Gå til innhold

Nytt SLR ,hva bør jeg velge av disse to Nikon D80 og EOS 400D ?

Anbefalte innlegg

Tilbudet på 30d er så bra at det fåes ikke stort billigere brukt. Et nytt 30d til kr.6.990,- og et ef-s 18-55 IS til kr.1.475,- altså veldig bra kamera og en veldig bra linse som omtrent kom likt ut med 17-85mm (som koster mye mer).

Tror ikke du finner en bedre kombinasjon til kr.8.500,- for tiden (iallfall hvis du kun er ute etter canon eller nikon).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan du ha brukt så lang tid på å argumentere for at Canon 400D er et billigere alternativ, som gir deg muligheten til dyrere optikk. Nå vurderer du plutselig D300! Dette er et hus til ca. 14 000 kr. Hva med å heller bruke penger på optikk fremfor hus, som du har argumentert for i så mange innlegg? Synes det virker som du er usikker på hva du skal bruke kameraet til. Du sier hobbybruk, og da synes jeg D300 virker som litt overkill. Mange andre hobbyfotografer som også har D300 selvfølgelig, men de vurderer ikke 400D i tillegg. Skjønner ikke hvordan du kan si at 400D eller D80 kanskje ikke tilfredstiller dine behov, når du har lagt frem at du strengt tatt ikke har noe "behov". Du blir fornøyd uansett om du velger 400D eller D80. Hva du ender på kan kun gudene vite ser det ut som.

Lenke til kommentar

Får ta det med i vurderingen,så får jeg håpe jeg finner en forhandler som har det inne, jeg har som sagt veldig lyst til å fysisk prøve kameraet før jeg kjøper .

Har forresten hørt snakk om en etterfølger til D80, noen som har noen formening om når den måtte dukke opp.

Lenke til kommentar
Hvordan kan du ha brukt så lang tid på å argumentere for at Canon 400D er et billigere alternativ, som gir deg muligheten til dyrere optikk. Nå vurderer du plutselig D300! Dette er et hus til ca. 14 000 kr. Hva med å heller bruke penger på optikk fremfor hus, som du har argumentert for i så mange innlegg? Synes det virker som du er usikker på hva du skal bruke kameraet til. Du sier hobbybruk, og da synes jeg D300 virker som litt overkill. Mange andre hobbyfotografer som også har D300 selvfølgelig, men de vurderer ikke 400D i tillegg. Skjønner ikke hvordan du kan si at 400D eller D80 kanskje ikke tilfredstiller dine behov, når du har lagt frem at du strengt tatt ikke har noe "behov". Du blir fornøyd uansett om du velger 400D eller D80. Hva du ender på kan kun gudene vite ser det ut som.

Hvordan jeg brukte så lang tid, vel det var vel i hovedsak fordi noen ikke skjønte hva jeg mente i det priseksemplet :cool:

Neida jeg vurderer ikke D300 plutselig, den har jeg sett på lenge sammen med 40D, men som du sikkert ser ovenfor så sier jeg at jeg synest det blir vel mye penger å bruke på et kamera, men finner jeg ikke noe i en  lavere prisklase som jeg blir fornøyd med så tar jeg steget opp.

Poenget er uansett at jeg ikke har lyst å kjøpe et kamera som tross alt er over mitt behov om jeg finner det jeg leter etter, derfor er utgangspunktet 400D/D80 da disse ser ut for å passe mitt behov

Skulle jeg da finne ut at jeg trenger noe bedre siden så har jeg en sønn på 10 år som sikkert vil arve det etter et år eller 2 .

Hva jeg ender på? Nei det vet jeg ikke og nettop derfor skriver jeg bla her, jeg sitter nemmelig uten noe speilreflekskamera nå og nettop det ser jeg som en fordel for da slipper jeg ta hensyn til gamle linser/utstyr, nettop derfor anser jeg det som veldig viktig at jeg i det minste treffer riktig merke når jeg nå skal velge, slik at jeg neste gang kan ta med meg utstyr ved en oppgradering av kamerahus.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Canon vs. Nikon i seg selv er jo det samme. Begge produsentene har nok av objektiver og ekstrautstyr for deg å fråtse i. Jeg har selv et D80, mens min mor har et 400D. Sistnevnte var det første speilreflekset jeg prøvde ut skikkelig.

Prisforskjellen er naturlig å legge merke til, noe du tydelig har gjort. Ellers ser jeg (og mange andre) på ergonomien som veldig viktig. Jeg synes grepet på 400D er fryktelig lite, og rett og slett ikke noe behagelig å håndtere. Dog var det ikke så ille før jeg sammenlignet med D80, som passer meg (og voksne menn generelt vil jeg tro) mye bedre. I tillegg har D80 flere avanserte funksjoner. Det er et mer effektivt kamera i form av at man har dedikerte knapper tilgjengelig, i forhold til 400D.

Batterikapasitet kan jo være greit å ha i bakhodet. LCD-skjermen på 400D trekker mye støm, ettersom all EXIF-informasjon vises på denne fremfor et dedikert display på toppen.

Prøv begge kameraene i en butikk. Ser ikke ut som vi kan hjelpe deg noe særlig mer...

Lenke til kommentar

Jepp de skal som sagt prøves begge to, samtidig som jeg blir å holde litt igjen før jeg kjøper siden det tydeligvis kommer en 450D og sansyneligvis en D80 erstatter.

Ellers vil jeg si at slike diskusjoner som dette er svært matnyttig,her kommer det innspill/synspunkter fra mange hold og fra personer som ser ting helt forskjellig fra det en selv gjør. Slike innspill er svært nyttige og får en til å prøve å se flere sider av en sak :cool:

Lenke til kommentar

Det virker ikke som trådstarter har vurdert andre merker enn Canon og Nikon, hvilket for så vidt er greit nok, men kanskje uklokt. Personlig mener jeg at Samsung GX-10 gir mest for pengene nå. Hvis man er bestemt på å oppgradere til fullformat snart, vil Canon kanskje være beste valg. Vurder også seriøst Olympus og Sony. Du vil bli fornøyd med både 400D og D80 hvis du ikke har særskilte behov. D80 er bedre hus, men vil ikke gi bedre bilder. Det vil ingen kamerahus i "normal" prisklasse gjøre. De fleste personer vil sikkert være fornøyd med D40s bildekvalitet, og har ikke behov for dyrere kamera ut i fra dette kriteriet alene. I og med at det skiller ufattelig lite i bildekvalitet mellom ulike speilrefleks og merker, må du se hvilke andre spesifikasjoner som er viktige for deg. Som ikke kan gjentas for ofte, spiller optikken uendelig mye større rolle for disse kameraene for å få gi gode bilder (selv om det meste ved bilder ikke kommer an på utstyret :) ).

Lenke til kommentar

Som sagt det er til hobbybruk,men det er et kamera som kommer til å bli brukt mye,veldig mye både til fotografering i selskaper/bryllup osv osv, men aller mest til fotografering på turer i skog og mark. Og nettop på slike turer vil jeg også søke å få tatt noen "blinkskudd" til bruk bla i utstilling i fotoklubben osv.

Vi er enige om at linser kan vi se bort fra fordi alle produsenter her har et bredt nok utvalg for oss vanlige dødelige, derfor er vi over på hvor bra kameraet passer en med hensyn til størrelse, hvordan søkeren er,hvordan innstilingene kan gjøres (et eller to innstillingshjul) osv osv.

Siden jeg også kommer til å kjøpe flere objektiv så ser jeg det som viktig å velge "rett" merke da dette merket jeg nå velger sannsyneligvis vil følge meg resten av livet .

Lenke til kommentar

Det kanskje litt sørgelige, men fremforalt gledelige, er at det ikke finnes noen riktige merker. Alle har sine styrker og svakheter, og hvor forskjellene ikke har noe særlig å bety for 99,9% av befolkningen. Jeg tror nok mange har vært gjennom samme prosess som deg med å tvile før valg av system, og alle er strølende fornøyd med valget sitt, uansett hvilket merke det ble!

Lenke til kommentar
Det kanskje litt sørgelige, men fremforalt gledelige, er at det ikke finnes noen riktige merker. Alle har sine styrker og svakheter, og hvor forskjellene ikke har noe særlig å bety for 99,9% av befolkningen. Jeg tror nok mange har vært gjennom samme prosess som deg med å tvile før valg av system, og alle er strølende fornøyd med valget sitt, uansett hvilket merke det ble!

Vel da jeg i sin tid stod foran valget av analogt speilrefleks så kjøåte jeg nok "feil" merke, noe som bidro til at jeg ikke var fornøyd og kameraet et minolta ble til mere irritasjon en godt var og dermed ikke brukt, til slutt solgte jeg det og kjøpte da datidens ultimate kamera Canon A1, men det medførte også at jeg måtte selge alt utstyr jeg hadde kjøpt, nettop derfor vil jeg unngå samme tabben denne gangen.Jeg kunne jo bare kjøpe en 400D siden jeg frem til nå har vært svært fornøyd med Canon A1 og flere av eos modellene basert på film, men nå har jeg solgt dette og skal over i den digitale speilrefleksverden og vil derfor være sikker denne gangen, mulig det er et Canon som passer meg best,men jeg er faktisk i tvil og heller mere og mere over til Nikon D80 :cool:

Lenke til kommentar

Antar du ikke har noen objektiver liggende, slik at du står helt fritt til å velge system. Ingen tvil om at D80 er et godt kamera. Har vanskelig for å se at du vil føle å ha valgt feil merke med Nikon (men slik opplever jeg det også med Pentax/Samsung, Sony (tidl. Minolta), Canon og for så vidt også Olympus). Hvis du absolutt ikke vil undersøke alternativer til Canikon, og står mellom 400D og D80, ville jeg valgt D80. D80 er et solid valg. Faktisk så solid at jeg vurderte det selv, før jeg kjøpte Samsung GX-10 :) Så blir du sikkert så bitt av foto-basillen igjen at du kjøper grom-objektiver etterhvert, som langt vil overstige prisen av kamerahusene. Dermed vil argumentasjonen med å kjøpe billig hus med litt dyrere optikk kontra litt dyrere hus falle. :)

Mitt råd: Velg D80, ikke se deg tilbake og gå ut ta gode bilder igjen. Lykke til med valget. Jeg er sikker på at du blir fornøyd uansett!

Lenke til kommentar
Samsung GX-10 er uaktuelt eller?, i og med at det i og for seg er bedre enn både 400D og D80, samt koster mindre. sikkert nevnt tideligere i tråden men gadd ikke lese hele

Neida ingenting er egentlig uaktuelt (samsung GX-10 vil bli sjekket ut),det at jeg tok Canon og Nikon er fordi jeg har en del kjennskap til dem,men er selvsagt åpen for andre forslag,disse noterer jeg meg og ser om jeg finner hos forhandler for å titte nermere på dem.

Antar du ikke har noen objektiver liggende, slik at du står helt fritt til å velge system. Ingen tvil om at D80 er et godt kamera. Har vanskelig for å se at du vil føle å ha valgt feil merke med Nikon (men slik opplever jeg det også med Pentax/Samsung, Sony (tidl. Minolta), Canon og for så vidt også Olympus). Hvis du absolutt ikke vil undersøke alternativer til Canikon, og står mellom 400D og D80, ville jeg valgt D80. D80 er et solid valg. Faktisk så solid at jeg vurderte det selv, før jeg kjøpte Samsung GX-10 :) Så blir du sikkert så bitt av foto-basillen igjen at du kjøper grom-objektiver etterhvert, som langt vil overstige prisen av kamerahusene. Dermed vil argumentasjonen med å kjøpe billig hus med litt dyrere optikk kontra litt dyrere hus falle. :)

Mitt råd: Velg D80, ikke se deg tilbake og gå ut ta gode bilder igjen. Lykke til med valget. Jeg er sikker på at du blir fornøyd uansett!

Riktig jeg starter på bar bakke denne gangen og er derfor ikke låst til noe merke.

I denne diskusjonen er det mange som annbefaler D80, denne har da seilt opp som en favoritt forutsatt at jeg like det jeg får se når jeg får prøvd den.

Og da dukker et annet spørsmål opp, bør jeg da eventuelt gå for den med kitojektivet eller bør jeg kjøpe bare huset og så en linse uten? I så fall hva annbefales?

Jeg hadde uansett tenkt å starte med en soomlinse helst en med VR (vibrasjonsreduksjon).

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på denne tråden siden jeg føler jeg er i samme båt som Snekker'n her.. :cool:

Det virker ikke som trådstarter har vurdert andre merker enn Canon og Nikon, hvilket for så vidt er greit nok, men kanskje uklokt. Personlig mener jeg at Samsung GX-10 gir mest for pengene nå.

Godt mulig.. Men mitt sterkeste argument imot Samsung/Pentaxmot er objektivene. Kjente og velrenomerte objektiver som Sigma, Tamron og Tokina passer ikke. Og dersom en kjøper topp-objektivet til Pentax og ikke er fornøyd så finnes det ikke bedre kamerahus...? (Eller objektiv for den saks skyld..)

Arrester meg gjerne, jeg er litt newbee innenfor området :hmm:

Hvis man er bestemt på å oppgradere til fullformat...

Hva defineres som fullformat?

Vurder også seriøst Olympus og Sony. Du vil bli fornøyd med både 400D og D80 hvis du ikke har særskilte behov. D80 er bedre hus, men vil ikke gi bedre bilder. Det vil ingen kamerahus i "normal" prisklasse gjøre. De fleste personer vil sikkert være fornøyd med D40s bildekvalitet, og har ikke behov for dyrere kamera ut i fra dette kriteriet alene.

Stemmer dette? Hvorfor er prisforskjellene så store da..? Hva er vitsen med å kjøpe f.eks. canon 40D dersom 400D har samme bildekvalitet? Hva er det som gjør det så mye dyrere..?

Setter det litt på spissen her, håper på et godt svar ;)

I og med at det skiller ufattelig lite i bildekvalitet mellom ulike speilrefleks og merker, må du se hvilke andre spesifikasjoner som er viktige for deg. Som ikke kan gjentas for ofte, spiller optikken uendelig mye større rolle for disse kameraene for å få gi gode bilder (selv om det meste ved bilder ikke kommer an på utstyret :) ).

Spesifikasjonene du her snakker om, er det ting som går på bildekvalitet? Eller kun andre ting som søkerstørrelse o.l...?

Forresten en utrolig god tråd dette! :new_woot:

Lenke til kommentar
Jeg slenger meg på denne tråden siden jeg føler jeg er i samme båt som Snekker'n her.. :cool:

Det virker ikke som trådstarter har vurdert andre merker enn Canon og Nikon, hvilket for så vidt er greit nok, men kanskje uklokt. Personlig mener jeg at Samsung GX-10 gir mest for pengene nå.

Godt mulig.. Men mitt sterkeste argument imot Samsung/Pentaxmot er objektivene. Kjente og velrenomerte objektiver som Sigma, Tamron og Tokina passer ikke. Og dersom en kjøper topp-objektivet til Pentax og ikke er fornøyd så finnes det ikke bedre kamerahus...? (Eller objektiv for den saks skyld..)

Arrester meg gjerne, jeg er litt newbee innenfor området :hmm:

Ettersom det Tokina som lager en del av objektivene til Pentax, så er det kanskje ikke så rart. Det finnes en del Sigma objektiver til Pentax, og det skal være noen Tamron utgaver også.

Hvis man er bestemt på å oppgradere til fullformat...

Hva defineres som fullformat?

I denne diskusjonene så menes et digitalkamera hvor sensoren er like stor som et 135 filmnegativ, dvs 24x36mm. Som f.eks Canon 5D

Vurder også seriøst Olympus og Sony. Du vil bli fornøyd med både 400D og D80 hvis du ikke har særskilte behov. D80 er bedre hus, men vil ikke gi bedre bilder. Det vil ingen kamerahus i "normal" prisklasse gjøre. De fleste personer vil sikkert være fornøyd med D40s bildekvalitet, og har ikke behov for dyrere kamera ut i fra dette kriteriet alene.

Stemmer dette? Hvorfor er prisforskjellene så store da..? Hva er vitsen med å kjøpe f.eks. canon 40D dersom 400D har samme bildekvalitet? Hva er det som gjør det så mye dyrere..?

Setter det litt på spissen her, håper på et godt svar ;)

Det er flere ting som bestemmer prisen på et kamerahus; sensoren, selve konstruksjon av kroppen (plast/metall kontra støpt hus ien magnesiumlegering), ekte pentaprisme kontra "penta-mirror", lukkermekanisme (25.000 eksponeringer mot 100.000) osv

I og med at det skiller ufattelig lite i bildekvalitet mellom ulike speilrefleks og merker, må du se hvilke andre spesifikasjoner som er viktige for deg. Som ikke kan gjentas for ofte, spiller optikken uendelig mye større rolle for disse kameraene for å få gi gode bilder (selv om det meste ved bilder ikke kommer an på utstyret :) ).

Spesifikasjonene du her snakker om, er det ting som går på bildekvalitet? Eller kun andre ting som søkerstørrelse o.l...?

Det er primært ting som gjør bruken av kameraet mer enkelt; da særlig i manuell/semi-automatisk modus. Ting som gjør at du føler at du har et verktøy og ikke et leketøy.

Forresten en utrolig god tråd dette! :new_woot:

Det er jeg enig i.

Tom

edit: leif

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Godt mulig.. Men mitt sterkeste argument imot Samsung/Pentaxmot er objektivene. Kjente og velrenomerte objektiver som Sigma, Tamron og Tokina passer ikke.
Feil. Både Sigma, Tamron og mange eldre Tokina passer. Tokina samarbeider med Pentax om mange nye objektiver, så de finnes ikke - av konkurransemessige hensyn. Det er dog ikke alle modellene som finnes til Pentax, og ikke minst er det ikke alle forhandlerne som har objektiver til Pentax inne.

Og dersom en kjøper topp-objektivet til Pentax og ikke er fornøyd så finnes det ikke bedre kamerahus...? (Eller objektiv for den saks skyld..)
Det gjelder jo for de andre også - kjøper du Canon 16-35 f/2.8 II og ikke er fornøyd har du ikke noen bedre alternativer i samme området...
Lenke til kommentar
Samsung GX-10 er uaktuelt eller?, i og med at det i og for seg er bedre enn både 400D og D80, samt koster mindre. sikkert nevnt tideligere i tråden men gadd ikke lese hele

Alt er relativt, etter 9 måneder med Pentax K10D ble jeg lei av en litt for treg autofokus for meg og generell treghet i bruk, dette merket jeg veldig godt fordi jeg stadig brukte en Nikon F100(for svart/hvitt-film) på en del fotojobber samtidig, K10D føltes skikkelig treg i forhold.

På neste jobb brukte jeg en Canon 400D sammen med K10D`n for å få en fair sammenligning og det var ikke tvil for min del, for meg var 400D et mye bedre verktøy.

Jeg ofrer mye bedre søker, ergonomi og brukervennlighet, men får i gjengjeld bedre AF og mye bedre ytelse på høy ISO.

Jobber man mye med stativ og ISO 100/200 og ikke er avhenging av rask AF, vil nok K10D/GX-10 trekke det lengste strået, men for meg funket det bare ikke.

Lenke til kommentar

Vel jeg er i alle fall glad for at jeg ikke har hastverk med å kjøpe nytt kamera, for jeg ser at diskusjonen rundt hvorvidt det kommer nye modeller tetner til og sannsyneligvis kommer 450D i slutten av jan/begynnelsen av feb og muligens vil vi også snart se en etterkommer til D80 .

Lenke til kommentar

Takker for gode svar! :thumbup:

Ettersom det Tokina som lager en del av objektivene til Pentax, så er det kanskje ikke så rart. Det finnes en del Sigma objektiver til Pentax, og det skal være noen Tamron utgaver også.

k-ryeng skrev:

Både Sigma, Tamron og mange eldre Tokina passer. Tokina samarbeider med Pentax om mange nye objektiver, så de finnes ikke - av konkurransemessige hensyn. Det er dog ikke alle modellene som finnes til Pentax, og ikke minst er det ikke alle forhandlerne som har objektiver til Pentax inne.

Ok, dette var jeg faktisk ikke klar over i hele tatt. Er som sagt newbee så.. :!:

Antok dette pga f.eks. på japanphoto.no så stod det på nevnte objektivserier gjentakende "for Canon, for Nikon, for Sony, for Canon, for Nikon, for Sony"...osv, ingenting for pentax/samsung..

Er det forresten noen som vet hvor tamron- og/eller sigmaobjektiver til Samsung/Pentax selges..? Evt noen som har erfaring med de forskjellige pentax-objektivene...?

Det er flere ting som bestemmer prisen på et kamerahus; sensoren, selve konstruksjon av kroppen (plast/metall kontra støpt hus ien magnesiumlegering), ekte pentaprisme kontra "penta-mirror", lukkermekanisme (25.000 eksponeringer mot 100.000) osv

Er det bare meg eller høres 25.000 lite ut..? Vil det vare særlig lenger enn knapt 2 år..?

Hva er forresten gjennomsnittlig levealder for et objektiv..?

k-ryeng skrev:

Det gjelder jo for de andre også - kjøper du Canon 16-35 f/2.8 II og ikke er fornøyd har du ikke noen bedre alternativer i samme området...

Det er mulig jeg ble misforstått her.. Kjøper en et Canon kamera så har en flere merker med objektiv å velge mellom..En kan hoppe over til et annet merke eller kjøpe et dyrere kamerahus. Før det ble oppklart her trodde jeg Samsung/Pentax-eiere pent måtte finne seg i å bare bruke Pentax-objektivene, men ser jo nå at dette ikke stemmer.. :blush:

henrik2k skrev:

Amund_Blix svarte:

Alt er relativt, etter 9 måneder med Pentax K10D ble jeg lei av en litt for treg autofokus for meg og generell treghet i bruk, dette merket jeg veldig godt fordi jeg stadig brukte en Nikon F100(for svart/hvitt-film) på en del fotojobber samtidig, K10D føltes skikkelig treg i forhold.

På neste jobb brukte jeg en Canon 400D sammen med K10D`n for å få en fair sammenligning og det var ikke tvil for min del, for meg var 400D et mye bedre verktøy.

Jeg ofrer mye bedre søker, ergonomi og brukervennlighet, men får i gjengjeld bedre AF og mye bedre ytelse på høy ISO.

Jobber man mye med stativ og ISO 100/200 og ikke er avhenging av rask AF, vil nok K10D/GX-10 trekke det lengste strået, men for meg funket det bare ikke.

henrik2k: Hva mener du eksakt når du skriver at Samsung GX-10 er _bedre_? (bilde? konstruksjon?)

Amund_Blix:

Kan det stemme at film-kamera alltid har vært raskere å jobbe med enn digitalkamera? Har du erfaringer med andre digitale speilreflekskameraer? (Regner med du har grunn for å skrive at det vil "trekke det lengste strået"?)

Har begynnt å helle imot Samsung(/Pentax), men dette med "tregheten" var et lite skritt tilbake.. :ermm:

Er det andre der ute som har samme synspunkt om Samsung/Pentax?

En annen ting; hvorfor er Samsung så mye billigere enn Pentax dersom det er "samme" kameraet? Hva er ofret i Samsung-kameraet..? GX-10 koster omtrent det samme med kit-objektiv som K10D uten..(?)

Hvordan er kit-objektivet til Samsung GX-10, noen som vet? Ser ikke ut til å få kjøpt kun kamerahuset for tiden.. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...