Gå til innhold

kvifor kan me ikkje beskriva fargar til blinde?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående blinde kan en lett forestille seg stimuli av synsnervene som gjør at de kan se ting slik en antar et "normalt" menneske opplever dem. Det er imidlertid på eksperimentellt stadium ennå, men at det kommer er jeg ikke i tvil om. Mer om dette her.

Ba'al-Sebul har et meget godt poeng (som vanlig hadde jeg nær sagt ;))

Om en ikke oppfatter farger likt vil en ha et negativt evolusjonært press på den grupperingen som ikke kan lese faresingnalene som giftige organismer og planter pryder seg med. En vil derfor få en tendens til et homogen oppfatning av varselfarger. Om dette medfører homogen oppfatning av alle farger er heller ikke en antagelse som er helt på viddene, dette kan også etterprøves om en bruker en metode lik den jeg nevner lenger oppe i tråden.

Lenke til kommentar
Om en ikke oppfatter farger likt vil en ha et negativt evolusjonært press på den grupperingen som ikke kan lese faresingnalene som giftige organismer og planter pryder seg med.

Dette er vel ikke saken, er det? Dette er vel mer et qualia-spørsmål: Er gult for meg det samme som gult for deg — eller bedre: Er smerte for meg det samme som smerte for deg? Er min oppfattelse av fargen gul den samme som din; er min følelse av smerte lik din følelse av smerte? Dette er referanser man ikke kan ha annet enn fra sin egen kropp.

Derfor kan man heller ikke beskrive farger til blinde; hvordan forklare noe til noen man ikke kan dele referanser med?

Lenke til kommentar
Om en ikke oppfatter farger likt vil en ha et negativt evolusjonært press på den grupperingen som ikke kan lese faresingnalene som giftige organismer og planter pryder seg med.

Dette er vel ikke saken, er det? Dette er vel mer et qualia-spørsmål: Er gult for meg det samme som gult for deg — eller bedre: Er smerte for meg det samme som smerte for deg? Er min oppfattelse av fargen gul den samme som din; er min følelse av smerte lik din følelse av smerte? Dette er referanser man ikke kan ha annet enn fra sin egen kropp.

Derfor kan man heller ikke beskrive farger til blinde; hvordan forklare noe til noen man ikke kan dele referanser med?

Jeg mener jeg antyder løsningen på "mitt og ditt gult" lenger opp, det dreier seg om noe så enkelt som definisjon av oppfattelse av bølgelengder ;)

Smerte kan også kvantifiseres i styrken en har i nerveimpulsene til hjernens smertesenter og hvordan signalene tolkes der. Dette er dog ikke noe som er eksplisitt vitenskap enda, men for meg gir en slik innfallsvinkel mer mening enn å anta at en kun kan definere noe rent subjektivt.

Å definere farger til blinde gir ikke mening, det er klart, siden de ikke har noen referanse til hva det er. Men den dagen en har kunstig syn som er "20-20" blir saken en helt annen.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
...... Men den dagen en har kunstig syn som er "20-20" blir saken en helt annen.

Er det ikke foretatt en operasjon med et "kunstig" øye på et menneske et eller annet sted? Han kunne visstnok ikke se mer enn at han kunne skille lys fra mørke, men allikevel... Eller er jeg på vidåtta her... Mener jeg lese noe om dette et eller annet sted, for en god stund siden også... Hmmm... Finne "google" brillene mine...

:D

Lenke til kommentar
Er det i teorien mulig at blinde kan få syn? Er det i teorien mulig at fargeblinde kan få fargesyn?

Ja.

Og ja.

Dersom det er noe galt med øyet kan det i teorien byttes ut med ett fungerende.

nerver er nerver, og nervesignaler er nervesignaler.

Man kan bruke andres lem festet på egen kropp, og føle med dem, forutsatt at nervene er riktig koblet.

Lenke til kommentar

Dette var vanskelig, egentlig klarer jeg ikke helt å forstå hva dere mener.

Liksom hvis jeg har på meg en blå genser så er vel alle enige om at den er blå (så lenge de ikke er frageblinde).

Er det liksom snakk om følelsen vi får når vi ser f.eks blå? Jeg kan jo forstå at alle får forskjellige følelser av fargen blå, slik som smerten som det var snakk om litt tidligere i tråden.

Lenke til kommentar

Ja, alle er enige om at den er blå, men hvordan vet du at den blåfargen en annen ser, egentlig er lik det du ser som grønn? At hvis du hadde gått inn i hans sinn så hadde genseren sett grønn ut, men denne personen er oppdratt til å tro at den fargen heter blå. For så vidt så kan jo andre se en farge som du aldri har vært borti før, og kalle den blå :p Men da igjen vil det jo ikke være noe fasitt :p

Lenke til kommentar

Noe jeg kom til å tenke på når vi var inne på at alle har forskjellig fargesyn, hvis jeg ser gult. Ser du blått f.eks.

Hvordan kan da alle syns at forumfargene her passer sammen f.eks. Eller at to klesplagg i forskjellige farger matcher.. Er et bare på grunn av at vi er vant med det?... :shrug: Vet ikke hvordan jeg skal forklare dette.

Lenke til kommentar
Ja, alle er enige om at den er blå, men hvordan vet du at den blåfargen en annen ser, egentlig er lik det du ser som grønn? At hvis du hadde gått inn i hans sinn så hadde genseren sett grønn ut, men denne personen er oppdratt til å tro at den fargen heter blå. For så vidt så kan jo andre se en farge som du aldri har vært borti før, og kalle den blå :p Men da igjen vil det jo ikke være noe fasitt :p

Jaa, nå forstår jeg hva dere mener!

Det har vært kult å kunne bevise dette da!!

Remains: jeg tror det er som du sier, hva man er vant til.

Lenke til kommentar

Uten og ha lest no særlig om det og gi personer som er født blinde synet tilbake, så vil jeg fortsatt tørre og påstå att det skal mer til en bare og repparere øyet, om det er der feilen ligger. Jeg har lest om at bebier gradvis må lære seg og bruke øyne, istarten klarer dem ikke og skilne et objekt fra ett annet, men det kan kanskje ha noe med evnen til og oppfatte inviduelle objekter ikke har blitt lært enda, noe de blinde har lært. Videre så har jeg også lest at omræde i hjerne som kontrolerer synet på dem som er fødblinde har blitt tatt over av hørselen, noe som bidrar til en ekstremt mye bedre høre evne en personer som ser. Folk som har blitt blinde senere i livet gir også gradvis mer av dette området over til hørselen. Så om en person som er født blind skal se igjen så må det mye trenging til, muligens med medisinsk hjelp utenfra for og lære hjernen opp til og se igjen.

Lenke til kommentar
Til å ha skrevet 1173 innlegg har du forbausende mange skribe leif.. Ike at jei har noe meddet menn det er lit vanskelig å lese inlegget dit... hade du dårlig tid?

No pun intended! Just a remark.

Har dysleksi, i svak grad. Kan klare å sile ut en del av feilenne om jeg bruke laaaang tid på å se over det jeg skriver, noe jeg ikke gidder på uformelle steder. Noen positive ting med dysleksi er ekstra tid på eksamener, og jeg slapp nynorsk. Kan låne mengder av lydbøker på nlb.no også, de har mye mer en det lokale biblioteke. Har null problemer med å lese tekster med store mengder skrive feil, har kanskje noe med dysleksien og gjøre, men det er kanskje en uting siden jeg da ikke ser skrive feila så lett.

De burde legge in en skrive feil retter alla det word har her på forumet.

Lenke til kommentar
Til å ha skrevet 1173 innlegg har du forbausende mange skribe leif.. Ike at jei har noe meddet menn det er lit vanskelig å lese inlegget dit... hade du dårlig tid?

No pun intended! Just a remark.

Har dysleksi, i svak grad. Kan klare å sile ut en del av feilenne om jeg bruke laaaang tid på å se over det jeg skriver, noe jeg ikke gidder på uformelle steder. Noen positive ting med dysleksi er ekstra tid på eksamener, og jeg slapp nynorsk. Kan låne mengder av lydbøker på nlb.no også, de har mye mer en det lokale biblioteke. Har null problemer med å lese tekster med store mengder skrive feil, har kanskje noe med dysleksien og gjøre, men det er kanskje en uting siden jeg da ikke ser skrive feila så lett.

De burde legge in en skrive feil retter alla det word har her på forumet.

OKI, takk skal du ha for ærlig svar. Fikk av en dysletikker jeg jobbet med spørsmål om det gikk an å ta vekk de røde understrekningene som han fikk i Word... Han visste at hvis han klikket på dem med høyre klikk så kom en liste opp med flere valg til rettelse, men det hjalp ham ikke en dritt, da han ikke klarte å lese hvem som var riktig av valgene.... :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...