JFM Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Hei. Jeg har en bærbar pc. Det er min skolepc. Dataen kjører Windows Vista enterprice. Den står i domenet på skolen. Jeg bruker den også hjemme. Siden dette er en dårlig maskin tengte jeg å legge in Win XP på den (for å få den litt kjappere). Men jeg må også beholde Vista. Det skal jeg gjøre på denne måten: 1. Logge in med Vista og opprette en ny harddiskpartisjon på 10-20GB. 2. Boote fra min XP-cd og installere xp på den nye hd-partisjonen. 3. Installere drivere og programvare. 4. Bruke Vista på skolen og XP hjemme. Hvordan blir det i ettertid da? Får jeg opp et valg om hvilket OS jeg skal bruke når jeg starter maskinen? Har det noe å si at jeg installerer XP etter Vista? Eller må man installere XP først? Tusen takk Endret 8. januar 2008 av JFM Lenke til kommentar
Princo90 Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Hei. Jeg har en bærbar pc. Det er min skolepc. Dataen kjører Windows Vista enterprice. Den står i domenet på skolen. Jeg bruker den også hjemme.Siden dette er en dårlig maskin tengte jeg å legge in Win XP på den (for å få den litt kjappere). Men jeg må også beholde Vista. Det skal jeg gjøre på denne måten: 1. Logge in med Vista og opprette en ny harddiskpartisjon på 10-20GB. 2. Boote fra min XP-cd og installere xp på den nye hd-partisjonen. 3. Installere drivere og programvare. 4. Bruke Vista på skolen og XP hjemme. Hvordan blir det i ettertid da? Får jeg opp et valg om hvilket OS jeg skal bruke når jeg starter maskinen? Har det noe å si at jeg installerer XP etter Vista? Eller må man installere XP først? Tusen takk Du vil få opp valg av OS når du starter opp ja. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 Hei. Jeg har en bærbar pc. Det er min skolepc. Dataen kjører Windows Vista enterprice. Den står i domenet på skolen. Jeg bruker den også hjemme.Siden dette er en dårlig maskin tengte jeg å legge in Win XP på den (for å få den litt kjappere). Men jeg må også beholde Vista. Det skal jeg gjøre på denne måten: 1. Logge in med Vista og opprette en ny harddiskpartisjon på 10-20GB. 2. Boote fra min XP-cd og installere xp på den nye hd-partisjonen. 3. Installere drivere og programvare. 4. Bruke Vista på skolen og XP hjemme. Hvordan blir det i ettertid da? Får jeg opp et valg om hvilket OS jeg skal bruke når jeg starter maskinen? Har det noe å si at jeg installerer XP etter Vista? Eller må man installere XP først? Tusen takk Du vil få opp valg av OS når du starter opp ja. Har det noe å si at jeg installerer XP etter Vista? Eller må man installere XP først? Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Hei. Jeg har en bærbar pc. Det er min skolepc. Dataen kjører Windows Vista enterprice. Den står i domenet på skolen. Jeg bruker den også hjemme.Siden dette er en dårlig maskin tengte jeg å legge in Win XP på den (for å få den litt kjappere). Men jeg må også beholde Vista. Det skal jeg gjøre på denne måten: 1. Logge in med Vista og opprette en ny harddiskpartisjon på 10-20GB. 2. Boote fra min XP-cd og installere xp på den nye hd-partisjonen. 3. Installere drivere og programvare. 4. Bruke Vista på skolen og XP hjemme. Hvordan blir det i ettertid da? Får jeg opp et valg om hvilket OS jeg skal bruke når jeg starter maskinen? Har det noe å si at jeg installerer XP etter Vista? Eller må man installere XP først? Tusen takk Du vil få opp valg av OS når du starter opp ja. Har det noe å si at jeg installerer XP etter Vista? Eller må man installere XP først? Du bør innstallere XP først, så Vista. Dette fordi Vista bruker en annen bootmanager, som overkjører XP sin boot.ini. Innstallerer du XP først vil du få opp en valgmeny om hvilket os du vil starte når du har innstallert Vista til sluttt. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 Nå har jeg installert Vistra først, så XP. Nå starter xp automatisk. Hva gjør jeg? HJELP!!!! Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Er vel en rimelig grei guide her: http://www.hardware.no/guider/programvare/..._dualboot/43696 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå