Gå til innhold

Hittil kraftigste Mac

Anbefalte innlegg

Viker som om harddisken, skjermkortet og minnet var ganske underdimensjonert i forhold til prosessorene. VELDIG underdimensjonert er vel heller stikkordet her.

Greit nok at du kan konfigurere det, men for de som ikke har så mye peiling så er det vel lettere sagt en gjort.

Skulle gjerne sett en raskere og gjerne også større harddisk til å være i den prisklassen.

2GB strekker nok tvilsomt til med slik enorme multitasking muligheter. Hastigheten kunne nok også vært ett lite hakk høyere også her.

Hvorfor de har valgt et slikt svak skjermkort var nok også litt overraskende dårlig om man kanskje en gang fikk HD 2600XT. har du en maskin til 20 000kr, så er det jo ikke å forakte at du kan spille litt på den også. At det er underdimensjonert er ivhertfall ingen tvil om. Tror nok ikke HD-akselerasjon ville gjort særlig underverker med en slik prosessor. Selve prosessorene kunne nok sikkert håndtert en 15-16 HD videoer uten å nykke. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser den.. Utrolig dumt at Apple ikke har kostet på seg litt større bredde mtp. Skjermkort, det som følger med er jo egentlig ikke akkurat noe å rope hurra for. Ikke at det er dårlig, men for en slik maskin skulle man forvente bedre :)

Hardiskplassen er jo alltid et problem, men de kunne nok spandert på maskinen noen GB til ;)

Lenke til kommentar
Viker som om harddisken, skjermkortet og minnet var ganske underdimensjonert i forhold til prosessorene. VELDIG underdimensjonert er vel heller stikkordet her.

Greit nok at du kan konfigurere det, men for de som ikke har så mye peiling så er det vel lettere sagt en gjort.

Skulle gjerne sett en raskere og gjerne også større harddisk til å være i den prisklassen.

2GB strekker nok tvilsomt til med slik enorme multitasking muligheter. Hastigheten kunne nok også vært ett lite hakk høyere også her.

Hvorfor de har valgt et slikt svak skjermkort var nok også litt overraskende dårlig om man kanskje en gang fikk HD 2600XT. har du en maskin til 20 000kr, så er det jo ikke å forakte at du kan spille litt på den også. At det er underdimensjonert er ivhertfall ingen tvil om. Tror nok ikke HD-akselerasjon ville gjort særlig underverker med en slik prosessor. Selve prosessorene kunne nok sikkert håndtert en 15-16 HD videoer uten å nykke. ;)

Har du selv forsøkt å konfigurere dette på www.apple.no ? Jeg vil si at å konfigurere maskiner på apple sin nettbutikk er noe av det enkleste jeg har sett i en nettbutikk. Her er det også mulighet for å oppgradere til 8800 GT. Klart, litt dyrere enn å kjøpe direkte i butikk, men at de sparer dem som aldri trenger en spillemaskin for ekstrautgift pga av dyrere skjermkort er vel ikke å forakte?

Lenke til kommentar

[Edit: Svar til andrull]

Vel, de fleste som kjøper Mac Pro, har peiling. Det er trossalt Pro serien til apple, som er beregna på næringslivet. Til foto, bilde og i stor del video redigering har man ikke behov for bedre skjermkort enn standardkortet.

Hvis man vil ha en spillemaskin kan man like så godt kjøpe en pc, da man må bruke windows til spill uansett. Selv opplever jeg at jeg ikke gidder spille mye windows spill, da jeg har nok med WoW og div. Wii spill.

Kan være enig i at de kunna lagt med større harddisk og minne.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

joda, er naturligvis klart over at non-gamere setter pris på at Apple har valgt et billigere skjermkort, men nå var det heller ikke dette som var mitt hovedpoeng. Var nok mer i kombinasjon av minne og harddisk som jeg var litt skeptisk til.

Har du selv forsøkt å konfigurere dette på www.apple.no ? Jeg vil si at å konfigurere maskiner på apple sin nettbutikk er noe av det enkleste jeg har sett i en nettbutikk. Her er det også mulighet for å oppgradere til 8800 GT. Klart, litt dyrere enn å kjøpe direkte i butikk, men at de sparer dem som aldri trenger en spillemaskin for ekstrautgift pga av dyrere skjermkort er vel ikke å forakte?

Nå ville jeg da tippet på at det er selve valget av komponenter som er det vanskeligste, ikke det å finne frem til konfiguratoren. Ellers kan jeg ikke se at det er noe stort vanskeligere eller enklere på andre nettbutikker, men det er å blir en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
joda, er naturligvis klart over at non-gamere setter pris på at Apple har valgt et billigere skjermkort, men nå var det heller ikke dette som var mitt hovedpoeng. Var nok mer i kombinasjon av minne og harddisk som jeg var litt skeptisk til.

