Gå til innhold

kvifor kan me ikkje beskriva fargar til blinde?

Anbefalte innlegg

Eg trur det er fordi alle er forskjellige, og at me er skapte slik at alle ser forskjellige fargar. Altså den gulfargen eg ser, er ein heilt anna farge du eller du ser.

Eg trur me vart skapte slik at me ser forskjellige fargar, sidan alle er forskjellige og fargesyn inkje unntak. eg trur at den som enn skapte oss gjor sånn at me ikkje kunne beskrive kva fargar me sjår for å dekkje over det. mange trur eg er tilbakeståande når eg prøvar og forklare kva eg meiner, men eg trur faktisk det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på hva du mener er en annen farge, øyet oppfatter ikke alle de forskjellige nyansene som finnes i fargespekteret, vi har ikke alle like skarpe øyer, men vi vet alle hvordan fargen "gul" ser ut.

Var topicen et spørsmål vi skulle svare på? I så fall kan vi ikke beskrive en farge til en som aldri har sett farger. Vi kan si at rød er varm, men det gir ikke farge for den blinde, bare en følelse.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Kommer an på hva du mener er en annen farge, øyet oppfatter ikke alle de forskjellige nyansene som finnes i fargespekteret, vi har ikke alle like skarpe øyer, men vi vet alle hvordan fargen "gul" ser ut.

Var topicen et spørsmål vi skulle svare på? I så fall kan vi ikke beskrive en farge til en som aldri har sett farger. Vi kan si at rød er varm, men det gir ikke farge for den blinde, bare en følelse.

nei nei, du misforstår. Det er akkurat det jeg mener at jeg ikke tror alle gjør. Jeg tror at den gulfargen du ser, er en helt annen farge jeg ser, men det kan jeg jo aldri motbevise som Frohman sier, siden farger ikke kan beskrives

Lenke til kommentar

Åja, nå skjønner jeg hva du mener!

Tror derimot at vi hadde oppdaget dette på samme måte som at vi oppdager folk som er fargeblind, enten unger eller voksne, så det er sannsynlig å tro at de fleste ser mer eller mindre de samme fargene som resten.

Men selvsagt, det finnes folk som er fargeblind uten at de vet det, som oftest blir det oppdaget i diskusjoner, eller i trafikken :wee:.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi alle oppfatter fargene forskjellig. Om vi hadde byttet kropp ville jeg ha vært helt desorientert pga. uvante farger. Jeg har den samme tanken om alle andre sanseintrykk (til en viss grad), for eksempel hvordan vi oppfatter lyder og smak. Noe som gjør at vi alle liker forskjellige ting. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at vi ser forskjellige farger, vi er forskjellige til en viss grad, men jeg ser ingen grunn til at den fargen vi ser når vi får en bestemt bølgelengde tilsent mot øyet, skal være forskjellig fra person til person, samme som at vi har omtrent samme smak, surt er surt og søtt er søtt. Men det som er rart er at vi ikke kan se noen andre farger enn det øyet kan oppfatte, er det noe i veien for at vi kan oppfatte en helt annerledes farge? Hjernen er kanskje ikke konstruert for noe sånt, men det betyr vel ikke at vi en gang i framtiden kan få noen justeringer som kan få oss til å oppfatte noe annet :p

Lenke til kommentar

Om en tar for seg f.eks "gul", som er begrenset til en bestemt del av spekteret kan en teste oppfattelsen av denne bølgelengden. Ved å gå i ytterkantene av spekteret kan en få et mål på hva som oppfattes å bryte mot orange på den ene siden og grønt på den andre.

Slik vil en få en statistisk modell som viser hvordan majoriteten oppfatter farger, ergo kan en bestemt si at λ=580 bør oppfattes som "gult".

Videre kan en jo se nevrobiologisk på dette, hvilke deler av hjernen som er i bruk ved påvirkning av ulike bølgelengder og korrelere dette med resultater av forsøket beskrevet ovenfor.

For meg er denne type eksperimentering mye mer spennende enn filosofering over "mitt og ditt gult", da det faktisk kan gi svar, hehe :D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Eg trur det er fordi alle er forskjellige, og at me er skapte slik at alle ser forskjellige fargar. Altså den gulfargen eg ser, er ein heilt anna farge du eller du ser.

Eg trur me vart skapte slik at me ser forskjellige fargar, sidan alle er forskjellige og fargesyn inkje unntak. eg trur at den som enn skapte oss gjor sånn at me ikkje kunne beskrive kva fargar me sjår for å dekkje over det. mange trur eg er tilbakeståande når eg prøvar og forklare kva eg meiner, men eg trur faktisk det :)

Når jeg var mindre hadde vi en lek som het "Gul-bil". Den gikk ut på at når vi så en gul-bil kjøre forbi, og at den som sa ordet først fikk slå den som var nermest. Vi alle var enige at det avr en "bul-bil" isteden for grønn-bil f.eks.

Så jeg tror at vi alle ser like farger (bortsett fra fargeblinde).

Tenkte dette var en av dine kjente tulletråder så må vist bidra :p

Lenke til kommentar

Tror du har missforstått, vi spørsmålet er om vi knytter forskjellige farger til samme ord, at kameraten din så gule biler som kanskje er lik den fargen du knytter til grønn, men at begge visste at dette var en gul bil. Spmet er om en lik farge kan oppfattes forskjellig hos forskjellige personer.

Lenke til kommentar
Om du lukker det ene øyet en stund vil du, når du åpner det igjen, se sterkere farger. Dette er vel fordi "tappene" i øynene blir slitne etterhvert?

Jeg tror det er fordi at når du lukker øyenene blir det mørkere, og da åpner pupillen seg mer for å slippe inn mer lys.

Lenke til kommentar

Har tenkt samme tanken MANGE gongar før. Når eg har prøvd å forklare det til folk eg kjenner, så har dei missforstått kva eg meinar og slikt. F.eks om du ser fargen grønn, så er den for meg den fargen du eigentleg ser som blå, er grønn for meg, men eg har alltid lært og hørt at folk kaller den for grønn når dei snakker om den.

Det blir liksom som å sjå for meg den blå musematta mi, om andre personar ser den som ein anna farge (f.eks den fargen eg ser som rød), men vi kaller den likevel blå begge to fordi vi veit jo ikkje kva farge den andre personen ser, men akkurat DEN fargen har vi lært at den heiter blå frå når vi var små.

Er ganske vanskeleg å forklare det til personar som aldri har tenkt over det. Blir nesten det samme som om at f.eks du og eg eigentleg ikkje er i samme dimensjon. Eg kan jo ikkje vere sikker på det.

Ein finner lett ut om folk ikkje forstår det, fordi då svarer dei med "jammen eg er jo her!" eller noko liknande.

Gøy å sjå andre mennesker tenke slik. Eg trudde eg var nesten den einaste som gjekk rundt og tenkte på slikt :p

Lenke til kommentar

En som har vært blind hele livet gir vel blanke F i farger?

En som har vært blind hele livet kan sikkert fortelle oss andre ting vi ikke visste om lukter og lyder fra forskjellige saker. En som har vært blind hele livet ser vanligvis ikke problemet med å være blind, ettersom h*n aldri har opplevd annet.

Edit;

moderert meg litt.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Jeg tror de driter i farger, ja. Jeg bikker mer mot det at de lurer fælt på hvordan det er å kunne se. Hvordan "rødt" ser ut tror jeg de lurer mindre på for å si det mildt. Klart jeg kan aldri huske at jeg har vært blind, så skråsikker burde jeg ikke være.

Vi kan forsovet beskrive en farge som "varm" og "kald" til en blind, på samme måte som man ville beskrevet en farge over telefon.

;edit

Nei, jeg modererte bort "Tulletråd" m.m. i sist post.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...