Gå til innhold

Ny harddisk til bærbar PC - Asus A6Ja

Anbefalte innlegg

Harddisken på notebook PC-en min (Asus A6Ja) har gitt opp tror jeg. Siden sommerferien har jeg fått advarsel ved oppstart (Harddrive damaged. Backup and replace.) men jeg kunne fortsatt starte PC-en. Jeg skulle til å formatere disken i dag, når jeg fikk en feilmelding hvor det stod at formateringen misslyktes pga skadd eller ikke tilkoblet harddisk.

Jeg har herved bestemt meg for å kjøpe ny harddisk :)

Men hvor kan jeg finne harddisk til bærbar PC; Asus A6Ja ?

Endret av dahwan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Big Bad Bump!

Alt jeg trenger å vite er hvordan jeg ser om en harddisk kan brukes i PC-en min eller ikke.

Forsikring er off the table. Jeg trenger å finne en harddisk på komplett eller noe med rundt 200GB til en pris på rundt 900kr

Lenke til kommentar

Det eneste du må forsikre deg om er at det er samme grensesnitt på den nye disken.

For bærbare PC-er kan bruke ide disker, s-ata eller s-ata2 disker (litt usikker på den siste der).

Men felles for alle er at det er 2,5" disker.

Og det med 100GB sperre tviler jeg litt på, og om det er det på den så vil det sikkert løse seg med en bios update.

Hvor stor disk var det i den ifra før?

Lenke til kommentar

Jeg har googla PC-en litt.. og på ei side jeg kom inn på så står det "Hard Drive: 2.5″ 9.5 mm IDE HDD with Ultra DMA100 supported 60 / 80 / 100 GB"

Men jeg syns det høres rart ut med IDE disk i en pc som bruker DDR2 ram..

Men skal ta å google litt mer så skal du få et helt sikkert svar ;)

*edit*

Om du vil så kan du jo skru ut disken som sitter i den og se på koblinga selv, om det er S-ATA eller IDE tilkobling på den.

*edit 2*

Jo mer jeg googler, jo mer IDE finner jeg.

Fant også et modell nr på en disk ifra en sånn pc.

Når jeg googlet dette nr jeg fant, så kom jeg frem til en PATA disk, og det vil jo si det samme som en IDE disk.

Om dette stemmer så skal du kunne bruke alle disse diskene.

Er også mulig at det sitter en adapter på disken som må flyttes over på den nye for at den skal passe.

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Takk for all googlingen! :p

Ok, jeg gir opp 250GB harddisk siden jeg tviler mer og mer på at det kommer til å fungere, det koster mer og har lavere hastighet.

Kan du si meg med sikkerhet at denne harddisken vil fungere?

Det skulle den, men 100 % sikker kan man ikke være uten å sitte med nøyaktige specs og manual foran seg.

Ellers har J@9 en kjempelink til liste over alle PATA disker som er i prisguiden. Her er linken på nytt.

Der finner du størrelser opp til og med 250 GB.

@J@9. Det er ingen sammenheng mellom grensesnitt på harddisk og minnetype. Så det finnes mye maskiner i bruk med DDR2-SODIMM minne og IDE disker.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
@J@9. Det er ingen sammenheng mellom grensesnitt på harddisk og minnetype. Så det finnes mye maskiner i bruk med DDR2-SODIMM minne og IDE disker.

Takker for den rettelsen :)

Trodde nesten alle hadde gått over til s-ata disker nå for tiden.

Men så har jeg skrudd mest på eldre bærbare PC-er, og ser derfor sjelden s-ata disker.

Men back OT:

Jeg ville tro at det går an å sette inn en 250GB disk i den PC-en.

Vet at hovedkort hadde en sperre på 137GB før, men dette er jo mange år siden dem fiksa.

Og bestiller du en disk du ikke får brukt så kan du jo sende den tilbake, evt selge den videre.

Men dette er dine valg, om hvor mye du vil bruke på denne PC-en.

Lenke til kommentar

PCen min er to år gammel. Igjen sir du "Jeg tror du kan sette en 250GB disk i PC-en" som gir meg veldig lite. Det er ikke nok til at jeg bruker 700kr på ny harddisk, får den, så fungerer den ikke med PCen min. Det jeg spurte om var

kan noen si med SIKKERHET at harddisken(link) fungerer på PCen min?

Her er specs.

Endret av dahwan
Lenke til kommentar

Jeg er 90% sikker på at det er en IDE disk i PC-en din.

Og inne på Asus sida står det også IDE harddrive.

Og da kan jeg med sikkerhet si at disken du linker til IKKE passer, for den du linker til er en s-ata disk.

Det står også nevnt på asus sida dette med 60/80/100GB, men dette er hva den leveres med, og den skulle funke med større disker.

Selv har jeg hatt 60GB disk i en pc som var levert med maks 20-30GB.

Men om du kjøper en 100GB IDE disk, så skal den passe, mulig du trenger en overgang og noe fester, men dette sitter på din gamle harddisk.

Men som sagt så er jeg ikke 100% sikker på om det er en IDE disk i den, men det virker sånn.

Eneste måten jeg kan hjelpe deg på er om du skrur ut disken som sitter i PC-en ifra før og ser på koblinga på den.

Om du også legger ut et bilde av disken her (helt uten noe adapter osv) om du har mulighet så kan jeg svare deg med 100% sikkerhet om det er en IDE eller S-ATA disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...