Gå til innhold

Hvor kraftig er igrunnen playstation3?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det å gjøre hardwaren kraftigere er en meget dårlig løsning, siden det alltid ville vært noen SW-designere som ville forlangt enda kraftigere HW for å slippe å optimalisere egen kode.

Ja, jeg er helt enig, jeg talte vel egentlig bare for flertallet. Selv er jeg pragmatisk programmerer og optimiseringshore (dog ikke på hw-nivå).

Naughty Dog er favorittutviklerne mine, både på teknisk og underholdningsnivå. Jeg frykter bare at den store kjøttmengden av utviklerhus rett og slett blir for dumme til sammenlikning.

Jøss...

En fornuftig SW-mann...

Det ser nok ut til at vi stort sett er enige allikevel.

;-)

Jeg tror (håper er vel mer riktig) at de designhusene som baserer seg på dårlige porter fremfor optimalisering taper på det i lengden.

Det ideelle hadde vel vært om de som virkelig kunne programmere for PS3 lagde pakker med engines/kompilatorer til PS3 som benytter seg av hele arkitekturen, for så å selge disse pakkene til den store kjøttmengden.

På den måten kunne nok selv porter bli bra på PS3.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ser bra ut å alt det der. men i 2008 forventer jeg at ting skal bli knust når man skyter på noe med raketter....

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
Det ideelle hadde vel vært om de som virkelig kunne programmere for PS3 lagde pakker med engines/kompilatorer til PS3 som benytter seg av hele arkitekturen, for så å selge disse pakkene til den store kjøttmengden.

På den måten kunne nok selv porter bli bra på PS3.

Jepp, enten det, eller så burde de ha en avtale med noen som er flinke på å lage hjelpebiblioteker. JBoss f.eks. lager så gode rammeverker at man skriver bra kode uten å være klar over det selv.

Lenke til kommentar
ser bra ut å alt det der. men i 2008 forventer jeg at ting skal bli knust når man skyter på noe med raketter....

Kansje du sikter til Battlefield Bad Company :p

Ja er enig att det er nok førstepartsspillene som vil vise hva PS3 er go for, men vi har jo Infinity Ward og Epic Games som klarte å lage spillene like "utenom UT3 til 360 som kommer iår". Kansje utviklerene har fått øyene opp i motsetning til Gabe Newell sa om PS3 "PS3 is waste of everybodys time", skabbtroll han der!

Endret av Toman85
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Jeg vil også tro PS3 vil klare de belastningene det vil ta for å ødelegge tilfeldige deler av en bane.

ja derfor forventer jeg at det skal skje i disse dager,

ser jo helt rart ut hvis deg ikke skjer,,

Lenke til kommentar
Jeg forventer ikke det i nær fremtid, men jeg forklarte meg visst litt klønete...

Det jeg mente å si at jeg tror ikke 1080p vil bli vanlig før det blir brukt som et salgsargument.

(På lik linje som at "Full HD" nærmest er et must for alle, selvom de fleste undersøkelser viser at den vanlige mannen på gata hverken vet hva det vil si eller hvordan man skal nyttegjøre seg av det)

Jeg tror utviklerne kan klare å lage de aller fleste spill i 1080p nå, men det vil ikke være økonomisk forsvarlig å bruke så mye ekstra ressurser på dette da det uansett ikke vil føre til mersalg.

Men uansett.. jeg har lite tro på at dette er en tradeoff utviklerene flest vil ta. Selv når dem lærer PS3 veldig godt å kjenne vil ikke en 2,2x større pixel workload komme gratis. Jeg tror (og håper) dem heller vil satse på mer data per pixel. Jeg tror det vil imponere/tilfredsstille folk mer.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Du er dum du, jeg har en pc til 6000kr og den takler ikke Crysis på low og det lagga som ett svin og den ble kjøpt i sommer 2007, og PS3en koster mindre enn 6000kr når jeg kjøpte den. Får å få mid og high og de må du ut mer enn 6000kr, så ikke si noe annet

Men du tør ikke svare på det andre jeg sier da att Uncharted er omtrent mid/high hos Crysis.

Merkeligt siden Crytek sa att pcer som er 3 år gamle i speccs skulle takle spillet skikkeligt ihvertfall på Low

Har disse krava AMD Athlon 64 3800+, 2048ram, Geforce 7600GS, dette kosta 6000kr ifjor og det takla ikke Crysis på low

Så viss jeg skal spille Crysis så må jeg ha helt ny pc til over 10000kr, men til og med da kjører Crysis ikke optimalt nok...

Crysis er dårligt laget med tanke på optimalisering da, folk med super pc til 20000kr sliter med Crysis, selv med dem nyeste patchene og driverne.

Men så er jo du anti-konsoll som så jeg er anti-pc...

Såså, ikke gjør dette til noe personlig Tomas85. (kanskje bitter fordi din nyere PC ikke duger til dataspill?)

Men så er jo du anti-konsoll som så jeg er anti-pc...

Jasså? Vel, jeg vet at du er Anti-PC, (muligens fordi du gjorde et dårlig kjøp av PC)

Men jeg ville ikke kalt meg noen anti-konsoll.

Konsoller leverer mye bra de, (spesielt er mitt hjerte holdt av til Wii) men å påstå at en konsoll er like kraftig som en PC, eller klarer like høy grafikk blir nok litt galt.

Men ok, du kjøpte en PC til 6000kr, da fikk du en PC som du kunne bruke til miltimedia og alt du egentlig måtte ønske. Bortsett fra noen stortstilt spillopplevelse. Du har med andre ord betalt for "grunn-PC-en", og jeg antar da den klarer det meste annet ganske fint.

Så hvis du vil spille Crysis på High, så er det altså bare å kaste i en 1500-2100kr ekstra for et skjermkort, så har du en PC som kjører Crysis ganske så fint på high. Utgifter for å få en Spill-PC / kunne spille mer eller mindre alle spill high = 1500-2100kr. (-400kr for å selge ditt gamle skjermkort kanskje?)

Utgifter for å spille PS3 spill = 4000kr (er vel noe sånnt det koster for en PS3 nå?)

Ok, greit, med PS3 så følger altså Blu-ray med, og trekker vi ifra det så står vi igjen med kanskje ca like store kostnader for å spille spill. Bortsett fra at jeg ville tippet at PCen dro spillene bedre enn PS3'en, men det er nå så. ;)

Så nei, du trenger ikke bruke særlig store utgifter på å få en spill-PC. Hos de som har en grunn-PC fra før av som duger OK, så er det faktisk billigere å oppgradere PCen, enn å kjøpe en konsoll for det.

Selv vil jeg gjerne ha det beste av begge verdener. God grafikk fra PC, og mye morro fra Wii'en. ;)

Men jeg sier ikke nei til en Blu-Ray spiller, eller å kjøre noen runder Halo 3 på en Xbox 360 heller.

Men uansett.. jeg har lite tro på at dette er en tradeoff utviklerene flest vil ta. Selv når dem lærer PS3 veldig godt å kjenne vil ikke en 2,2x større pixel workload komme gratis. Jeg tror (og håper) dem heller vil satse på mer data per pixel. Jeg tror det vil imponere/tilfredsstille folk mer.

Ja. Så lenge dem holder seg til minimum 1280x720P vel og merke....

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Ja. Så lenge dem holder seg til minimum 1280x720P vel og merke....

De fleste vil vel neppe kunne peke på skjermen å si "det der er ikke sann 720p oppløsning" eller bry seg så veldig mye, så jeg ser ikke hvorfor dem ikke kan gå under.

Mange her med HDTV som erger seg over at CoD4 kjører i 1024x600 (gjelder på Xbox360 og PS3) og sliter med et dårlig bilde?

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
De fleste vil vel neppe kunne peke på skjermen å si "det der er ikke sann 720p oppløsning" eller bry seg så veldig mye, så jeg ser ikke hvorfor dem ikke kan gå under.

Mange her med HDTV som erger seg over at CoD4 kjører i 1024x600 (gjelder på Xbox360 og PS3) og sliter med et dårlig bilde?

Nei, men nå er jeg vel heller ikke den første som får høre om slikt heller.

Og selv om hvermansen ikke legger merke til det, så betyr det ikke at det strengt ikke er noen som merker forskjell.

Er jo faktisk en del detaljer som går tapt med slik oppløsning, og dermed ser jeg ikke helt den veldige vitsen med å øke detlajnivået/grafikken, om man senker oppløsningen tilsvarende. Det er ikke lett å merke noen forskjell på High og Very high i Crysis med de laveste oppløsningene 1024 - 848x XXX.

Med oppløsninger opp mot 1680x1050 og 1920x1200 derimot... Da er det en betydelig stor forskjell.

Mulig det bare er meg som har et helt feil syn her, men jeg mener ihvertfall at oppløsningen faktisk har noe å si.

Synd at mange intetanende forbrukere blir lurt i den formening at de tror de automatisk får HD-kvalitet når de kjøper Xbox 360 / PS3. Sånnsett er det greit med PC, for da får du ivhertfall kontroll over kvalitet selv.

Edit: Selv et 7600GS burde jo fint klare å kjøre Crysis i lave oppløsninger. Ivhertfall nå som det kommer mer frem at konsollene faktisk ikke kjører alle spillene sine i HD, noe jeg først hadde trodd.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Oppløsningen må ikke økes proposjonelt med grafikken. Eller mener du Xbox360 på en SDTV ser ut som Xbox1 grafikk og at Finding Nemo ikke fungerer på DVD.

Ja oppløsningen har klart noe å si, men man ser tydelig at oppløsningen er over SDTV og det forringer ikke bildekvalitet kontra 1280x720 så jævli som det du skal ha det til. Jeg vil heller gå ned noe på oppløsningen for f.eks få AA, noe Xbox360 må gjøre hvis ikke tiling blir brukt pga et framebuffer som er begrenset til 10MB (eDRAM'en).

At en 7600GS vil fint kjøre Crysis i tilsvarende sub-HD oppløsningene til enkelte av PS3 og Xbox360 spillene hvis du snakker om very high/high blir bare for dumt.

Lenke til kommentar
Oppløsningen må ikke økes proposjonelt med grafikken. Eller mener du Xbox360 på en SDTV ser ut som Xbox1 grafikk og at.

At en 7600GS vil fint kjøre Crysis i tilsvarende sub-HD oppløsningene til enkelte av PS3 og Xbox360 spillene hvis du snakker om very high/high blir bare for dumt.

Det var et svar til Toman85, som sa han ikke klarte å kjøre Crysis på low med 7600GS.

Eller mener du Xbox360 på en SDTV ser ut som Xbox1 grafikk og at Finding Nemo ikke fungerer på DVD.

Litt overdrevet av det jeg mente kanskje, men om Xbox 360 skulle fått flere detaljer, så ville jeg heller hatt litt høyere oppløsning enn detaljnivå. Det betyr ikke at jeg mener Xbox 360 ser ut som Xbox med SDTV...

Finding Nemo ikke fungerer på DVD
På film blir det litt annderledes, da du strengt tatt ikke trenger et skarpt bilde for å se fienden best mulig. Men ja, Finding Nemo ser desidert best ut i HDTV. Og jeg ville nok heller hatt HDTV, og litt færre polygoner. '

Jeg vil heller gå ned noe på oppløsningen for f.eks få AA, noe Xbox360 må gjøre hvis ikke tiling blir brukt pga et framebuffer som er begrenset til 10MB (eDRAM'en).

Hmm, det tror jeg ikke at jeg ville gjort. Ved høyere oppløsninger så blir aliasede objekter langt mindre dominerende, så når du senker oppløsningen så vil du først få mer fremhevede aliasede objekter, for deretter å anti-aliase dem, slik rent grafisk havner på ca samme nivå som hvis du hadde økt oppløsningen. (bortsett fra at bildet er langt mindre skarpt) :hmm:

Lenke til kommentar

Nei faktisk ikke, GS 7650 er altfor lite, tror jeg hadde 15 fps på 800x600, totalt uspillbart...

Kan være Vista som trekker ned på speccsa til pcen, hadde hjulpet viss jeg hadde Xp

Mens Uncharted har omtrent flytende 30fps og mye bedre grafikk en low/mid/mid/high da til pc.

Men du kan vel forstå att jeg har alle 3 konsollene da håper jeg, kjøper ikke konsoller pga grafikk da, først og fremst spillene!

Og jeg forstår hvorfor du liker best pc..

Lenke til kommentar
Nei faktisk ikke, GS 7650 er altfor lite, tror jeg hadde 15 fps på 800x600, totalt uspillbart...

Hmm, hørtes veldig lite ut ja.

Usikker på ytelsen til 7650, da dette ikke er et vanlig skjermkort fra Nvidia, og er kanskje et navn som produsenten har gitt det muligens.

Men hadde du fyrt opp med en 1500kr til skjermkort så skal det ivhertfall sies at du hadde boostet spill-ytelsen noe veldig. :thumbup:

Men du kan vel forstå att jeg har alle 3 konsollene da håper jeg, kjøper ikke konsoller pga grafikk da, først og fremst spillene!
Ja, for all del, jeg har ingen problemer med å forstå at neon foretrekker konsoll fremfor PC. :)

hehe. :p Og Wii. ;)

(strake motsetningen, jeg vet, men det er det jeg liker med Wii)

Jeg liker nok mest Wii, fordi mer eller mindre alle spillene til Wii kun kommer til Wii, og ikke til PC. Og derfor må jeg altså ha meg Wii, om jeg skal spille de spillene som kommer til den konsollen.

