Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skal lage en side trolig hvor det må kunne velges mellom norsk og engelsk. Jeg lager siden i dreamweaver mx med asp, så kommer spørsmålet, hvordan skal jeg få muligheten til å velge språk hvor som helst på siden. Og når man har trykket på flagget så blir det lagret i en cookie eller noe sånt.

Er det noen som har linker til guider eller noen slike script så jeg kan se hvordan det blir gjort?

mvh Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ide kan være å bruke queryStrings gjennom hele siden. Hvis du har linker tilgjengelig hele tiden til de forskjellige sspråkene kan du sende med variabler som f.eks. <A HREF="openpage.asp?lang=nor&page=products">. Disse hentes ut med Request.QueryString("lang").

Da har du en side som heter openpage.asp som "redirecter" klienten til riktig side med riktig språk.

Du kan bruke Cookies der du lagrer klientens siste no:

Response.Cookies ("TestCookie")("Language") = "<valgt språk>"

Response.Cookies ("TestCookie").Expires = Date + <Antall dager du vil den skal lagres>

For å hente ut en cookie kan du bruke:

Request.Cookies("TestCookie")("Language")

Lenke til kommentar
En ide kan være å bruke queryStrings gjennom hele siden. Hvis du har linker tilgjengelig hele tiden til de forskjellige sspråkene kan du sende med variabler som f.eks. <A HREF="openpage.asp?lang=nor&page=products">. Disse hentes ut med Request.QueryString("lang").

Da har du en side som heter openpage.asp som "redirecter" klienten til riktig side med riktig språk.

Du kan bruke Cookies der du lagrer klientens siste no:

Response.Cookies ("TestCookie")("Language") = "<valgt språk>"

Response.Cookies ("TestCookie").Expires = Date + <Antall dager du vil den skal lagres>

For å hente ut en cookie kan du bruke:

Request.Cookies("TestCookie")("Language")

hmm

kanskje det jeg tenkte på, men er litt usikker, tenker slik at siden er database basert, dvs man holder seg i samme filen, men bytter bare språk..

har du/noen peil på linker til steder med slike script som jeg kan sepå ?

mvh Christian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...