m-momr Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 ser at den automatiske installasjoen mounter /boot som ext2 har dette noen fordeler? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Vel, kernelen må ha drivere for boot-filsystemet integrert, altså ikke som modul. Utover det er det vel bare konvensjonelt å velge ext2. Jeg bruker ext3, men kunne aldri tenke meg å bruke f.eks. Reiser4 eller XFS, litt for risky for meg ;p Dessuten er det jo bare en partisjon på 128mb eller noe med filer som nesten aldri forandrer seg, så det spiller nesten ingen rolle hva du velger. Lenke til kommentar
m-momr Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 så ext3 er modul? fordi den har journal eller noe sånn? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 1. Fordi /boot "alltid" har vert ext2 (ein av grunnane til det var at enkelte oppstartlastere ikkje likjte andre filsystem enn ext2 "i gamle dager", ein anna grunn var at "alle" hadde ext2 kompilert inn i kjernen) 2. Kan være marginalt raskare enn ext3 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Nei, ext3 er som regel også kompilert direkte inn i kernelen. Lenke til kommentar
m-momr Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 ok, takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå