

Er det utviklerne som ikke greier å utnytte potensialet maskinen har eller har den rett og slett blitt for svak?

Det som er litt morsomt, om det er programmeringa som gjør det eller hardware vet jeg ikke. Men av og til så lagger Cod4 når jeg spiller multiplayer lokalt med 2-3 spillerer. Dette er som regel nå et flyangrep kommer.

En annen ting jeg merker er at viss maskinen er så kraftig som mange vil ha det til, hvorfor er det mindre aa og af i spilla forhold til pc? Alltid lurt litt på det. Selv om jeg spiller Cod4 i samme oppløsning som tv'en så er det nokså stor forskjell.

Hvordan er skjermkortet i ps3 forhold til alternativa man kan velge mellom til pc?

Håper noen her kan gi meg informasjon.

Tnx for svar! :)

Som svar til spm "Hvor kraftig er igrunnen playstation 3?"

Svar: 5

Ellers så ville jeg ikke ha hørt så mye på rykter, man blir fort forvirret av mindre.

Se heller på spillene, og tenk tilbake hvordan pc og konsoll har blitt sammenlignet før. Ta for deg f.eks. Ps2, 32MB ram og 300 mhz cpu, men se de flotte spillene som kom til den. MGS2 og 3, GT 4, God of War osv osv osv. En pc med samme specs som ps2 hadde så vidt klart å boote windows 98.

Ps3 har plenty med hw til å gi oss kjempespill de neste 5 årene, og det kommer sikkert spill som gjør enhver pc misunnelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...