Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

støy isolering av hus vegg

Anbefalte innlegg

har en hus vegg som jeg tenkte å støyisolere fra innsiden, veggen er sånn: (fra utsiden, inn til stue)plank,papp,asfalt plate og isolerings glava...

det jeg hadde tenkt å gjøre er å legge på en plate og av noe slag som er støy isolerende. er det noen som har noen gode råd angående plater som kan brukes?

og hva er lurest og gjøre? først støyisolerende plate og deretter spon plate, eller spon plate og støyisolerende plate??

hvor mange støyisolerende plater/lag skal man bruke, kan også bygge ut veggen max 3cm...

er fersk på støyisolering så alle råd og tips taes i mot med takk :)

Endret av hobby_snekkeren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med gips? Et dobbelt lag med gips gir god lydemping.

Kan jeg spørre hvorfor du skal lydisolere husveggen?

det er et gammelt hus som jeg pusser opp og det er en vei i nærheten hvor det kjørest tungtransport, derfor tenkte jeg å støyisolere.... er det noe andre plater en gips, eller er det kun det som brukest? og skal jeg ha gips platen bak eller foran spon platen?

Lenke til kommentar

Jeg kan nesten si med hånden på hjerte at to lag med gips her vil ha liten eller ingen virkning. Spar heller pengene eller gjør det skikkelig. Skikkelig=dyrt.

Grunnen til at det ikke funker med to lag gips på den veggen er vibrasjonen tungtrafikk og generel trafikk forårsaker. Vibrasjonen du får i veggen vil forplante seg gjenom hele veggen (inkl evt gips du skrur fast) . Det som hjelper er en vegg som vibrerer så lite så mulig, f.eks betong vegg eller en dobbel vegg (to frittstående vegger med noen cm klaring)

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Jeg kan nesten si med hånden på hjerte at to lag med gips her vil ha liten eller ingen virkning. Spar heller pengene eller gjør det skikkelig. Skikkelig=dyrt.

Grunnen til at det ikke funker med to lag gips på den veggen er vibrasjonen tungtrafikk og generel trafikk forårsaker. Vibrasjonen du får i veggen vil forplante seg gjenom hele veggen (inkl evt gips du skrur fast) . Det som hjelper er en vegg som vibrerer så lite så mulig, f.eks betong vegg eller en dobbel vegg (to frittstående vegger med noen cm klaring)

huset ligger ikke så nærme veien at vibrasjoner er et problem, så noe dobbel vegg er nå ikke nødvendig. tenker heller mere på litt enklere type støy isolering, så gips plater er nok bra det. men er det noe alternativer til gips eller er det kun gips, kom med tips og erfaringer... dobbel gips plate eller enkel?, skal jeg ha gips platen bak eller foran spon platen?, noe jeg har glemt eller bør gjøre?....

Endret av hobby_snekkeren
Lenke til kommentar

Beklager, jeg kan ikke si gipsplater eller spon er noe god ide med tanke på lydreduksjon her. Gevinsten er minimal i forhold til invistering.

Du har ikke mulighet å lage en voll eller plante hekk mot veien. De finnes mange typer buskvekst som funker godt mot slik støy.

Ps! Lyd\støy er vibrasjon\svingninger i luften også kalt Hz.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Ett eller to lag med gips\spon eller asfaltplater vil dessverre ikke gi deg den lydreduksjonen du forventer. Der må nok til med en mer omfattende konstruksjon for å dempe lyden. Hva er tykkelsen på veggen ?

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Ett eller to lag med gips\spon eller asfaltplater vil dessverre ikke gi deg den lydreduksjonen du forventer. Der må nok til med en mer omfattende konstruksjon for å dempe lyden. Hva er tykkelsen på veggen ?

det er jo begrensninger på hva jeg kan gjøre også(ikke voll men hekk går,dobbel vegg går ikke), så helt lyd tett vegg blir det ikke men noe redusert støy er bedre en ingen ting. tykkelse er jeg ikke sikker på men vanlig tykkelse som flest hus har er det vil jeg tro. og det består av (fra utsiden, inn til stue)plank,papp,asfalt plate og isolerings glava... så kan jeg bygge ut veggen max 3cm derifra, med spon plate og støy isolerende plate. det var det jeg tenkte på først men var usikker på hvilken plate som er best å bruke angående støy isolering. dobbel gips plate ble nevnt men er det ikke andre plater eller isolasjon som er støy dempene eller er det kun gips plater det går på...

Lenke til kommentar

Ser at du ikke er noen ingeniør eller realist. Men du er allikevel inne på noe, nemlig at gips alene ikke gir særlig effekt.

Det finnes ikke plater som i seg selv er særlig støyisolerende, montert direkte på eksisterende vegg. Støydempende effekt kommer av at man får mekanisk uavhengighet mellom forskjellige sjikt av veggen, slik at bevegelse av den ene (for eksempel fra lydbølger) ikke forplanter seg i den andre. Det er dette prinsippet man oppnår om man benytter en dobbel vegg. Men merk at man ikke trenger å bygge en fullstendig, tykk vegg. Det holder med et lite mellomrom til gammel vegg, så noen tynne stendere og litt mineralull, før man monterer på dobbelt lag plater, fortrinnsvis gips. Man kan eventuelt bruke spesiallagde akustikkprofiler mellom eksisterende vegg og ny innerkledning. Vanlig utlekting, altså med fysisk forbindelse til eksisterende vegg, gir også lyddempende effekt, dog maksimalt 5-7 dB ved 50 mm lekting.

Ellers sies det at det er viktig å passe på at overganger mellom vegger og gulv/tak også er tette, så ikke noe lyd "sniker seg igjennom".

Lenke til kommentar
dobbel gips plate ble nevnt men er det ikke andre plater eller isolasjon som er støy dempene eller er det kun gips plater det går på...

For å svare helt konkret på spørsmålet: Nei.

Gips er bra det, og demper lyd i seg selv (siden det er ganske tungt, og dermed gjør hele veggen tyngre), men det er "mykheten" til det innenfor gipsen som har mest å si.

Lenke til kommentar

Ville nok heller bygget et støygjerde. Det er lov å bygge 8 meter langt gjerde uten å søke. Det trenger ikke være serlig høyt for å være effektivt heller. Sålenge du ikke ser hjulene på bilene når de kjører forbi så tar det mesteparten av støyen. Vi har vurdert det selv for vi er i samme situasjon, men må få med meg naboen for å få det mest mulig effektivt. Men vi må søke.

Lenke til kommentar

Ser at du ikke er noen ingeniør eller realist. Men du er allikevel inne på noe, nemlig at gips alene ikke gir særlig effekt.

Hah! kverulerer du eller :p

Edit: Er ganske sikker på at jeg var inni en av mine få skarpe øyeblikk der

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Det finnes ikke plater som i seg selv er særlig støyisolerende, montert direkte på eksisterende vegg. Støydempende effekt kommer av at man får mekanisk uavhengighet mellom forskjellige sjikt av veggen, slik at bevegelse av den ene (for eksempel fra lydbølger) ikke forplanter seg i den andre. Det er dette prinsippet man oppnår om man benytter en dobbel vegg. Men merk at man ikke trenger å bygge en fullstendig, tykk vegg. Det holder med et lite mellomrom til gammel vegg, så noen tynne stendere og litt mineralull, før man monterer på dobbelt lag plater, fortrinnsvis gips. Man kan eventuelt bruke spesiallagde akustikkprofiler mellom eksisterende vegg og ny innerkledning. Vanlig utlekting, altså med fysisk forbindelse til eksisterende vegg, gir også lyddempende effekt, dog maksimalt 5-7 dB ved 50 mm lekting.

Ellers sies det at det er viktig å passe på at overganger mellom vegger og gulv/tak også er tette, så ikke noe lyd "sniker seg igjennom".

hvis jeg nå skal bygge den der veggen som du sier så blir det jo minst 10cm ut i fra den andre... det blir litt for drøyt, som jeg skrev tidligere så har jeg 3cm maks å gå på ut i fra den andre veggen, så det er det jeg må forholde meg til. hadde jeg greid å støydempe for 3-4db med gips plater på den eksisterende veggen så hadde det vært greit.

men forsett å kom med innspill men husk jeg har 3cm maks å bygge på.... så det er et forslag for best mulig måte å støy isolere på det begrensete område jeg er ute etter...

Lenke til kommentar

Jeg har sett folk har lektet ut med 23mm lekter for så å isolere med noe som likner på glava himlingsplater for så å legge ett lag gips. Hvor mye dette demper er jeg mer usikker på. Somregel er det jo el punkter som lager hull i denne konstruksjonen. Det finnes forøvrig bokser som passer inn i en 23mm veg, så du kan få nytt el anlegg skjult i samme slengen.

Lenke til kommentar

ofte er det ikke veggen som er det kritiske punktet, men viduer og lufteluker. har du en helt vanlig lufteluke eller et gammelt vindu vendt mot veien, "punkterer" du veggen. å bytte lufteluke til en lyddempet type, er det som gir den største gevinsten i mange tilfeller.

nye lufteluker koster ikke stort. skal du legge mer penger i det, kan du jo vurdere vinduene dine.

løsningene for veggen, støtter jeg Inc, og Trøls.

ønsker du å lese deg opp, anbefaler jeg databladene tilSintef Byggforsk. tror du kan kjøpe de databladene du trenger separat. alternaltivt har gipsprodusenten Gyproc en god håndbok som koster noen hundrelapper.

Lenke til kommentar

Den beste løsningen for å dempe støy er å lage en bunker med 1 m tykke betongvegger.

Dessverre er dette ikke så praktisk løsning så de fleste går for det nest beste:

lette materialer, dvs. isolasjon, isolasjon+ isolasjon.

Dette kan også fungere til en viss grad hvis det gjøres riktig.

I NBI-blader kan man bl.a. se hvordan dette kan gjøres.

Stikkordet er sandwitch elementer (lydbølgene brytes forskjellig gjennom forskjellige materialer) og tette "skott".

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...