lemonade Skrevet 20. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2008 Innendørs må du påregne bruk av blits, eller fastoptikk. Selv Sigma 30mm f/1.4 kan være for snaut, da kommer du ikke utenom blits. Som sagt får du Pentax 12-24 under 6000 kr, importerer du fra USA får du den til godt under 5000. Ellers er ikke Sigma 10-20 så verst, men det er klart du har litt fortegning. Det finnes forøvrig alternativer, som Sigma 15-30, som ikke koster all verden heller. Edit: til slutt kan jeg jo nevne et siste alternativ - som ville vært utmerket for meg i hvert fall - å droppe både 12-24 og 16-45 til fordel for 16-50 f/2.8. 24mm vidvinkel (35mm ekvivalent) holder lenge for meg i hvert fall, og det er betydelig videre enn 27mm som 18-55mm vil tilsvare. Bare noe du bør tenke over... k-ryeng, du svarer som en gud, utrolig godt og utfyllende! Jeg tror vi (dvs jeg..) har en vinner! Jeg visste ikke engang om sistnevnte objektiv, og må si det var en knallgod overraskelse. Har nesten slitt meg ut på å finne en kombinasjon som kunne utfylle det dette objektivet innfrir med tanke på kvalitet kontra "lyssterkhet". Objektiv som erlingba nevner (takk forresten ) har de egenskapene jeg ser etter med tanke på skarphet og lyssterkt. Men vil lenger ned i brennvidde, og da blir det 21mm limited som igjen er mindre lyssterkt..og igjen uten zoom. Joda, forstår at fastoptikk normalt er skarpere, men jeg er villig til et _lite_ kompromiss for et vidvinkel-zoom. Så da ser det ut som det blir K10D med 16-45 til å begynne med, så får jeg senere oppgradere til 16-50 når budsjettet tillater det Jeg begynner å bevege meg off-topic, så jeg skal heller stille fremtidige spørmål i andre tråder av respekt for Canon/Nikon-fanatikere Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. januar 2008 Jeg begynner å bevege meg off-topic, så jeg skal heller stille fremtidige spørmål i andre tråder av respekt for Canon/Nikon-fanatikere Ingen fanatisme her,selv om jeg spurte om 2 spesifikke kamera så betyr ikke det at vi ikke kan diskutere andre løsninger her. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2008 Nå er det jo helt vilt at et slikt kamra kan få en 6 hos dinside. Hvorfor skulle det ikke det få en 6'er på FinSide? Det fikk jo "Highly Recommended" hos dpreview og det er vel den utmerkelsen som henger høyest i kameraverdenen. 400D er et godt hus. Dessverre vil det yte suboptimalt for mange brukere som kjøper huset med det begredelige EF-S 18-55. 18-55 IS løser det problemet, men hvor mange vil faktisk være klare over det? Det rareste med Dinside.nos test er at E-510 ikke kommer høyere, det gjelder også K100D. Begge disse husene har bildestabilisering i huset og har i det perspektivet en ganske stor forskjell som nevnes veldig lite i selve testen, så vidt jeg husker ble det ikke nevnt på TV heller? DinSide mener sensorbasert IS er mindre effektivt enn objektivbasert IS, which may be, men tror noen her virkelig at de som baserer sitt kjøp av kamera på DinSide.no vil merke noe som helst forskjell på det? Eller at de vil bry seg så lenge det fungerer? Det skurrer noe i mine ører. Det er dog ingen tvil om at EOS 400D ikke er et godt kamerahus; det er det. Men man burde virkelig trekke fram svakhetene også, de føler jeg ikke at kommer godt nok frem. Nå blir dette dessverre mer som en rant mot DinSide, det var ikke meningen. Men det må være lov å nevne. Forøvrig får også E-510 Highly Recommended fra Dpreview, så om Dpreviews konklusjon om 400D underbygger Dinsides test, da undergraver den konklusjonen Dinsides test. Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 20. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2008 Kit-objektivet har fått et ufortjent dårlig rykte, det riktignok ikke et topp objektiv, og byggekvaliteten er så som så, men det yter fint på 400D og til den prisen du får det som kit er det ganske så bra. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 20. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2008 Vet at den D90 der er fikset til, og nei jeg skal ikke vente i det uendelige,men som du sikkert har sett har jeg det ikke travelt da jeg egentlig ikke trenger nytt kamera før til våren.Nettop derfor blir det dumt å ha hastverk akkurat nåp, spesielt når en vet at det er nye ting på gang innen få uker,blir litt dumt å springe til å kjøpe et "gammelt" kamera for så å se at et nytt kommer en uke eller to etterpå og at det muligens har nettop det du savnet Når det så gjelder optikk så har jeg jo sagt det flere ganger at jeg ikke blir å gå for kitobjektiv uansett,men kjøpe sikkelige linser . Det kommer nesten helt sikkert nye modeller fra både Canon og Nikon i forbindelse med PMA om 2 uker. Selv om begge disse modellene fremdeles tar gode bilder er de nok modne for utskifting nå. Når du ikke må ha kameraet nå er uten tvil klokt av deg å vente med å kjøpe. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. januar 2008 Nettop,for selv om valget til slutt skulle bli feks en D80 så har jeg i alle fall fått vurdert nyhetene før innkjøp. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2008 Kit-objektivet har fått et ufortjent dårlig rykte, det riktignok ikke et topp objektiv, og byggekvaliteten er så som så, men det yter fint på 400D og til den prisen du får det som kit er det ganske så bra. Problemet er kvalitetskontrollen. Den er ikke god nok, og da ender du opp med alt for mange eksemplarer som ikke holder mål at det ikke kan kalles tilfeldig; ei heller kan man da si at objektivet har et ufortjent dårlig rykte. Canon har bevist at de kan levere et EF-S 18-55 som holder mål, nemlig IS-versjonen. Denne koster ikke mange ekstra kronene, så om Canon legger 18-55IS med i en pakke når de lanserer 450D, da har jeg ikke så veldig mange argumenter igjen. (De bør gjøre noe med grepet også, men det gjelder dog bare meg.) Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. januar 2008 Fikk i dag prøvd en Canon 400D med det batterifestet påmontert og da ble det et helt annet kamera å holde i, passet faktisk meget bra til meg da og uten passet det utmerket til madammen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå