Gå til innhold

Hvordan skal man holde kameraet?

Anbefalte innlegg

Heisann

Er helt fersk på dette med speilrefleks og fotografering, og etter og ha leket litt i dag uten blits, så er det noe som sier meg at hvordan man holder kameraet må ha mye og si.

Noe av det jeg har sett fram til er muligheten og kunne ta bilder uten blits inne, i noe dårligere belysning.

Nå har jeg klart bare kit objektivet til og begynne med da, men anyway så burde det jo gå bedre enn med mitt noe slitne Ixus 55.

Har lest noe om at tommelfinger regel, gjerne er ikke lukketid på over 1\80 på håndholdt?

Så spørsmål er det mulig og ta et ok bilde uten blits, i ett normalt belyst rom håndholdt?

Og tusenkroners tipset, hvordan skal\burde man holde kamraet for best mulig resultat?

Ellers noen ok tips for ok inendørs fotografering?

Mvh Itw

Sitter med Samsung GX-10 og kit objektivet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er totalt individuelt!

Den stillingen man finner mest komfortabel er den stillingen som er best. Om jeg sier at om man står på hodet så kan man ta bilder på 1 min å bliskarpe så hjelper ikke det deg om du ikke liker posisjonen.

Det vanligste er å ha armen under objektivet, samtidig som man støtter seg mot noe.

Lenke til kommentar

Det normale, for max stødighet, er nok å støtte kamera med venstre hånd slik at albuen hviler mot magen (vri den litt inn m.a.o) mens høyre hånd har en finger på utløser, mens 2 eller 3 er rundt grepet. Beina plasserer du omtrent som om du skulle skyte med gevær, dvs venstre litt foran høyre.

For ytterligere stabilitet kan du støtte deg mot en vegg, sette deg ned på huk og støtte albuen på kneet, eller i enkelte tilfeller støtte kamera på et bord eller en stein.

1/80 er et greit utgangspunkt med kit-zoomen. Noen vil også si det er ok med 1/60. Tommelfingerregelen sier 1/brennvidde * cropfaktor. Men dette er veldig individuellt. Noen skjelver som aspeløv og må bruke 4 ganger så rask lukkertid. Andre er stødige som få og får skarpe bilder godt under nevnte regel. Men husk, et bilde av en god situasjon er ti ganger bedre ingenting, selv om ikke alle hårstrå er sylskarpe...

Noen objektiv har stabilisator (og noen hus har innebygd stabilisator). Da klarer du å holde det stødig med litt lenger lukkertider enn de nenvte. Du kan typisk bruke 2-4 ganger så lang lukkertid.

Innendørs (nå i mørketiden) må du bruke blizt. Selv de mest lyssterke objektivene kan bli utilstrekkelig da (for generell fotografering).

Tips for ok innendørs foto er å kjøpe en ekstern blits, hvor du evt retter lysstrålen mot taket slik at lyset blir reflektert mye jevnere enn med direkte blits, evt setter på en diffuser på blitsen som gjør at det blir et mykere lys.

Bruk gjerne manuell modus på kameraet. 1/25s, f/4, ISO 800 og blits er et eksempel på en temmelig safe innstilling inne i en stue.

Bruker du RAW formatet er det lett å endre hvitbalansen i ettertid.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Okei.

Tusen takk for gode svar hjalp godt på:)

Skal trenelitt og se hva man får til, ekstern blits kommer vell ettervert.

Akkurat invistert i kamera, stativ, sekk og ett par minnekort.

Så regner jeg må ta det litt, med ro ellers så flipper kjerringa vinkel...

Må vell la det gå noen måneder så blir det vell det litt ivisteringer igjenn:)

Lenke til kommentar

1/30 går vanligvis greit, 1/10 og kanskje 1/4 kan også gå, men da går ofte feilprosenten noe opp så det er greit å ta mer enn ett bilde av hvert motiv. Du må teste litt og finne ut hva som fungerer for deg.

Tror det er anbefalt å ha venstre hånd under objektivet, særlig dersom det veier en del i forhold til huset.

Lenke til kommentar
1/30 går vanligvis greit, 1/10 og kanskje 1/4 kan også gå, men da går ofte feilprosenten noe opp så det er greit å ta mer enn ett bilde av hvert motiv. Du må teste litt og finne ut hva som fungerer for deg.

Tror det er anbefalt å ha venstre hånd under objektivet, særlig dersom det veier en del i forhold til huset.

Selvsagt kan en være heldig å få skarpe håndholdte bilder med mot 1/10s og mindre enn det, men prosentandelen uskarpe bilder vil være temmelig mye høyere om en legger seg på det nivået enn om en har tommelfingerregelen i bakhodet.

Fant frem en link til en graf fra kenrockwell sine sider jeg husket å ha sett, som illusterer det bra (og som stemmer bra med mine erfaringer)

vr-graph.gif

Beveger du deg ned mot 1/10s får du kanskje bare 1 av 10 bilder skarpe. Skal du være garantert fri for kamerabevegelser må du ganske langt opp. 1/250s er faktisk reellt (vi snakker om 'normalzoom' området fortsatt).

Med stabilisering (rød graf) kan en jobbe med lenger tider.

Moralen er, vil en ha flest mulig bilder som keepers - tenk på tommelfingerregelen 1/brennvidde*cropfaktor, men ingen ting i veien for å eksprimentere med lenger tider dersom det er eneste option. Og til sist, det er individuelle forskjeller.

Lenke til kommentar
Bruk gjerne manuell modus på kameraet. 1/25s, f/4, ISO 800 og blits er et eksempel på en temmelig safe innstilling inne i en stue.

Litt nyskjerrig, men hvorfor ISO 800 når man bruker blits? Hvertfall med min D70 så blir det en del støy på ISO 800, og en god blitz klarer vel å lyse såpass opp at du kan bruke ISO 200? Nå skal det jo også sies at det er blitsbildene mine jeg er mest misfornøyd med og har fortsatt en del å lære, så det er jo mulig dette er elementær blitskunnskap... ;)

Lenke til kommentar

Litt nyskjerrig, men hvorfor ISO 800 når man bruker blits? Hvertfall med min D70 så blir det en del støy på ISO 800, og en god blitz klarer vel å lyse såpass opp at du kan bruke ISO 200? Nå skal det jo også sies at det er blitsbildene mine jeg er mest misfornøyd med og har fortsatt en del å lære, så det er jo mulig dette er elementær blitskunnskap... ;)

For å få mer ambient belysning. Blitsen lyser opp motivet, mens eksponeringen som sådan blir bestemt av de tre så velkjente parameterene. ISO 200 vil gi en mørkere bakgrunn, mens på 800 vil litt mer av lyset fra bakgrunnen gjøre seg gjeldende. Rett og slett skape finere stemning i bildet. 800 er vel en gylden middelvei - gir relativt lite støy på de fleste av dagens dSLR.

Lenke til kommentar

Når det er viktig å holde kamera stille, så er det viktig å gjøre to ting:

1. Ha pekefingern så nærme utløser-punktet som mulig.

2. Puste inn, og ta bildet mens du puster saaakte ut.

Ellers vil du fort oppdage at mer brennvidde = mer risting. (På 18mm skal du klare ca 1/25 sek mens du på 55mm skal klare ca 1/70 sek). Kom deg så nærme "motivet" som mulig.

Og skru opp ISO'en så langt som kameraet ditt klarer uten å bli helt metalkonsert.

Om ingen av disse rådene er nok, så får du f/1.4-optikk for rundt 3000 kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...