steinrr Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Har bredbåndstilgang fra Canal Digital. Kjører et Thompson kabelmodem. Virker som om de IP-adressene jeg får på maskinen tilkoblet denne er "offentlige" dvs at kabelmodemet ikke har noen dhcp/ruterfunksjonalitet, men at det er Canal Digital som gi ut ip-adresser. Stemmer det? Har konfigurert opp en WRT54G-ruter, men for å unngå dobbel nat'ing så bruker jeg en av LAN-portene mot kabelmodemet og disabler dhcp og firewall i denne ruteren. Bruker den egentlig som et aksesspunkt da. Linksys'en krevet at jeg bruker en statisk ip for ruteradressen (lokal tilgang), så jeg har gitt den en adresse som "ligner" på de som Canal Digital deler ut, og dette ser ut til å funke greit. Men er det egentlig ikke rart at dette fungerer? Kan jeg riskere at den ip'en jeg statisk har tildelt Linksys'en kolliderer med en annen maskin på Canal Digital sitt nett? Egentlig så er jo enkeltmaskinene som er koblet til Canal Digital eksponert direkte på Internett - det er jo ingen NAT'ing i kabelmodemet - maskinene har jo samme ip'adresse "lokalt" som "offentlig"... Noen synspunkter rundt dette? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Stemmer der. CD leverer kun modem, så du slipper problemer med ruting av porter ol. Fordel for noen. (De som kjører egen server, eller folk med kun en PC.) Men ulempe for de med mindre kunskap om pc, og skal tilkoble flere maskiner. Jeg mener det er bedre at en ISP leverer modem, og ofentlig IP rett inn. Da det gjør at jeg kan sette serveren min rett mot internett uten fikling. Men det er også fordel for folk med kun en PC, da de slipper problemer vist de noensinne trenger en port åpent hele veien inn. Trenger folk ruter for å koble til mere enn 1 pc har da folk mulighet til å velge selv. (Slipper å bli sittende inne med en dårlig ruter levert av ISP.) Ulempen er selvsagt at man blir mere utsatt, da alt er åpent i utgangspunktet. Men med en grei softwarebrannmur, og oppdatert OS skulle ikke dette være noe problem. Det at du har satt en ofentlig IP på din WRT kan skaffe deg problemer vist du skulle sende data til den virkelige eieren av den adressen. Usikker på om dette vil skape problemer for andre, da jeg ikke er sikker på hvordan CD ruter nettet sitt. Men jeg er rimelig sikker på at de har lagt inn funksjoner som hindrer deg i å "ødelegge" for en 3. part. Lenke til kommentar
maheath Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Har CD her også - bruker en WRT54GL bak modemet. Men jeg har koblet modemet til WAN-porten på ruteren så den fungerer som vanlig ruter på 192.168.1.1 og det blir et vanlig internt nettverk. Blir heller ikke noe problem med dobbel-NATing, for alt går jo rett igjennom CD-modemet. Porter må bare åpnes i ruteren. Smak og behag sikkert, begge løsningene fungerer vel greit. Lenke til kommentar
Achelous Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Har CD her også - bruker en WRT54GL bak modemet. Men jeg har koblet modemet til WAN-porten på ruteren så den fungerer som vanlig ruter på 192.168.1.1 og det blir et vanlig internt nettverk. Blir heller ikke noe problem med dobbel-NATing, for alt går jo rett igjennom CD-modemet. Porter må bare åpnes i ruteren. Smak og behag sikkert, begge løsningene fungerer vel greit. bruker samme løsningen jeg og.. med samme ruter.. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Som nevnt over så blir det ikke dobbelnating så det er nok greit å bruke routeren som normalt (wan inn) og heller forwarde porter etter behov. Jeg synes personlig det er en trygghet å ha en hardwarebrannmur i tilfelle man skulle slå av softwarebrannmuren når man eksperimenterer. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 beklager at jeg bumper en tråd som er ett år gammel, men jeg sliter litt her. jeg byttet til CD for ca 2 mnd siden, og nå har jeg hatt 2 pc'r og en x360 koblet til dette. Dette har fungert utmerket, bortsett fra at jeg ikke har hatt noe nettverk mellom maskinene. Dette koblet jeg ved hjelp av en ordinær switch. Nå har jeg fått en bærbar PC som ikke vil koble seg til. Har en d-link dir-655 router som er koblet til denne switchen, men jeg kommer ikke på internett. Finner den bare lokalt. Er det noen som vet hva slags instillinger jeg bør sette på router? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå