Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turtallet,når bør giret skirftes-r/min ?


Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg lurte på når bør egentlig skiftes fra 1 til 2 og til 3

 

vet at når motor'n begynner å "klage" så er det på tide å skrifte giret

men, hva er det mest effektive å skifte girte på ?? altså det r/m måler'n som viser

 

i hvilket Tall på målere'n (turtallet) skal man skifte gir'e på fra 1 til 8

 

 

1 gir ?

 

2 gir ?

 

3 gir ?

 

 

litt dumt spørsmål ,men lurer på det ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er stor forskjell på bensin og diesel, bensin motorer har ofte ett ett større register med omdreininger, mens diesel, utvikler kraft over ett mindre register...

 

når det effekten angår, så er det "lurest" og gire med høyt turtall, hk i bilen måles ved ett bestemt turtall, du har ikke det antall Hk hele tiden, men det er max effekt..

Lenke til kommentar

Akkurat i førstegir er det jo begrenset hvor langt det er nødvendig å dra bilen ut på giret, da førstegir stort sett er til igangsetting og krypekjøring.

 

Så at du girer ved 2 000 omdreininger der er det ingenting galt med. I de andre girene er det avhengig av hvordan bilen er giret, hva slags turtall motoren er mest effektiv ved, etc. Har du en måler i bilen som viser forbruk? Ved hjelp av den kan du se i hvilket gir, ved hvilket turtall, bilen forbruker minst drivstoff.

Lenke til kommentar

Så lenge det er flate veien å kjøre så girer jeg rett over 3000 rpm, da detter telleren ned til ca 2100 eller noe slikt.

Da får jeg fin flyt, og motoren trives. Er rimelig sikker på at dette er mest drivstoffeffektivt med min bil også.

 

Kjører gammel Volvo 740

Lenke til kommentar

girer når jeg synes turtallet lyder høyt nok og før jeg mister kraft når jeg gasser videre. Om det hjelper, jeg kjenner det på en måte på bilen når det er på tide.

 

Er det bare landevei legger jeg den gjerne i femte selv om fjerde hadde funket for å spare bensin.

Lenke til kommentar

Jeg pleier å gire mellom 3000 og 4000 ved vanlig, helst ikke over 3000 ved kald motor og ved rundt 5500 når jeg "leker" litt.

 

Bilen min er en Toyota Corolla 1,6 XLi 1990 mod. Spørs hvor lenge den holder med min kjøring da.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Kommer ann på hvilken bil,modell,motor og girkasse du har.

 

Hvis du er ute etter mest effektiv aks bør du gire før motoren mister krefter på registeret.

Altså, du bør gire der peaken ligger på HK og NM.

 

Vil du kjøre økonomisk er ikke dette lurt å bedrive hele tiden. Vil ikke tro motoren har godt av det hvis det er det eneste man gjør eller.

 

(skyt meg hvis ikke dette er rett)

Lenke til kommentar
Hvis du er ute etter mest effektiv aks bør du gire før motoren mister krefter på registeret.

Altså, du bør gire der peaken ligger på HK og NM.

Best mulig aks får man ved å maksimere utviklet effekt. Det vil si at man må gire etter effekttoppen.

 

Dreiemomentet (Nm) spiller mindre rolle i denne sammenhengen, annet enn at det er dreiemomentet som gir effekten.

Lenke til kommentar
Altså, du bør gire der peaken ligger på HK og NM.

De to toppene ligger aldri på samme turtall for noen motorer. Dreiemomenttoppen ligger alltid på et lavere turtall enn effekttoppen, på bunndragsmotorer er avstanden mellom de to toppene mindre enn på en turtallsmotor, men de toppene er altså aldri på samme turtall.

 

Effektkurven er nemlig dreiemomentkurven ganget med turtallet delt på vinkelakselerasjonskonstanten, altså en ren matematisk formel som er den samme for alle typer motorer:

 

Nm • rpm

------------- = kW

9549

 

NB: Vinkelakselerasjonskonstanten blir kun forskjellig hvis man bruker andre enheter i formelen. Bruker man hk i stedet for kW så brukes konstanten 7021.

Lenke til kommentar

Når du bør gire kommer jo som andre her har nevnt an på hvilken bil det er, hvordan motor som sitter i osv. Noe annet som spiller inn er jo også om man kjører i oppover-/nedoverbakek eller på flat mark. I nedoverbakke kan man like gjerne starte i 2. gir. I oppoverbakker kan det være lurt å dra bilen over 3000 rpm på Carismaen, da man også vil miste litt fart mens man girer. Man skal jo helst ligge på lavest mulig turtall uten at man trenger å truge bilen. Kan fint ha bilen i 4. gir og nærmest trille i 40 km/t.

 

Dette er uansett noe du fort lærer deg etter å ha kjørt litt bil, så det er ikke noe du trenger å bekymre deg for mye over. :)

 

Med dieselbiler med partikkelfilter skal man ikke hele tiden gjøre dette pga. forbrenning av partiklene som samler seg i filteret. I vår bil varsler ihvertfall en egen lampe om dette.

 

PS. For mest økonomisk kjøring skal man komme seg fortest mulig opp i marsfart. For eksempel ved kjøring inn på europavei eller lignende; gi på og hopp gjerne rett fra 3. til 5. gir. Mulig noen mener at man skal ta i gang rolig, men dette er ihvertfall det man lærer på ecodriving kurs, samt at det ikke irriterer andre bilister.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Du mister vel litt akselerasjon på å dra motoren så langt, da er du jo forbi hele arbeidsregisteret til motoren.

Det vet du/jeg/julenissen ingenting om før det blir snakk om en spesifikk motor, med girutvekslinger som er så og så med tilhørende effekt og momentkurve

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...