Gå til innhold

Hvor kraftig er igrunnen playstation3?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
skal man hele tiden ha det ypperste av grafikk på en pc så må man ut med rundt 7-10.000 årlig i pc oppgraderinger, da takker jeg meg til ps3en.. har brukt alt for mye på pc oppgraderinger opp gjennom åra bare for å få spillt noen få nye spill

Tull! Du trenger ikke oppgradere HK, CPU og minne stort mer enn hvert andre kanskje til og med tredje år. I mitt tilfelle skifter jeg bare HK, CPU, minne og skjermkort. Kabinett, DVD drev, harddisker, floppy osv. holder som regel i mange flere år.

For ikke å glemme skjermen, kjøper du en god skjerm har den laaang levetid.

Kan jo lage et lite regnestykke på en PC med meget gode komponenter:

Hovedkort: 1000~1500,- kanskje enda mindre om du ikke er så kresen

CPU: ca 1500,- Får ikke det beste, men langt fra det dårligste innen quad eller dual core og holder i lang tid fremover.

Minne (2GB): 500~1500,- Allt etter om det skal være DDRII, DDRIII og hvilken kvalitet, holder minst like lenge som CPUen.

Skjermkort GF8800GTS: 2000~3000 / GF8800GTX: 3500~

Hadde jeg oppgradert/kjøpt ny PC i dag hadde jeg ikke brukt noe mer.

Skjermkortet trenger du ikke oppgradere mer enn maks en gang i året. Kanskje til og med hvert andre år.

Sitter selv på et ATI 1900XT som var kjøpt 23.08.2006 (2599,-) og kjører det meste på medium~high (kanskje bortsett fra crysis som jeg ikke har prøvd). Har ingen planer om å skifte ut før nermere april og da blir det sikkert et skjermkort til omkring 3000 kr.

For et annet eksempel:

Hadde jeg skifta ut min E6600 (kjøpt 21.08.2006 pris 2200,-) med en Q6600 eller E6850 i dag hadde jeg sett minimal forskjell i spill.

Edit: Det jeg ville frem til var at bruker du 7000kr i året på PC for å få best mulig grafikk så har du et problem :)

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Var vel ment for å få det ypperste av grafikk hele tiden, har aldri vært noen storforbruker selv, mer annen eller tredjehvert år som du sier, muligens et ekstra skjermkort i ny og ne :)

Når det er sagt, så er konsollgenerasjonen rykende fersk og har minst 5-7 leveår igjenn. I mine øyne er da 4-5000 kroner grisebillig.

Man får helt konge grafikk i hvertfall 2-4 år til, etter det begynner muligens pcen og dra i fra slik som den gjorde med ps2 i slutten.

Blir en stund til jeg kjører neste upgrade på pc hvertfall, 7950GT kortet mitt skal få be på sine knær før jeg bytter det :)

Lenke til kommentar
mitt poeng er att spe'ene blir ikkje kjerner på samme måten som x360 sine kjerner..

det blir som og si att ps3 har 7 kjerner og x360 har tre og med ein gang tru att ps3 er eit prosseseringsbeist i forhold..;)

Den er vel også det, og det er vel de fleste synsere enige om?

Det kommer vel litt ann på hva man ser på og hva man vil gjøre/bruke CPU'en til. Med 3x flere PPE enheter med hver sin VMX instruksjons sett (noe Cell mangler) er nok ikke Xenon til å kimse av.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Enda eit døme på kor kraftig ps3 er..??

Crysis indeed coming to ps3?

For technical reasons we hear an Xbox 360 version of Crysis isn’t in development. Bet you’re glad you bought a PS3 now, eh? "

Det ryktet har jeg lite tro på. Begge konsollene har nok prosesserings kraft nok til å dra spillet uten å kutte ned mye (man kunne ha kjørt det i f.eks 880x720 eller 1024x600). Det er nok heller minne det står på.

Lenke til kommentar

Tjaaa.

Hvis FarCry 2 kan kjøre på de 2 konsollene, tror jeg Crysis i teorien kunne gjort det også.

Jeg så FarCry 2-presentasjonen live på Games Convention, og det visuelle var allerede da mye mer imponerende enn Crysis, mener jeg.

Men som du sier, er det nok minnet som er det største hinderet.

Hvis Crysis kommer til konsoller, kommer det nok til både PS3 og 360.

Disse "tekniske" grunnene kan dog være at 360 ikke har HDD som standard. Som folka på N4G sier, vil jeg tro Crytek er avhengig av å kunne bruke HDDen som en ressurs. Og siden MS ikke tillater at utviklerne lager spill som krever HDD, så kan dette være nok til at spillet ikke kan dukke opp på 360.

Kanskje dette er Cryteks siste push pga de svake salgstallene til Crysis?

Endret av Haansi
Lenke til kommentar

Det står faktisk og att "Only the mighty KillZone 2 could possibly hold a candle to this shooter Crysis", er ikke gale det siden PS3 koster altfor lite penger...

FarCry 2 kommer til konsoller og, kan være att Crysis dukker opp, men det er ikke bekrefta, men som mangen pcfolk der ute sier: "PS3 kan ikke takle Crysis på low og medium som det går på pcen", det er jo helt på tryne og si..

Kan være dem lager konsollversjoner av Crysis siden dem har ikke solgt noe spesielt bra siden lanseringen av Crysis!

Men viss det kommer så gleder jeg mer meg til FarCry 2

Endret av Toman85
Lenke til kommentar
Tjaaa.

Hvis FarCry 2 kan kjøre på de 2 konsollene, tror jeg Crysis i teorien kunne gjort det også.

Jeg så FarCry 2-presentasjonen live på Games Convention, og det visuelle var allerede da mye mer imponerende enn Crysis, mener jeg.

Jeg er dog ikke så sikker på om FarCry 2 er et så åpenbart bevis på at Crysis kunne bli gjordt på konsollene. Fra det jeg har sett av spillet virker det som at det har en del mer åpne områder. Crysis på sin side prøve å gjenskape jungel, noe som raskt er noe av det mest hardware krevende man kan gjøre.

Disse "tekniske" grunnene kan dog være at 360 ikke har HDD som standard. Som folka på N4G sier, vil jeg tro Crytek er avhengig av å kunne bruke HDDen som en ressurs. Og siden MS ikke tillater at utviklerne lager spill som krever HDD, så kan dette være nok til at spillet ikke kan dukke opp på 360.

Dette er ikke noe MS nekter utviklerene. Men utviklerene vil da utelukke for seg selv en del av brukerbasen.

Lenke til kommentar

Jeg trodde da MS selv har sagt at spill ikke skal kreve HDD, men greit.

EA er utgivere av Crysis, og EA er pengegriske som fy. Er det HDDen som er avgjørende (forresten noen som har meninger om akkurat dette?), mister spillet - som du sier - mye av brukermassen med en gang. Salget av Crysis ser hittil ut til å ha vært en flopp, og jeg tror derfor ikke vi skal se bort ifra at Crytek kommer til å porte spillet til PS3 (evt 360) som et forsøk på å redde salgstallene.

FarCry 2 har da også jungel, men ikke i like stor grad som Crysis. Angående hva som krever hva av hardwaren, skal jeg ikke uttale meg noe. Der tror jeg det er flere her som kan sitt fag bedre enn meg :)

Lenke til kommentar
Det står faktisk og att "Only the mighty KillZone 2 could possibly hold a candle to this shooter Crysis", er ikke gale det siden PS3 koster altfor lite penger...

FarCry 2 kommer til konsoller og, kan være att Crysis dukker opp, men det er ikke bekrefta, men som mangen pcfolk der ute sier: "PS3 kan ikke takle Crysis på low og medium som det går på pcen", det er jo helt på tryne og si..

Kan være dem lager konsollversjoner av Crysis siden dem har ikke solgt noe spesielt bra siden lanseringen av Crysis!

Men viss det kommer så gleder jeg mer meg til FarCry 2

Crysis har ligget på topp 10 over solgte PC-spill i USA nærmest siden det kom ut, så det har nok ikke solgt så dårlig.

Kniver ganske godt med COD4, selv om det antageligvis solgte bedre.

Å ta med solgte spill til konsoller er naturligvis kun latterlig sammenligning, og ser en kun på PC-platformen har da ikke psillet solgt så dårlig.

