Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Eksplosjon fra motoren. Hva skjedde?

mrala

Anbefalte innlegg

Gjorde noe som jeg angrer på. Kjørte 80 km/t i dag da jeg plutselig skulle svinge av veien. Dum som jeg var gjorde jeg følgende;

- Satt motoren i fri i 80 km/t imens jeg bremset ned

- Flyttet girspaken i 1 giret imens clutshen var inne og bilen var i fart.

Da kom det plutselig en høy eksplosjonslyd fra motoren og da jeg stoppet fant jeg ut at clutsjen ikke "seig" tilbake da jeg tråkket på den. Da jeg startet bilen i fri hørtes alt normalt ut, men når jeg forsøkte å flytte giret i 1 gir lagde bilen ulyder og rikket seg ikke i det hele tatt. Tror det med clutsjen kan være en wire som har gått.

Måtte taues hjem.

Hva har jeg gjort, og hvor mye vil det koste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper at det er kløtsjlageret som er fastsveiset. Forhåpentligvis er det kun det og ikke rasert girboks. Girboks og motor må skilles for å komme til og få byttet kløtsjen, på verksted kommer det nok på noen tusenlapper i arbeid pluss deler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det kan også være clutch-wire som er røket. Sjekk denne først. Dersom bilen din har hydraulisk overføring, kan det være feil på master- eller slavesylinder, eller på et stag.

Lenke til kommentar
Jeg tipper at det er kløtsjlageret som er fastsveiset. Forhåpentligvis er det kun det og ikke rasert girboks. Girboks og motor må skilles for å komme til og få byttet kløtsjen, på verksted kommer det nok på noen tusenlapper i arbeid pluss deler.

Støtter den, havarert svinghjulslager, eventuelt at clutchlamellen har "eksplodert".. Begge skader kommer av at inngående aksel i girkassa har fått for høyt turtall; lageret vil havarere på grunn av friksjon og varme, clutchlamellen pga sentrifugalkreftene. Prøv å tenke deg hvor høyt motorturtall du måtte hatt for å kjøre 80km/t i førstegir*, det er nemlig det turtallet lager og clutchlamell har vært utsatt for... Andre lager i girkassa i sammenheng med inngående aksel er også utsatt for skade, men i motsetning til svinghjulslageret går de i oljebad og tåler derfor forhåpentligvis litt mer...

*trådstarter har ikke nevnt hvor stor farten var når han la inn førstegiret, men at han lot bilen rulle i fri en stund mens han sakket ned fra 80 før han la inn førstegir, så 80 er nok litt overdrevet, men dette viser uansett at å la bilen rulle i høy fart i lavt gir med clutchen inne ikke er bra!

Lenke til kommentar

Mens du venter på å få bilen din på veien igjen kan du kanskje tørrtrene litt på girbevegelsene dine. Jeg har ennå til gode å kjøre en bil som ikke krever vesentlig mer kraft for å føre girspaken til første gir enn til de andre posisjonene i en slik hastighet.. Kan hende en notch mer 'feeling' ikke hadde skadet..

Forhåpentligvis er det som andre har vært inne på 'billige' clutch-deler som har tatt belastningen, og ikke motor eller girkasse..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...