Carman Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Skift før turtelleren blir rød. Hvis motoren er kald girer jeg ikke på noe særlig høyere enn 3000. 3000 er det samme som 300, 30 og 3... Lenke til kommentar
eab Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 det er ganske stor forskjell på 3000 og 30 da... Det er 2970 forskjell det, ganske mye. Hvis du ser litt nøye på turtelleren neste gang ser du det står x100, x1000 eller lignende. Lenke til kommentar
Carman Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 det er ganske stor forskjell på 3000 og 30 da... Det er 2970 forskjell det, ganske mye. Hvis du ser litt nøye på turtelleren neste gang ser du det står x100, x1000 eller lignende. Var jo det jeg mente.. det står forskjeldig på forskjeldige biler... Lenke til kommentar
tranzer Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 ja men hvis du skal spare mest mulig bensin, hehe da brude du gire minimum det 2 giret klarer.. men vil det si at automat bruker mere enn manuel ?? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 ja men hvis du skal spare mest mulig bensin, hehe da brude du gire minimum det 2 giret klarer.. men vil det si at automat bruker mere enn manuel ?? En bil med automat har høyere forbruk enn en med manuell girkasse ja. Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 ja men hvis du skal spare mest mulig bensin, hehe da brude du gire minimum det 2 giret klarer.. men vil det si at automat bruker mere enn manuel ?? En bil med automat har høyere forbruk enn en med manuell girkasse ja. Ikke nødvendigvis på langkjøring. En bil med lockup og f.eks 0,75:1 i siste gir i automaten bruker mindre enn samme bil med 5trinns kasse med 0,82:1 i utveksling, forutsatt at alt er likt og det er jevn og fin kjøring i høyeste gir. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 ja men hvis du skal spare mest mulig bensin, hehe da brude du gire minimum det 2 giret klarer.. men vil det si at automat bruker mere enn manuel ?? En bil med automat har høyere forbruk enn en med manuell girkasse ja. Ikke nødvendigvis på langkjøring. En bil med lockup og f.eks 0,75:1 i siste gir i automaten bruker mindre enn samme bil med 5trinns kasse med 0,82:1 i utveksling, forutsatt at alt er likt og det er jevn og fin kjøring i høyeste gir. Bare en ting mtp langkjøring og automat som du nevner. Vi har en Qashqai med 6-trinns manuell. Samme bil med 6-trinns automat er dyrere i drift på langkjøring, rett og slett fordi automatkassa ikke vil gire opp til 6. før man har passert 100 km/t. Muligens forbruket er ganske likt så lenge hastigheten er over 100 km/t. Det finnes jo unntak, slik som du nevner, men generelt er vel manuell kasse snillere på forbruket så lenge ikke han som styrer pedalen har helt leamus i foten.. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Du mister vel litt akselerasjon på å dra motoren så langt, da er du jo forbi hele arbeidsregisteret til motoren. Er ikke alle som har en treg diesel purke. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Er vel ikke så mange fabrikkoriginale biler som har effekt-toppen på 6500 omdreininger? Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Normal toppeffekt for bensinbiler befinner seg mellom 5500 og 6500 omdreininger, og oppmot 7-8000 for endel hondaer... Maks moment er normalt mellom 3000 og 5000 rpm. Disse tallene stemmer ikke så bra for hondaer, som aldri har maks moment ( ), eller for biler med masse motorvolum, typisk gamle amerikanere (disse har vel somregel maks effekt under 6000rpm, og maks moment rundt 2500-3000rpm) Dieselbiler er en helt annen historie. Angående girskift så lønner det seg normalt ikke å straffe motoren noe særlig, man bør gire når man vet at neste gir drar, på 1. og 2. gir snakker vi da om relativt lavt turtall, litt avhengig av utvekslinga på girkasse og diff. Forøvrig synes jeg hele spørsmålet er bak mål, har du i det hele tatt lappen, eller kjørt en bil? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Hm, får bare gi meg da. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Normal toppeffekt for bensinbiler befinner seg mellom 5500 og 6500 omdreininger, og oppmot 7-8000 for endel hondaer... Maks moment er normalt mellom 3000 og 5000 rpm. Disse tallene stemmer ikke så bra for hondaer, som aldri har maks moment ( ), eller for biler med masse motorvolum, typisk gamle amerikanere (disse har vel somregel maks effekt under 6000rpm, og maks moment rundt 2500-3000rpm) Dieselbiler er en helt annen historie. Angående girskift så lønner det seg normalt ikke å straffe motoren noe særlig, man bør gire når man vet at neste gir drar, på 1. og 2. gir snakker vi da om relativt lavt turtall, litt avhengig av utvekslinga på girkasse og diff. Forøvrig synes jeg hele spørsmålet er bak mål, har du i det hele tatt lappen, eller kjørt en bil? han spør når det er mest effektivt ikke alle bryr seg om biler (dessverre) og vet at biler ikke har max effekt gjennom hele registeret... han vil vel bli god til å dragge i lyskryss kanskje Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå