Gå til innhold

På tide med opptrening (både kondisjon og styrke). Treningsprogram?

Anbefalte innlegg

I vår var jeg i en form som var helt ubeskrivelig for min del. Jeg hadde holdt på med stryketrening 4 dager i uken i et halvt år, og friidrettstrening 5-6 dager i uken i et halvt år.

Når sommervarmen akkurat har satt inn, får jeg dødsstøtet fra legen: Jeg har mononukleose, og må avstå fra treningen en lang stund. Hele sommerferien fikk jeg altså ikke lov til å trene. Jeg startet litt med kondisjonstrening når skolen startet og kom i ganske god form aerob vis. Når jeg begynte med anaerob trening ble jeg derimot dårlig igjen, og jeg måtte avbryte treningen.

Så nå i november prøvde jeg meg på nytt, men begynte alt for hardt. Jeg har det med at jeg vil tilbake til den formen jeg var i, koste hva det koste vil. Dessverre begynte jeg for hardt, og måtte nok en gang bryte med treningen.

Nå etter jul tenkte jeg at jeg skulle begynne igjen, denne gangen opparbeide formen over litt tid (dog så fort som mulig. Jeg skal se resultater). Hovedsakelig vil jeg satse på kondisjonstrening, siden det er det jeg har gener for. Men jeg skal også gå for stryke. Ikke for å bli stor, men for å ikke forfalle helt. Jeg ønsker også resultater her.

Det jeg ønsker meg er i bunn å grunn god aerob utholdenhet, med en så god som mulig anaerob utholdenhet i tillegg. Styrke er viktig, størrelse er ikke. Viktigst for meg er kroppsheving, men andre øvelser skal også tas.

Jeg må også forandre spisevanene mine, men det kommer så fort jeg begynner å trene (trener jeg, så lever jeg også sunt. Mister nesten all lysten på søtsaker).

Så hvordan burde jeg begynne å gå frem? Er det viktig å begynne på et treningssenter (dyrt), eller overlever jeg hjemme og i skog og mark? Noen som har et flott, prestasjonsfremmende treningsprogram?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke så viktig å begynne på trenings-studio, men der vil du jo få satt opp et program som du kan kjøre. Og da kan du jo fortelle om problemene med mononukleose, så de setter opp et program som forhindrer at blir dårlig og må slutte å trene igjen.

Men, du kan jo få tak i programmer som du kan kjøre hjemme også, skaffe deg noen styrkeapparater. Og som du sa; løpe i skog og mark er jo god trening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...