Mens kanskje en 50% eller mer av Xbox 360/PS3 kommer til PC uansett. (ikke det at jeg hadde sagt nei til Xbox 360/PS3 for å få spillt halo 3, GTA4, BF:BC osv..)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Er litt skummelt å sammenligne Crysis og Uncharted, da spillene er veldig forskjellige. Ja, jeg syns Uncharted ser bedre ut, men Crysis har mye åpnere områder og i Uncharted går du mer på en fast sti. Jeg syns også Uncharted er mye mer levende, men som sagt, 2 veldig forskjellige spill.

Lenke til kommentar
Hmm, det tror jeg ikke at jeg ville gjort. Ved høyere oppløsninger så blir aliasede objekter langt mindre dominerende, så når du senker oppløsningen så vil du først få mer fremhevede aliasede objekter, for deretter å anti-aliase dem, slik rent grafisk havner på ca samme nivå som hvis du hadde økt oppløsningen. (bortsett fra at bildet er langt mindre skarpt) :hmm:

Et langt mindre skarpt bilde ville ha gitt langt mindre aliasing, men igjen så er det ikke snakk om noe enorm forskjell her. 1024x600 eller 1280x720 har fint liten effekt på aliasing.

Lenke til kommentar

Hmm, hørtes veldig lite ut ja.

Usikker på ytelsen til 7650, da dette ikke er et vanlig skjermkort fra Nvidia, og er kanskje et navn som produsenten har gitt det muligens.

Men hadde du fyrt opp med en 1500kr til skjermkort så skal det ivhertfall sies at du hadde boostet spill-ytelsen noe veldig. :thumbup:

Ja, for all del, jeg har ingen problemer med å forstå at neon foretrekker konsoll fremfor PC. :)

hehe. :p Og Wii. ;)

(strake motsetningen, jeg vet, men det er det jeg liker med Wii)

Jeg liker nok mest Wii, fordi mer eller mindre alle spillene til Wii kun kommer til Wii, og ikke til PC. Og derfor må jeg altså ha meg Wii, om jeg skal spille de spillene som kommer til den konsollen.

Mens kanskje en 50% eller mer av Xbox 360/PS3 kommer til PC uansett. (ikke det at jeg hadde sagt nei til Xbox 360/PS3 for å få spillt halo 3, GTA4, BF:BC osv..)

Men jeg taper masse spill ved å kjøpe skjermkort, jeg deler summen på 2 med broren min i spill 250kr pr spill blir det for meg, da taper jeg 6 spill :p men av dem spillene som jeg gleder meg til det er nok bare 3 titler som kommer til pc da :p bare sjekk signaturen

Men jeg må nok innrømme jeg har lyst på Crysis men har dessverre ikke råd ;)

Lenke til kommentar
Kanskje ikke det beste stedet å poste dette, ettersom de som er her er som regel PS3 lovers... En PC vil alltid dog være kraftigere, men en PS3 er kraftigere enn alle konsollene, kanskje til sammen.

hehe dette stemmer ikke pga ulik hardware, la meg illustrere:

Playstation 2 (9-år gammel konsoll)

98528-1.jpg

r_shadow_of_the_colossus.jpg

re4ps2.jpg

PC spill i 1999:[/b]

homeworld1.jpg

moto2.jpg

>

Poenget mitt er at teknologien til en konsoll kan omtrent hele tiden forbedres pga du har en konsoll som er dedikert til EN ting alene.... spill. Selv om du sitter med en Quad prosessor så brukes masse ressurser til windows enn du tror + bakgrunns programmer.

Playstation 2 er 9 år gammel nå og likevel har den så bra grafikk at den selger MER enn Xbox360. Det sier sitt, God of War 2 og Shadow of the Colossus er en del av spillhistorie nå. Ikke verst det ? ;)

Og med Playstation 3 sin Cell prosessor så tror jeg det vil ta enda lengre tid før vi ser dårlig grafikk på Playstation 3.

Legg merke til hva slags hardware jeg har i signaturen på PC, per idag er det ingen PC spill som slår verken Motorstorm eller Uncharted. Crysis er ikke så fancy som dere ser på bilder, er masse udetaljerte teksturerer noe Uncharted har veldig lite av.

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...