kevinedomm Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 95, det er jeg helt sikker på Men hva skjer hvis det skulle vært 98 eller noe? Sånn veldig kort forklart: "Desto høyere oktantall, desto høyere er drivstoffets evne til å motstå selvantennelse." Det betyr bare at hvis det er høyere oktan, må det mer varme til for at drivstoffet skal antennes.. M.a.o. det blir varmere inni sylinderen. Med andre ord: Jeg varmskjærer sylinderen? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 95, det er jeg helt sikker på Men hva skjer hvis det skulle vært 98 eller noe? Sånn veldig kort forklart: "Desto høyere oktantall, desto høyere er drivstoffets evne til å motstå selvantennelse." Det betyr bare at hvis det er høyere oktan, må det mer varme til for at drivstoffet skal antennes.. M.a.o. det blir varmere inni sylinderen. Med andre ord: Jeg varmskjærer sylinderen? Neineinei så varmt blir det ikke, men på biler som er laget for høyere oktan, kan du hente ut mer effekt ved at det antennes mer kontrollert.. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Jeg bruker V-power 99 på mopeden (1989 Yamaha DT), for da går den renere og er mer turtallsvillig. Jeg har også inntrykk av at den er noe mer lettstartet i kaldt og fuktig vær, men den kan være innbilning. Når motoren er driftsvarm feiltenner den aldri selv på max turtall. Jeg har også merket at pluggen slites fortere, så dette er vel mest en prioriteringssak hvor man kan velge mellom en motor som går pent, eller en motor som går billig. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Så det går fint an å kjøre på 98 oktan med scooteren? Tror ikke dem har 99 V-power her. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Hvor fort bruker mopeden din opp en plugg du som sa du kjører på 99 okt. ? Beklager dobbelpost, men det er noe faen med forumet siden jeg ikke får redigere poster.. Lenke til kommentar
eivi91 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Du skal ikke bruke V-Power på 2-taktere. Stoffet i bensinen som skal fjerne sot o.l. på en måte "fjerner" oljen som skal smøre sylinderen. Finner ikke igjen kilden min, men las det faktisk på shell sin egen side for ett års tid siden. Og har hørt om tilfeller der folk har skjært sylinderene sine, og kom fram til konklusjonen at de brukte v-power. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) der er jo forklaringen din:PV-power er bajs ! Regnet med at jeg bare skulle bruke det som var liggende, og siden Shell skryter sånn av at den smører og renser så godt så tenkte jeg at den bensinen burde være ypperlig å bruke i en 2-takter da disse ikke har separat smøresystem. Er vel heller feil det du sier. Jeg mener V-power skal skille olje/bensin, dermed kan det da være farlig for en 2takt å bruke V-power. Jeg kom akkurat fra fjellet, så kan rett og slett ikke tenke noe lenger. Høyere oktan trengs ikke på orginale mopeder som ikke har blitt skiftet sylinder på, som øker kompresjonen kraftig. Med de største sylindrene som følger med til Am6, ProRace; MHR Team, Simo90 ol. Står det at 98oktan er anbefalt for minsk av feiltenning ol. Ellers er det 0 poeng. Endret 13. januar 2008 av JD_Scrubs Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Kjørte scooteren tom og fylte opp med 98 blyfri. Nå starter den uten at jeg må gi gass Og går helt jevnt slik at jeg ikke trenger å gi gass for at den skal daue vekk. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Hvor fort bruker mopeden din opp en plugg du som sa du kjører på 99 okt. ? Rundt 3-4.000km tenker jeg, med mye bykjøring. Jeg har kjørt på V-power 99 ca. 5000 kilometer, og på billig totaktsolje fra Biltema, og motoren går minst like bra nå som før. Det er blandet i et eller annet stoff i v-power med en lukt som minner litt om eter eller noe sånt, det river ihvertfall SKIKKELIG i nesa når man lukter på det. v-power har også noen litt morsomme brann-egenskaper; Jeg brant noe tørkepapir med olje en gang, også slang jeg på noe papir som jeg hadde tørket opp v-power med, og da det tok fyr kom det et ganske kraftig "poff" som sendte brennende papirbiter til alle kanter. Endret 15. januar 2008 av larschroe Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 Hehe, sier litt om V-poweren Merket at scooteren lugger litt når jeg kjørte nå, men det var i regnet da, regner med at det er pluggen som er i ferd med å bli dårlig.. Men her på Shell er det bare 95 V-power blyfri. men hvis den skiller ut oljen så er jo det skummelt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå