Gå til innhold

Aksje handel - små investeringer?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en liten mengde penger jeg har lyst å investere i aksjer. Fant fram til Nordnet til slutt (banken min var ikke mye til hjelp), og lurte på om det er noen som har erfaringer derfra. Minstekurtasj på 39,-.

Har veldig lite erfaring med aksjer generelt, men har lyst å lære litt og investere. Er det noen vits for en som ikke har gått på handels-høyskoler og sånne pengeskoler å prøve på sånt? Spurte en venn som er revisor og han sa man måtte ha flere hundre tusen kroner for å starte med aksjer, mente han da å investere gjennom en megler?

Er penger jeg har råd til å tape, men håper å lære noe, eller å tjene litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig enkelt å handle aksjer gjennom f.eks. Nordnet.

Du trenger ikke hundretusenvis av kroner. Det er vanlig å kjøpe aksjer i såkalte børsposter. Det vil si at om f.eks. børsposten til aksjeselskapet er 300, så kjøper du enten 300, 600, 900, 1200, etc. Prisen på en børspost er som regel rundt 10 000-20 000. Det avhenger jo av prisen per aksje.

Men, du kan kjøpe såkalt odd lot. Da kjøper du så mange aksjer du bare vil. Les mer om odd lot på f.eks. Nordnet sine sider. Jeg har kjøpt odd lot-aksjer for noen få tikroner tilsammen. Så det er ingen absolutt nedre grense, nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...