Med litt god grafikk, så krever altså Crysis oppimot 1GB med minne, og gjerne en 512MB (++) med grafikkminne.

Så det er klart teksturstørrelser osv.. må kuttes en del ned. Hadde man antatt at det er snakk om litt over middels med optimlaisering, så snakker vi nok maksimalt om en en medium-grafikk. (Xbox krever at alle spill har 720P og jeg ville da tro PS3 krever noe ala det samme) så det er nok ikke bare å skru ned oppløsningen. (noe som gjør spillet horribelt stygt på HD-skjermer uansett)

Ikke dårlig grafikk, men langt ifra PC versjonen, naturligvis. Hvorfor sier vel egentlig seg selv.

PC kan være er mange ganger kraftigere og mange ganger dyrere. Det er det ikke å komme bort ifra.

Si et spill optiamliseres i lange tider til PS3, slik at det blir voldsomt optimalisering... vel i løpet av den tiden så har det uasnett kommet noe nytt med bedre grafikk til PC.

Med andre ord: Grafikken på PS3 blir bedre etterhvert, men grafikken på PC-spill øker desto raskere.

Edit:

A new week, a new NPD chart, which games are the hottest ones available ? Here's a list of the best selling PC games in the USA for the week ending November 17:

1. Call Of Duty 4: Modern Warfare - Activision

2. Crysis - Electronic Arts

3. The Sims 2 Teen Style Stuff - Electronic Arts

4. SimCity Societies - Electronic Arts

5. Crysis Collector's Edition - Electronic Arts

6. EverQuest II: Rise Of Kunark - Sony Online

7. The Sims 2 Deluxe - Electronic Arts

8. Hellgate: London - EA/Namco

9. The Sims 2 Bon Voyage - Electronic Arts

10. Half Life 2: Episode 2 The Orange Box - Valve/EA

A new week .. and yet another another NPD chart detailing the best selling PC games in the USA for the week ending December 1:

2. Crysis - Electronic Arts

3. The Sims 2 Teen Style Stuff - Electronic Arts

4. World Of Warcraft - Blizzard

5. The Sims 2 Bon Voyage - Electronic Arts

6. The Sims 2 Deluxe - Electronic Arts

7. Sim City 5: Societies - Electronic Arts

8. World Of Warcraft: Battle Chest - Blizzard

9. Half Life 2: Episode 2 The Orange Box - Valve/EA

10. Nancy Drew: Legend Of The Crystal Skull - Her Interactive

I don't think it'll be that much of a surprize but here are the top 20 best selling PC games in the US for the month of November 2007. :Drumroll:

2. Crysis -Crytek/EA

3. Half Life 2: Episode 2 The Orange Box - Valve/EA

4. The Sims 2 Teen Style Stuff - Electronic Arts

5. World Of Warcraft - Blizzard

6. Hellgate: London - Flagship/EA

7. The Sims 2 Bon Voyage - Electronic Arts

8. Final Fantasy XI: Wings Of The Goddess - Square Enix

9. World Of Warcraft: Burning Crusade - Blizzard

10. The Sim City 4 Deluxe - Electronic Arts

11. Sim City 5: Societies - Electronic Arts

12. World Of Warcraft: Battle Chest - Blizzard

13. Call Of Duty 4: Modern Warfare Collector's Edition - Activision

14. The Sims 2 Deluxe - Electronic Arts

15. Nancy Drew: Legend Of The Crystal Skull - Her Interactive

16. Unreal Tournament 3 -Epic/Midway

17. 15000 Games - Viva Media

18. Paws & Claws Pet School - Valusoft

19. Puppy/Kitty/Pony Luv Pack - Activision

20. Diner Dash - PlayFirst

A new year another NPD chart detailing the best selling PC games in the USA for the week ending December 15:

2. The Sims 2 Bon Voyage - Electronic Arts

3. The Sims 2 Deluxe - Electronic Arts

4. Crysis - Crytek/EA

5. Half Life 2: Episode 2 The Orange Box - Valve/EA

6. The Sims 2 Teen Style Stuff - Electronic Arts

7. World Of Warcraft - Blizzard

8. World Of Warcraft: Battle Chest - Blizzard

9. Nancy Drew: Legend Of The Crystal Skull - Her Interactive

10. World Of Warcraft: Burning Crusade - Blizzard

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Med litt god grafikk, så krever altså Crysis oppimot 1GB med minne, og gjerne en 512MB (++) med grafikkminne.

Så det er klart teksturstørrelser osv.. må kuttes en del ned. Hadde man antatt at det er snakk om litt over middels med optimlaisering, så snakker vi nok maksimalt om en en medium-grafikk. (Xbox krever at alle spill har 720P og jeg ville da tro PS3 krever noe ala det samme) så det er nok ikke bare å skru ned oppløsningen. (noe som gjør spillet horribelt stygt på HD-skjermer uansett)

Nå har ikke en konsoll et tungt OS med en masse prosesser kjørene i bakgrunnen og den er heller ikke avhengig av å ha all grafikk data'en på to steder (foruten framebufferet må alt som ligger i skjermkort minne også ligge i system minnet). Men riktignok krever Crysis mye minne.

Hverken Sony eller MS krever at spillene kjører i 720p, flere spill kjører faktisk under dette og jeg syns ikke det ser horribelt stygt ut.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Hverken Sony eller MS krever at spillene kjører i 720p, flere spill kjører faktisk under dette og jeg syns ikke det ser horribelt stygt ut.

Jeg er ganske sikker på at jeg har lest flere steder at halo 3 var et av spillene som gikk under kravet til Microsoft ved at det ikke har 720P støtte. (men noen linjer mindre)

F. eks ser Crysis i 848x480 og lingende oppløsninger forferdelig ut på HD-skjermer. det kommer naturligvis ann på hvor bra skjermen er til å nedskallere, men en 1080p skjerm ville nok slitt en del med å få noe særlig kvalitet ut av bildet. med native 848x480 ser det nok noe bedre ut, men ikke spesielt bra.

Kilde får jeg se om jeg ikke finner i løpet av dagen.

Nå har ikke en konsoll et tungt OS med en masse prosesser kjørene i bakgrunnen

Jeg snakker ikke om totale minneforbruket, men hva prosessen Crysis alene forbruker.

Totalt så havner det på 2GB

Uansett så bruker Crysis mer minne enn det PS3 takkler, så det må nok litt ned i kvalitet/oppløsning.

Tror nok ikke grafikkprosessoren uansett hadde klart det uansett.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Første ukene solgte Crysis 88000stk i US, men konsollversjonene av CoD4 solgte over millionen.

Så det du sier att Crysis ikke krever 10000kr pc, da tar du gruelig feil.

Se på utpressa PS2en som vanvittig bra grafikk i for eks God Of War 2, og med minst speccs sist generasjon.

Ja pc vil alltid ha best grafikk, men da må forbrukern bruke penger på å følge, mens konsoller låst til den hardwaren som er tilgjengelig for utviklerene å bruke den riktigt

Uncharted er flottere en mid/high pc, eller som konsollhatere vil si "Crysis på low er flottere enn Uncharted til PS3"

Lenke til kommentar

Sjølv om det kjem ein konsoll versjon av Crysis så må me nok vente ei go stund, spørst om utviklerene må "slåss" med maskina..som den gamle java læreren min pleide å sei med ps3/x360 lenge for å få ein nokonlunde bra port.. av dei opplagte grunner folket har forklart..

eller att det rett og slett ikkje kjem noko crysis port og far cry2 blir svaret på crysis til konsoll..

Lenke til kommentar
Jeg er ganske sikker på at jeg har lest flere steder at halo 3 var et av spillene som gikk under kravet til Microsoft ved at det ikke har 720P støtte. (men noen linjer mindre)

Ja Halo 3 er et av flere spill som kjører under 720p. 1152x640 fremfor 1280x720. Igjen så er ikke 720p et krav.

F. eks ser Crysis i 848x480 og lingende oppløsninger forferdelig ut på HD-skjermer. det kommer naturligvis ann på hvor bra skjermen er til å nedskallere, men en 1080p skjerm ville nok slitt en del med å få noe særlig kvalitet ut av bildet. med native 848x480 ser det nok noe bedre ut, men ikke spesielt bra.

Nå nevnte jeg 880x720 eller 1024x600. Sist nevnte blir brukt i flere spill og dem ser ganske så bra ut på en HD skjerm. Ihvertfall de skjermene jeg har sett.

Jeg snakker ikke om totale minneforbruket, men hva prosessen Crysis alene forbruker.

Totalt så havner det på 2GB

Dette er forsatt ikke direkte overførtbart, CoD4 bruker ~850MB og her er det ikke store forskjellen i grafikken, vis noe fra konsoll versjonene.

Uansett så bruker Crysis mer minne enn det PS3 takkler, så det må nok litt ned i kvalitet/oppløsning.

Tror nok ikke grafikkprosessoren uansett hadde klart det uansett.

Man får gjerne en del mer ut av en fixed hardware plattform uten et tungt OS samt noen av Cell sine SPE'er kunne nok ha hjulpet til med ting som lighting og vertex operasjoner. Men som nevnt vil minne uansett være et stort hinder.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Hvor mye maskinkraft og ressurser et spill krever og spiser for å kunne gå glatt, sier ikke nødvendigvis at spillet er utrolig bra. På PC virker det nesten som om alle tror det er slik, men mange spill kunne vært mer optimalisert for å bruke mindre ressurser/vært mer lettkjørt.

Lenke til kommentar
Første ukene solgte Crysis 88000stk i US, men konsollversjonene av CoD4 solgte over millionen.

Jeg sa det før, og jeg sier det igjen. Du kan da ikke sammenligne solgte spill på PC, mot solgte spill på en konsoll.

For alt vi vet så kunne Crysis solgt godt over millionen om det hadde kommet til konsoll. Men det er det ingen grunn å spekulere i, da faktum er at Crysis ikke ble noen flopp på PC-platformen. (om en ser hva andre PC-spill selger, inkludert COD 4)

Det er for eksempel et kjempemarked på piratkopieringsfronten osv..

Hvor mye maskinkraft og ressurser et spill krever og spiser for å kunne gå glatt, sier ikke nødvendigvis at spillet er utrolig bra.

Sier ikke dette nesten seg selv?

Tror ikke jeg har sett noen som påstår at et spill er veldig bra fordi det krever mye. Er da en del spill som krever like mye eller mer enn f. eks Crysis uten at noen har påstått at spillene er kjemegode for det, eller at det har blitt lagt merke til.

Nå nevnte jeg 880x720 eller 1024x600. Sist nevnte blir brukt i flere spill og dem ser ganske så bra ut på en HD skjerm. Ihvertfall de skjermene jeg har sett.

Og på en vanlig HD LCD skjerm så vil det bli skallert ned til 880x495 for å få det i widescreenformat... (eller at du får et veldig kvadratisk bilde 8store sorte streker p åsidene), da 880x720 er mer kvadratisk enn 5:4 format til og med)

Så det du sier att Crysis ikke krever 10000kr pc, da tar du gruelig feil.

Se på utpressa PS2en som vanvittig bra grafikk i for eks God Of War 2, og med minst speccs sist generasjon.

PCen har du gjerne fra før av... Så det er grafikkprosessoren som du må oppgradere. Som kanskje kommer på en ca 1500kr (8800GT), eller en 2100kr for 8800GTS. Å si at du må kjøpe en helt ny PC blir veldig feil, da mange sitter med en PC der store deler av maskinvaren takkler spillet. Kanskje noen mindre oppgraderinger som litt ekstra minne. (300kr ekstra)

Et kjøp av en helt ny PC har mange andre fordeler enn bare å spille.... Så NEI du trenger ikke bruke 10 000kr. Sannsyneligheten er derr for at du nok ikke må betale stort mer enn en PS3. Og må du betale mer, så får du faktisk en ny, rask, (stille), og god PC på kjøpet.

Og hvor mange år tok det?

Hadde de IKKE presset mer ut av konsollen etter en stund, ja så ville vel grafikken blitt fullstendig utdatert etter kun noen få måneder. Men faktum er det at det tar lang tid å optimalisere, og før den tid så har du altså noe langt bedre på PC.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...