Gå til innhold

BK Noen nyttårsbilder

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg i vår et Olympus E-410 etter å ha frekventert en del her inne før det store valget ble tatt. Har vel stort sett brukt kameraet som holdt på å si " plug and play ", men nå tenkte jeg tiden var inne for å prøve å få noe kritikk på de bildene man har tatt. Tenkte å begynne med nyttårsbildene, så får vi avansere etterhvert. Ønsker ærlig og oppriktig kritikk, da det vel egentlig er eneste måten å utvikle seg på. Bildene er tatt med ferdigfunksjonen nyttårsbilder, objektivet jeg benyttet var 40-150, og 14-42mm og kameraet sto på et gammelt stativ arvet etter pappa. Infoen som jeg kan lese ut av kameraet er 4" F10 -1.0 39mm ISO 100 Dette for bildet med bebyggelse, det blå bildet 4" F9.0 -1.0 83 mm ISO100. Den hvite nøyaktig samme som den blå. Jeg vet ikke hva all denne infoen betyr, men det kan sikkert noen fortelle meg. Vil også ha tilbakemeldinger på andre løsninger jeg kunne valgt, manuelle lukkertider mm. Ja nær sagt alt dere kan komme på;-)

Hilsen Freddy

post-133971-1199823961_thumb.jpg

post-133971-1199823996_thumb.jpg

post-133971-1199824016_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De to første bildene ser jo litt standard rakett bilde ut. Det er sånne bilder alle poster.

Det siste bildet ditt er vel og bra, fint motiv, fine raketter, men det blir dessverre litt for mørkt rundt husene som står på bakken der, og det er dessverre litt uskarpt. Prøv å skarpe opp bildet, og prøv deg frem med levels osv.

Lenke til kommentar
De to første bildene ser jo litt standard rakett bilde ut. Det er sånne bilder alle poster.

Det siste bildet ditt er vel og bra, fint motiv, fine raketter, men det blir dessverre litt for mørkt rundt husene som står på bakken der, og det er dessverre litt uskarpt. Prøv å skarpe opp bildet, og prøv deg frem med levels osv.

Takk, slike svar jeg er ute etter. Må jo inrømme at rakettene tok vel mesteparten av mitt fokus også. I ettertid tenkte jeg på at det nok kunne vært mulig å fått bedre bilder med annet fokus. Er det noen måte jeg kunne fått dette til på ved hjelp av kameraet mitt?

Lenke til kommentar

Kjenner dessverre ikke til Olympus kameraet ditt, men det går jo ann å stille blender, ISO, lukkerhastighet etc, og om du hadde stillt fokuset ditt på husene der, så ville de blitt skarpe, og selfølgelig ville rakettene blitt skarpe siden de er der borte ved husene.

Litt lengre lukkertid ville nok gjort susen for lysere hus, men samtidig lengre slør fra rakettene, om du husker hvor du stod så kunne du jo gått bort igjen til samme plassen en kveld å tenkt bare på husene, fått de som du vill og brukt tid på redigering!

Lenke til kommentar
Kjenner dessverre ikke til Olympus kameraet ditt, men det går jo ann å stille blender, ISO, lukkerhastighet etc, og om du hadde stillt fokuset ditt på husene der, så ville de blitt skarpe, og selfølgelig ville rakettene blitt skarpe siden de er der borte ved husene.

Litt lengre lukkertid ville nok gjort susen for lysere hus, men samtidig lengre slør fra rakettene, om du husker hvor du stod så kunne du jo gått bort igjen til samme plassen en kveld å tenkt bare på husene, fått de som du vill og brukt tid på redigering!

Ja det burde jo ikke være noe problem. Bare rusle en tur ut på verandaen i øveretasjen det;-)men nå var det vel ikke det som var min hensikt, å få disse bildene best mulig. Det gikk vel mere på det å komme seg i gang , få noen hint her inne om hva man kunne/kan gjøre. Blir nok å laste opp flere bilder senere, men da av andre motiv en raketter.

Endret av Freddy72
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...