Du har full mulighet til å konfigurere maskinen med opp til 32GB RAM og opp til 4TB med lagringsplass! Du kan også velge langt raskere disker hvis du ønsker det, og du kan eventuelt også lese litt om hvilke løsninger som er tilgjengelig for RAID etc i maskinen.

Det er helt opp til deg hvordan du ønsker å konfigurere maskinen, det er utrolig bra at det er et alternativ for de som ikke har bruk for 8GB RAM å sleppe den ekstrautgiften, da de som ønsker det heller kan konfigurere det selv.

konklusjon: du har et hav av muligheter, at grunnspesifikasjonene er lavere enn du hadde ønsket din spesifikasjon åpner bare for flere og stenger ikke for noen.

Og kjøper du som hardcore PC-gamer en Mac Pro så er du uansett en douche!

Lenke til kommentar

Du har full mulighet til å konfigurere maskinen med opp til 32GB RAM og opp til 4TB med lagringsplass! Du kan også velge langt raskere disker hvis du ønsker det, og du kan eventuelt også lese litt om hvilke løsninger som er tilgjengelig for RAID etc i maskinen.

Det er helt opp til deg hvordan du ønsker å konfigurere maskinen, det er utrolig bra at det er et alternativ for de som ikke har bruk for 8GB RAM å sleppe den ekstrautgiften, da de som ønsker det heller kan konfigurere det selv.

konklusjon: du har et hav av muligheter, at grunnspesifikasjonene er lavere enn du hadde ønsket din spesifikasjon åpner bare for flere og stenger ikke for noen.

Ja, jeg er da absolutt klar over det, noe som egentlig nevnte i innlegget mitt om du leser litt lengre oppe.

Problemet med å konfigurere er at det 1. krever en viss kompentanse, 2. koster veldig mye å oppgradere på nettsiden.

problemet med originaloppsettet er at verken harddisk eller minne retferdiggjør prosessoren(e), og du betaler da flere tusen kroner for noe du sannsyneligvis ikke får utnyttet fullt ut. Er nok sikkert flere som går for den dyreste og beste Macen de kan kjøpe, og så går for det uten å vite at de faktisk ikke får så vedidg mye ytelse (ihvertfall sett opp mot hva du kunne ha fått), da de mangler bagateller (rent prismessig) som for lite/for tregt minne/harddisk.

At det er store flaskehalser er aldri bra, uansett om det er Mac, Dell, eller hjemmelaget.

Det er jeg fullstendig enig i.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Jeg har en viss tro på at de som kjøper seg en Mac Pro har kompetanse nok til dette. De vet nok også hvor de skal gå for å få en billigere løsning på RAM og lagring.

Jeg har aldri vært borti en maskin hvor det har vært lettere å bytte harddisk enn på Mac Pro.

RAM er ingen kunst det heller, eneste problemet for enkelte er å finne rett RAM, men det også bør en Mac Pro eier etter min mening kunne fikse (uten at jeg skal stemple Mac Pro eiere som supermennesker).

Lenke til kommentar

Om ikke, er det like let å gå i fallgrubene når en vil kjøpe "ferdigpcer" på ymse butikker. Selvfølgelig kan vi "eksperter" lett finne noen nettbutikker som har fornuftige fedigmaskiner, men "mannen i gata" går gjerne innom elkjøp eller expert, og der er det absolutt veldig mye ymse...

Lenke til kommentar

Apple prisene er jo diskutert i evigheter, og sammenligninger gjort gang på gang viser at totalprisen ikke pleier å være veldig avvikende om en skal ta med alle faktorer. Hadde prisen vært for høy, hadde ikke så mange privatfolk og bedrifter kjøpt produktene.

Samtidig sitter fjortisene å samler sammen random datadeler på ulike nettbutikker for selvmontasje og installering, og syter på prisforskjeller på 10-20%.

Jeg sitter selv med en nesten "high-end" PC bestående av blant annet et stort kabinett som ligner på Mac sitt (lian li). Bare det kostet flere tusen kroner. PC`en er LANGT fra så ryddig invendig uansett hvor mye jeg stripser og ordner, og majoriteten av inv. hardware/festeanordninger er av enkel standard. Videre har jeg installert Windows Vista, et operativsystem som ikke trenger mer introduksjon. Prisen var tett på Mac`en, uten noe ekstra programvare. Da måtte jeg gjøre alt selv. Prisen på en PC faller også som en stein. En Mac er lettere å få mer for etter et år.

