Nani17 Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Jeg har nå bestemt meg for å skifte beite, fra pc-en over til mac-en, men jeg vet fortsatt ikke hvilken Mac jeg burde gå for. Det eneste jeg har bestemt meg for er at jeg enten skal ha en Macbook, eller en iMac. Hva er det beste kjøpet, mener du? Jeg forstår at dere kanskje kommer til å si at det kommer an på hva man skal bruke maskinen til osv osv, men det eneste jeg vet er at jeg ikke skal bruke den til spilling. I tillegg vet jeg at jeg ikke går for versjoner som koster over 12k. Takk... Lenke til kommentar
phyphaen Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Det er en ganske stor forskjell på de to maskinene, der den ene er stasjonær mens den andre er bærbar. iMac'en har 20" skjerm, mens Macbook har 13". Om du liker muligheten for å kunne flytte på maskinen er det vel Macbook som er tingen. Skjermkortet i iMac'en er bedre enn det som sitter i Macbooken, slik at hvis du skal jobbe med videoredigering eller grafisk krevende arbeid, og ikke har behov for å flytte på maskinen, er iMac det beste alternativet. Alt avhengig av bruksområdet/behov. Personlig ville jeg gått for Macbook siden jeg er avhengig av å kunne flytte på maskinen. Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Jeg ville helt klart gått for iMacen, da den er mest maskin for pengene, og jeg liker stor skjerm. Med ditt budsjett ville jeg gått for en 20" 2,4Ghz versjonen av iMac, til 11 990,- kr. Så kan du senere oppgradere minnet hvis du vil. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Står sjølv ovanfor same problemstillinga, og det største ankepnktet for meg er skjerm. Er skjermen på macbook god nok til seriøs bilderedigering? Kan godt ofre oppløsning for portabilitet, men ikkje bildekvalitet. Store forskjellar i bildekvalitet på macbook og imac? Lenke til kommentar
pwnde Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Er skjermen på macbook god nok til seriøs bilderedigering? Både iMac og MacBook har såkalt glossy skjerm, som ikke er det beste når det kommer til bilderedigering. I tillegg til at glossy kan fungere litt som et speil blir fargene rett og slett feil i forhold til hvordan de ville sett ut hvis du f.eks skal skrive ut bildet. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Så då vil det faktisk vere betre med ein mac mini og kjøpe skjerm utanom? Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Jepp. Skal du drive med foto/trykk, så må du gå for en skjerm som er laget for det. Mini'en er jo ikke noe spesielt kjapp da (men for all del, ikke treg), men 15 (?) januar så vil det definitivt skje noe med den. Endret 9. januar 2008 av Slurt-is Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Jepp. Skal du drive med foto/trykk, så må du gå for en skjerm som er laget for det. Mini'en er jo ikke noe spesielt kjapp da (men for all del, ikke treg), men 15 (?) januar så vil det definitivt skje noe med den. Har Mac Pro med Eizo CE241 på jobb som tek seg av trykk, den kan eg alltids bruke hvis noko skal ut på papir. Men er jo greit å kunne jobbe litt med sine eigne ting heime, og sleppe å ta med seg sine private bilete på jobb for å sitje att etter arbeidstida og jobbe med det. For det eg har heime no duger rett og slett ikkje. (2ghz AMD, 1GB RAM og NEC 1770NX) Ikkje skjermen med verdas beste fargeeigenskapar akkurat. Stiller ikkje så store krav til maskina utover det at den skal tåle å få køyrt seg litt med foto og videoredigering. Kjem berre til å bli brutkt til foto, film og surfing. Hvis det er noko som må vere heilt 100% tek eg det på jobbmaskina, men heime kan eg klare meg med små avvik. Så eg treng ikkje heilt top-notch utstyr heime, for det har eg tilgang på hvis eg treng det. Treng berre noko som fungerer, rett og slett. For 10.000 får eg jo ikkje ein skikkeleg foto-egna skjerm eingong. Så no blir det vel enten iMac eller ein MacMini med ein skjerm til rundt 4-5.000,- i tillegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå