Gå til innhold

Nytt SLR ,hva bør jeg velge av disse to Nikon D80 og EOS 400D ?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe speilrefleks og sitter nå med 2 kamera som jeg synest er bra,men jeg har problemer med å bestemme meg helt, de to er : Nikon D80 og Canon EOS 400D.

Jeg vet at Nikon har en bedre std linse med sitt,men det koster da 9995 hos Komplett, mot eos 400 D som koster 4915 uten linse, det skulle tilsi at en skulle få en temmelig bra linse for den prisforskjellen.

Jeg bruker prisene fra en tilfeldig webbutikk her for å sammenligne da differansen vil bli ca lik uansett.

Det jeg her er ute etter er seriøse uttalelser helst fra folk som har erfaring med disse t kameraene, fordeler/ulemper med dem begge.

På forhånd takk.

mvh. Snekker`n

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Standardsvaret til disse spørsmålene er vel "dra ned til din lokale fotobutikk og tafse på kamera før du velger". Hvis du har venner, kolleger e.l som har stor objektivpark til det ene eller andre merket kan vel også det være med på å bestemme hvilket kamera du bør gå for.

mvh Øystein

Lenke til kommentar
Standardsvaret til disse spørsmålene er vel "dra ned til din lokale fotobutikk og tafse på kamera før du velger". Hvis du har venner, kolleger e.l som har stor objektivpark til det ene eller andre merket kan vel også det være med på å bestemme hvilket kamera du bør gå for.

mvh Øystein

Ditto.

Finn det kameraet som passer best til din hånd. D80 er litt større enn 400D, og mange klager på for lite grep på 350D/400D.

Ellers synes jeg D80 vs. 30D er en bedre sammenligning enn D80/400D. 30D er 500 kroner dyrere enn D80, og de ligger dermed i samme klasse.

I tillegg bør du også vurdere om du skal kjøpe et annet objektiv en kit-objektivet.

Lenke til kommentar

D80 er helt klart et bedre kamera en 400D. Mye av komponentene og utstyret i D80en er det samme som i D200. 400D kan på mange måter sammenlignes med nikons D40x som er i samme prisklasse. 400D er knotete oppbygd og virker uhondterlig.

Endret av mrtinnn
Lenke til kommentar

Vanskelig å avgjøre uten å vite hva du skal bruke det til. Jeg sto mellom D80 og 400D, og endte opp med 400D hus pluss 18-55 IS linse. Utrolig bra kombo. Dette mest pga vekt og størrelse. Jeg ville ha et kamera som jeg gadd å ha med meg rundt på ferie og slikt. Kjøper du riktig veske til dette kameraet er det veldig lett å ha med seg rundt. Men det er riktig det som blir sagt at grepet er mye bedre på d80. Og D80 er nok et bedre kamera på mange måter. Derfor skal jeg kjøpe meg et batterigrep som kan brukes når jeg skal ta "seriøse" bilder for å få et mer balansert kamera. Hørt at dette gjør underverker og koster ca 800 nok på japan photo. Dermed får man egentlig i pose og sekk

Jeg er ihvertfall meget fornøyd med 400d. Men skulle jeg kjøpt et kamera uten hensyn til "dra med seg rundt" faktor ville jeg nok gått for D80

Lenke til kommentar
Det var to ganske ulike kameraer i forskjellige prisklasser, hva er det egentlig som er kriteriene dine for kameravalg.

Antar at du har vurdert Pentax K10D/Samsung GX10 også?

Tja,jeg vil vel ikke si de er så veldig ulike akkurat,greit at D80 er større og dermed gir et bedre grep,men det er ikke det viktigste her, hovedkravet er at en får gode bilder som tåler å forstørres opp til A4 og A3 selv med iso 800/1600.

Og om en ser på tester så kommer faktisk EOS 400D bedre ut på billedkvalitet enn D80 gjør. Canon har vel også minst problemer med støy ved iso 800 eller høyere.

Canon 400D har i våre utendørs testbilder helt klart mindre støy enn Nikon D80 med normal støyreduksjon. Sony A100 klarer ikke å følge med og har store mengder støy.

http://www.akam.no/artikler/10mp_speilrefl...i_tusen/32877/3

Linsen er som sagt bedre på D80, men om en kjøper eosen uten linse har en faktisk ca 4000 til disp til linse,noe som skulle tilsi at en skulle få en brukbar linse å starte med (nikon leverer vel med en som koster ca 2800) :hmm:

Dette gjør at valg av kamera i stor grad avhenger av hva du legger vekt på. Dersom vi sammenlikner kitene, med objektiv, er Nikon testvinneren. Ser vi på kamerahuset alene, blir det litt vanskeligere.
Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Tja,jeg vil vel ikke si de er så veldig ulike akkurat,greit at D80 er større og dermed gir et bedre grep,men det er ikke det viktigste her, hovedkravet er at en får gode bilder som tåler å forstørres opp til A4 og A3 selv med iso 800/1600.
I så fall er det revnende likegyldig hva du kjøper av 400D, 30/40D, D40x, D80 og K10D/GX-10... De forskjellige 6 Mp-modellene kan ha litt lav oppløsning for A3, men jeg ville ikke avfeid dem heller. Til praktisk fotografering er grep og brukergrensesnitt mye viktigere enn marginale og svært subjektive forskjeller i bildekvalitet og ytelse.

Støy på ISO 800-1600 får du uansett. Du får litt forskjellige nivåer av støy og støyen fra forskjellige kameraer vil ha forskjellige karakteristikker, men hva som faktisk ser best ut og funker best bildekvalitetsmessig har mer å gjøre med estetiske valg enn merkbare tekniske forskjeller.

Lenke til kommentar
Støy på ISO 800-1600 får du uansett. Du får litt forskjellige nivåer av støy og støyen fra forskjellige kameraer vil ha forskjellige karakteristikker, men hva som faktisk ser best ut og funker best bildekvalitetsmessig har mer å gjøre med estetiske valg enn merkbare tekniske forskjeller.

I tillegg har du forskjellige muligheter i Photoshop (og andre programmer) til å dempe støyen i etterkant; du kan bruke støy som et kunstnerisk utrykk osv.

Så jeg er enig med Sutekh at bildekvaliteten i seg selv er godt nok i dag og at det er de andre tingene man må se på.

Tom

Lenke til kommentar

Årsaken til at jeg nevner linsen er at slik jeg forstår det utifra tester har D80 en bra linse lev med, menst 400D har en svak linse, derfor trekker jeg den bort på 400 D men lar den være med på D80, prisforskjellen blir da ca 4000 kr på disse to og for de pengene kan en nok få en like bra linse til 400 D som D 80 har, dermed skulle diskusjonen rundt linse og pris ikke bety noe i denne sammenligningen da dette således vil bli temmelig likt .

Joda jeg vet at D80 er et større kamera og dermed blir stødigere å holde noe som er et pluss, men også et minus når en skal ha det med seg og størrelse/vekt betyr noe, altså en og samme ting kan gi både pluss og minus .

Kameraet skal brukes som et alroundcamera, dvs til hjemmebruk, ved festlige anledninger, men også en god del til turer i skog og mark, hovedpoenget er uansett at bildekvaliteten blir best mulig og at kameraet fungerer problemfritt.

Men for all del foreslå gjerne linsealternativer

PS: Jeg har fra før ingenting som kan brukes vidre på noen av disse da jeg har solgt hele min gamle utrusning.

En annen ting: Er det noen som vet om Canon kommer med en "avløser" for 400D i nermeste fremtid ?

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Desom du ikke er HELT bestemt på Nikon/Canon bør du vurdere Olympus E-510.

Hos meg sto valget mellom disse to kameraene eller E-510 i fjor høst.

400D ble for lite og D80 ble noe dyrt med brukbar optikk. I tillegg var dette avgjørende:

Valgte E-510 dobbelt zoom kit fordi:

-Innebygd bildestabilisering i huset som iht tester skal hjelpe minst 2 lukkertrinn. 400D/D80 har ikke bildestab. i huset.

-Støvrensingsfunksjon som iht tester fungerer i motsetning til på 400D. (D80 har ikke støvfjerning)

-Kit-objektiv som får meget bra kritikk. 14-42mm og 40-150mm er greie brennvidder for å komme i gang.

-Live-view. Praktisk til sitt bruk. Først og fremst macro og oversiktsbilder i trange rom. 400D og D80 har ikke live-view.

-Pga 4/3" systemet kan optikken lages liten/lett. Begge kit-objektivene veier under 300 gram.

Det som dro i retning Nikon/Canon var bildekvalitet, støy v/høy ISO og større utvalg i objektiver. Jeg fant ut at bildekvaliteten for meg og de aller fleste er tilstrekkelig på E-510. Mye av billigobjektivene som leveres fra tredjepart er det så som så mtp kvalitet. Lyssterk og bra optikk finnes til alle 3 merkene og har ganske likt (høyt) prisnivå

Lenke til kommentar

Joda jeg er åpen for andre innspill en nettop de to som jeg nevnte,årsaken til at jeg nevnte dem er bla at jeg alltid har brukt Canon opp gjennom tidene A1, og div eosmodeller, dog har jeg ikke brukt digital speilrefleks før, i tillegg har jeg en sønn som har et 400D, dog bor han på Svalbard så jeg har ikke fått prøvd det,men det virker som han er svært fornøyd med det og har ingen problemer med å bruke det selv i den strenge kulden de har der for tiden .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Joda jeg vet at D80 er et større camera og dermed blir stødigere å holde noe som er et pluss, men også et minus når en skal ha det med seg og størrelse/vekt betyr noe, altså en og samme ting kan gi både pluss og minus .

Cameraet skal brukes som et alroundcamera, dvs til hjemmebruk, ved festlige anledninger, men også en god del til turer i skog og mark, hovedpoenget er uansett at bildekvaliteten blir best mulig og at cameraet fungerer problemfritt.

Hvis de 112 grammene er en så stor belastning at det er avgjørende for valget, så vet jeg ikke om du har godt av å traske rundt i skog og mark ;)

Det mest aktuelle valget hvis vekt er høyt prioritert er faktisk Olympus. E400/410 er de letteste speilrefleksmodellene tilgjengelig, og siden Olympus-optikk er designet for en mindre bildesirkel så blir også denne lettere enn det meste av aktuell optikk til Nikon, Canon og Pentax. For jeg kan garantere at når du begynner å ta med deg mer enn ett objektiv på tur, så kommer de drøye hundre grammene som skiller D80 fra 400D til å bli fullstendig irrelevante.

Hovedforskjellen sånn grepsmessig ligger først og fremst i utformingen. D80 er litt høyere og har ikke minst et noe tykkere og kraftigere grep. Vekten er ikke så forskjellig. For meg var også D80 og 400D veldig aktuelle valg, og for meg ble det faktisk grepet som ble avgjørende. Jeg havnet på D80, skulle jeg valgt i dag hadde nok også Pentax stilt veldig sterkt med K10D (evt. Samsung GX-10 som er samme hus med litt annen firmware). Jeg klarer rett og slett ikke å holde 400D komfortabelt, spesielt ikke med en hånd. D80, selv om det er tyngre, er faktisk lettere å holde med en hånd, fordi fingrene ligger tett rundt hele grepet. På 400D får jeg bare tak med fingerspissene og tommelen, resten av håndflaten ligger ikke skikkelig inntil grepet.

Poenget mitt her er ikke at D80 er et bedre kamera enn 400D, men at det faktisk er veldig viktig å velge noe man er komfortabel med å bruke. Det er viktig å ikke se seg blind på specs, features og tester på nett, for du risikerer å ende opp med et kamerahus som er teknisk bra men som du ikke trives med å bruke. Det hjelper ikke at du har et kamera som gir deg 20 Mp bilder med overlegen skarphet og dynamikk på ISO 51200 hvis du ikke synes det er behagelig å bruke og ender opp med å legge det igjen hjemme.

Lenke til kommentar
Hvis de 112 grammene er en så stor belastning at det er avgjørende for valget, så vet jeg ikke om du har godt av å traske rundt i skog og mark

Neida vekten er ikke avgjørende for meg, poenget mitt som du sikkert så var med dette å vise at et argument kan trekkes frem som både positivt og negativt alt ettersom :grin:

Og ja dette med grepet på et kamera må nok prøves, så det får jeg teste ut hos en forhandler og se hva som passer meg best.

Tanken min var med denne tråden å prøve å danne meg et brukbart bilde av aktuelle kamera på godt og vondt først for så å prøve dette hos forhandler,dermed fikk den delen da avgjøre til slutt om det ikke var andre mere tungtveiende ting som kom frem her som andre hadde erfart med disse.

For det ville jo være dumt å først kjøpe et camera basert på at det muligens lå bedre i hånden eller at det var lettere for så å erfare andre minuser som en ikke kan se med det blotte øye.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Må vel ta meg en tur i fotobutikken til helgen og prøve de aktuelle modellene så får jeg i alle fall avklart den delen av saken, for om 400D er direkte ubehagelig å holde i for meg er den jo ikke aktuell lengre, eller om jeg synest D80 blir for stor klumpete, vi får se.

Men kom gjerne med innspill da jeg har god tid på meg før jeg innvisterer .

Lenke til kommentar

Tja. Som sagt, Pentax K10D er et hus som sparker rompe. Ytelse omtrent som D80, men mer solidt og værtett. Og kanskje hakket bedre ergonomisk. Samsung GX-10 er stort samme hus (bare litt annen firmware) og koster nesten ingenting nå om dagen.

D40/D40x er heller ikke å forakte, selv om ytelsen ikke helt kan sammenlignes med D80. Hvis du ikke har planer om å begynne å samle på optikk men bare vil ha greit kamerautstyr for allround-bruk, så er pakken med D40, kitzoom og 55-200 VR fantastisk mye kamera for pengene. Hvis du har planer om å utvide kan det være greiere å gå for et hus med fokusmotor, siden det fremdeles er noen huller i AF-S-sortimentet til Nikon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...