Mac Pro er en kraftstasjon for de som jobber grafisk og har behov for mye prosessorkraft og muligheter for ting som flere skjermer, ekstreme mengder ram og stabilitet. De som fortsatt balanserer konfirmasjonspengene mellom moped og en datamaskin som skal gi mest mulig neonlys og FPS i det siste Battlefield spillet, får mer for pengene andre steder. Så enkelt er det.

Prisen for RAM og annet ekstrautstyr, sier seg vel selv. Det er lettere å ha et lager av standardmodeller som kun kan shippes ut, enn å customlage produkter. En annen ting er at det nok ikke er skyhøy fortjeneste på en Mac, i motsetning til hva enkelte måtte tro. Da er det naturlig å hente inn ekstra penger på ekstrautstyr/utvidelser. Se bare på biler. Folk syter på bilpriser når en bil som koster 250k, uvitende om at bilforhandleren ikke har mye marginer her. Samtidig vil de gjerne betale 20k ekstra for en "tilleggspakke" som gir de imitasjon av treverk (plast), et par ekstra inv. lys, en annen farge på setetrekket og et par andre småting. Dette er ingenting å whine om. Det er bare å kjøpe grunnmodellen og installere ekstra ram/HDD selv.

Jeg skal etter hvert sannsynligvis ha både en Mac Pro og en Macbook Pro. Samtidig har jeg, og har hatt en rekke dyre PC-løsninger de siste 10-12 årene. Selv føler jeg ikke det er noe galt med prisen.

Lenke til kommentar
Kraftigste Mac: 2gb minne og 2600xt. Er det en bærbar(tuller) eller er det noe jeg har gått glipp av? :p
32gb minne og NVIDIA Quadro FX 5600 1.5Gb. ;)

Går en helt amokk i konfigurasjonen, havner man på nesten 200 000kr. Det koster å være kar...

Er uansett idiotisk å kjøpe ram og harddisk fra apple, får det betydlig billigere andre plasser.

Grafikkort er det litt verre med, siden kortene til mac må ha egen spessiell firmware. (Vet ikke om det går å flashe de nyeste modellene, gikk før på noen kort)

32gb ram fra www.transintl.com koster ca 3000 dollar (16-17 tusen norske + moms og frakt). Til samenliging koster det 67 tusen for 30gb ekstra ram fra apple store.

Lenke til kommentar
Prisen er jo latterlig! :) Tenk hvilken PC du får for 19 000 om du bygger en selv og kjører Windows på den!! Men så er vel ikke heller Apple særlig spill vennlige da ;-)
Jeg har en slik PC her som kostet det for 6mnd siden, og har økonomi til å kjøpe en-to til. Jeg har 5 XP-lisenser og 2 Vista lisenser. Allikevel skal jeg ha Mac.

Flere og flere spill fungerer også på OS X. Nå kan en også få Mac med både Leopard og Vista ferdig installert med dualboot.

Lenke til kommentar
Prisen er jo latterlig! :) Tenk hvilken PC du får for 19 000 om du bygger en selv og kjører Windows på den!! Men så er vel ikke heller Apple særlig spill vennlige da ;-)

Latterlig i forhold til hva - at 19000 kroner er mye i seg selv ?

Fra side 1.

Bare for underholdingens skyld har jeg plukket tilsvarende komponenter på prisguiden her nå, og endte opp på rett under 18.000. Og det er uten programvare. Så nei, det er ikke så veldig mye billigere å konfigurere selv.
Lenke til kommentar

prisen er da ikke så gal når man tar i betraktning at HK med flere cpu-sokler koster, det samme gjør det å ha to stk. quad core 2,8 ghz. i tillegg er kabinettene av høy kvalitet, så man bør sammenligne med et ordentlig Lian-li, ikke det plastikk-pimpa kabinettet man har på rommet som kosta 645 kr. det er også inkludert OS og en del programvare.

Lenke til kommentar

Vil vel også tro at om en etterinstallerer ram (og annet?) selv vil kanskje en evt garanti (skal ikke forveksles reklamasjonsrett) fra apple forsvinne. Dette er vel det samme som feks Dell har. Å kunne bruke garanti når noe går i stykker gjør ofte at leverandøren har bedre og raskere rettetid.

Dette, samt tiden og kunnskapen som trengs for å bytte ut komponentene, kan lagt på vei rettferdiggjøre et mellomlegg mellom ekstrapris på komponent i forhold til pris andre steder for samme komponenten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...