Gå til innhold

Nytt SLR ,hva bør jeg velge av disse to Nikon D80 og EOS 400D ?

Anbefalte innlegg

Tja. Som sagt, Pentax K10D er et hus som sparker rompe. Ytelse omtrent som D80, men mer solidt og værtett. Og kanskje hakket bedre ergonomisk. Samsung GX-10 er stort samme hus (bare litt annen firmware) og koster nesten ingenting nå om dagen.
Grepet på GX-10 er faktisk litt større. Jeg har ikke erfart hvordan det er i praksis ennå, men ut fra tester jeg har lest er det så. Av den grunn er heller ikke batterigrepene til Samsung og Pentax kompatible (skjønt jeg vet ikke om det bare er estetiske grunner, eller om de faktisk ikke lar seg montere på).
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grepet på GX-10 er ikke merkbart større. Det er bare minimal milimeter-forskjell, slik at grep til K10D/GX-10 ikke passer om hverandre.
Jeg har ikke kjent på GX-10 ennå, og får ikke muligheten til å sammenlikne, men som sagt sier de testene jeg har lest der samme person har testet begge at det er _litt_ forskjell. Vet ikke om en K10D-bruker ville merket det om han fikk en GX-10 i hendene dog.

Vet du forresten om det er umulig å bytte grep på GX-10 og K10D, eller om det bare er at de passer litt dårlig?

Lenke til kommentar
Ser at det ikke er mulig å låse speilet på D80, det var dårlig at de ikke har fått med det da det er en viktig funksjon for å redusere vibrasjon ved bruk av stativ. :hmm:
Det er en nyttig funksjon, men samtidig ikke kritisk. Den har mest for seg ved lukkertider mellom 1/30-1s, ved kortere lukkertider blir bildet gjerne frosset uansett, og ved lenger lukkertider får ikke vibrasjonene dominerende effekt. Du kan kanskje se effekt helt ned til 1/60, men min erfaring er nå at man ofte bruker stativ for lenger lukkertider enn 1s, og jeg tror ikke at mange D80 eiere med hånden på hjertet kan si at de har fått ødelagt mange stativbilder fordi det ikke er mulig å låse speilet...

Det blir litt som å velge bort en bil fordi den bare har en-sones aircondition, to soner er veldig praktisk, man er bare nyttig i enkelte sammenhenger - når sjåfør og passasjer er veldig uenige om hvor varmt/kaldt de skal ha det. Ellers er det først og fremst en gimmick...

Lenke til kommentar
Grepet på GX-10 er ikke merkbart større. Det er bare minimal milimeter-forskjell, slik at grep til K10D/GX-10 ikke passer om hverandre.
Jeg har ikke kjent på GX-10 ennå, og får ikke muligheten til å sammenlikne, men som sagt sier de testene jeg har lest der samme person har testet begge at det er _litt_ forskjell. Vet ikke om en K10D-bruker ville merket det om han fikk en GX-10 i hendene dog.

Vet du forresten om det er umulig å bytte grep på GX-10 og K10D, eller om det bare er at de passer litt dårlig?

Her er Pentax sitt batterigrep plasert på Samsung.. http://pentaxlife.com/d-bg2-battery-grip-d...t-samsung-gx-10

Lenke til kommentar
Her er Pentax sitt batterigrep plasert på Samsung.. http://pentaxlife.com/d-bg2-battery-grip-d...t-samsung-gx-10
Takker, ikke noe å satse på med andre ord (i og med at prisen og tilgjengeligheten på originalt Samsung er helt kurant). Vet du om noen som har prøvd andre veien?

Har ikkje fanga opp at det er prøvd motsatt. Det eg har fått med meg er at Samsung grepet er "litt" meir gummiert. Mener det var tommegrepet som var gummiert, noko som ikkje Pentax grepet er..Og der var litt misunnelse ute blandt Pentaxfolket...:blush:

Lenke til kommentar
Ser at det ikke er mulig å låse speilet på D80, det var dårlig at de ikke har fått med det da det er en viktig funksjon for å redusere vibrasjon ved bruk av stativ. :hmm:
Du kan ikke låse speilet oppe, men det er en forsinkelsesfunksjon som gjør at det går litt tid fra speilet åpnes og til lukkeren utløses. Tror det er to sekunder det er snakk om, men kan sjekke manualen når jeg kommer hjem.
Lenke til kommentar
Det er en nyttig funksjon, men samtidig ikke kritisk. Den har mest for seg ved lukkertider mellom 1/30-1s, ved kortere lukkertider blir bildet gjerne frosset uansett, og ved lenger lukkertider får ikke vibrasjonene dominerende effekt. Du kan kanskje se effekt helt ned til 1/60, men min erfaring er nå at man ofte bruker stativ for lenger lukkertider enn 1s, og jeg tror ikke at mange D80 eiere med hånden på hjertet kan si at de har fått ødelagt mange stativbilder fordi det ikke er mulig å låse speilet...

Det blir litt som å velge bort en bil fordi den bare har en-sones aircondition, to soner er veldig praktisk, man er bare nyttig i enkelte sammenhenger - når sjåfør og passasjer er veldig uenige om hvor varmt/kaldt de skal ha det. Ellers er det først og fremst en gimmick...

Neida det er trolig ikke grunn nok for å velge det bort,men jeg prøver som sagt her å få belyst alle sider med begge kameraene , så bare kom med det dere måtte ha på hjertet :cool:

Snakket forresten med en høyt oppe i Canonsystemet som kunne "bekrefte" at en EOS 450 kommer samt en 5D erstatter

Det ble også sagt at alle aktører i markede nok ville være litt ekstra aktive i år for å possisjonere seg før det forestående OL, spesielt Nikon og Canon kjemper jo om hvilket merke som skal bli det ledende under OL

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

For å gjøre det enkelt:

Nikon D80 kommer IKKE med et objektiv som er i nærheten av hva du får til Canon for 4000kr!

Så om budsjettet ditt er 10.000kr får du bedre bilder ved å velge det billigste huset og dyrere optikk.

Har du planer om å bruke mer penger i nær fremtid (neste par åra), gå for det huset du liker best og vurder evt også et brukt Canon 30D med et godt objektiv (samme pris som en 400D)

Lenke til kommentar

For å komme tilbake til trådstarters valg mellom D80 og 400D, er det to punkter som jeg ikke kan se har blitt nevnt i tråden. Begge disse er for meg to store kameler jeg måtte svelge da jeg gikk for et E-400 med dobbeltkit. For all del en helt grei startpakke for dSLR, men allikevel:

Søkeren på D80 er usedvanlig stor og lyssterk. Jeg har i likhet med en del andre her såkalt tafset på en del i butikker og via kjente, men har ennå ikke sett noe som er i nærheten av D80-søkeren. Den var rett og slett en drøm i bruk. Det eneste måtte være de større Nikon'ene, de har jeg ikke fått klådd på ennå. 400D er ikke i nærheten av dette. Selvsagt ikke dårlig, men i en sammenlikning er det åpenbart.

Den andre kamelen jeg svelget tungt er E-400 (og da også 400D og de aller fleste av de "enkleste" SLR'ene i klassen) sin mangel på monokrom topp-display. Jeg ville aller helst hatt dette, da de som har det (bl.a. D80, altså) får all nødvendige innstillinger som blender, lukker, batteri og annet opp her, og ikke på en diger og strømslukende fargeskjerm. Det mener jeg er totalt unødvendig.

Det er godt mulig dette er totalt uinteressant for trådstarter, men da har jeg iallfall nevnt det...

Når det er sagt, kan jeg godt føye meg inn i rekken av de som mener Olympus også bør være med i betraktningen. E-400-serien er en herlig lettvekter og meget brukervennlig, til tross for mine to ankepunkter ovenfor. Disse bør absolutt være med i vurderingen. E-510 også, selvsagt, da stabilisator er undervurdert.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

manskow, nei dette er ikke uintresangt, tvert om og nettop derfor jeg startet tråden, for å få frem flest mulig syn på begge kameraene på godt og vondt.

Jeg har ikke fått prøvd D80 enda,men regner med at det ordner seg neste uke og det er godt mulig at det er nettop den jeg blir sittende med til slutt .

Det viktige er at jeg er sikker før kjøp fordi jeg har tenkt å kjøpe en del utstyr etterhvert og da vil jeg satse på kvalitetsutstyr som kan være med over når jeg eventuelt oppgraderer til et bedre kamerahus med tiden .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Egentlig blir det vel også litt feil å sidestille D80 og 400D. Canon og Nikon har liksom modeller som ligger et halvt trinn over/under hverandre, i stedet for direkte sammenliknbare, iallfall slik jeg oppfatter det.

Fra D40 opp til 400D, så til D80, og til 40D videre til D300. Herfra kommer vel trinnene tettere mot toppen.

Her blir jeg sikkert arrestert av andre, men pytt, forum er forum....

Lenke til kommentar
Egentlig blir det vel også litt feil å sidestille D80 og 400D. Canon og Nikon har liksom modeller som ligger et halvt trinn over/under hverandre, i stedet for direkte sammenliknbare, iallfall slik jeg oppfatter det.

Fra D40 opp til 400D, så til D80, og til 40D videre til D300. Herfra kommer vel trinnene tettere mot toppen.

Kommer ikke til å ta frem håndjerna jeg ihvertfall, for det er slik som du sier. D80 ligger mellom 400D og 40D.

Det er også bra at du tok frem det med størrelsen på søkeren. Det er vel en av de største grunnene til at jeg ønsker å oppgradere selv.

Tom

Lenke til kommentar

Jo men 400D og D80 er jo egentlig temmelig like i mange ting og spes i det som til slutt er det viktigste, nemmelig kvaliteten på bildet. her ligger vel faktisk 400D hakket foran D80 og kjøper man et 400D  kamerahus så har man jo ca 4000 til å kjøpe linse for før en er oppe på prisen til D80 og da sitter en nok med en bedre linse enn det D80 har .

Skal ikke være enkelt dette . :hmm:

Derfor hadde det vært morro å fått muligheten til å testet begge to og selv vurdert disse forskjellene og hva som betød mest, for om forskjellen i billedkvalitet og isostøy , som er i 400D sitt favør ikke er av betydning , så blir det søker,størrelse osv osv som avgjør.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg står ved min påstand om at bildekvaliteten er så bra uansett produsent og kamerahus at den faktisk er det minst viktige.

Et brukergrensesnitt du trives med og god komfort bør være først på prioriteringslisten. Deretter kommer pris og tilgjengelighet av ekstrautstyr/optikk (hvis du har spesielle behov på den fronten).

Lenke til kommentar
Jeg står ved min påstand om at bildekvaliteten er så bra uansett produsent og kamerahus at den faktisk er det minst viktige.

Et brukergrensesnitt du trives med og god komfort bør være først på prioriteringslisten. Deretter kommer pris og tilgjengelighet av ekstrautstyr/optikk (hvis du har spesielle behov på den fronten).

Er ikke helt enig,for om du ikke er fornøyd med bildekvaliteten så er morroa borte, om grepet er i minste laget kan kompenseres med feks et batterigrep og så endres dette totalt,men bildekvalitet er det vanskelig å gjøre noe med. Dog tviler jeg sterkt på at de forskjeller som nevnes i div tester er av noen betydning i det hele tatt .

Lenke til kommentar
....og kjøper man et 400D  camerahus så har man jo ca 4000 til å kjøpe linse for før en er oppe på prisen til D80 og da sitter en nok med en bedre linse enn det D80 har ....

Akkurat nå er prisene på japanphoto, hus uten optikk 4699 for 400D og 6499 for D80. Får ikke allverdens optikk for 1800 kroner. D80 kommer nok til å synke ytterligere nå når man venter på en D90 eller D80s.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...