Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva skal til for å ikke bestå et fag?


Anbefalte innlegg

Ja, grunnen til at jeg er interessert i å lage denne posten er fordi jeg lurer på hvilke rettigheter elevene har.

Senest idag, i nyere historie-timen så er det en i klassen som enda ikke har kjøpt seg bok, og jeg lurer på hvor på papiret læreren kan bruke det som et argument for å gi denne eleven stryk. Denne eleven er alt annet enn dum, han er smart, gjør det bra/greit på prøver og møter opp til timen. Han leverer de fleste innleveringer og er relativt rolig i timene. Men kan han virkelig få ikke bestått pga han ikke har bok?

Og kan man virkelig få stryk/ikke bestått i et fag ved mye fravær? Sist det var sånn rettighetsmøte på skolen så fikk vi vite at lærerne ikke "hadde lov" (nå er jeg dritt lei det ikke lov og lov uttrykket) til å stryke utifra fravær? Sett at man gjør det bra på prøver/innleveringer og er "bare" borte i vanlige læringstimer (uten sykemelding), grunn nok?

Greit at man stryker hvis man ikke består prøvene, eller gjør innleveringer osv osv, men hva med de andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På min vgs var det % fravær som betydde mest

5 på alle prøver hjalp ikke med 15timer fravær osv.

Eleven har da rett til å få advarsler om dette , hadde flere i klassen som brukte opp denne kvoten

og måtte være på skolen ut året for å få en karakter, da sliter man litt den dagen man blir syk eller mister bussen.

Lenke til kommentar

Mener å huske fra når jeg gikk på vgs (nyere historie er vel et vgs fag) at skolen ikke har noe med hvilken lærebok en elev velger å bruke. Om eleven ikke har lærebok, har en annen lærebok en hva skolen bruker gir ikke dette grunn til stryk i faget. Og så lenge eleven møter opp og gjør obligatoriske oppgaver er det vel egentlig ikke noe problem.

 

Angående fravær kan eleven strykes dersom læreren mener det ikke er nok grunnlag for å sette en karakter, eller dersom grunnlaget (prøver/innleveringer/timevurdering) viser lavere grad av forståelse enn hva som må til for å stå. Men dette blir jo helt klart en vurderingssak, dersom faget for eksempel fordrer at elevene skal være aktive i timene, delta i diskusjoner osv så kan jo det at en elev ikke møter opp "ødelegge" slik at læreren ikke får vurdert eleven.

 

 

På den andre siden vil jeg oppfordre deg og dine medelever til å slutte å overfokusere på hvilke "rettigheter" dere har, og heller konsentrere dere om å stå i fagene på en skikkelig måte. Dersom du skal studere videre vil snarveien du tok under vgs garantert skape problemer for deg videre i alle fall dersom du skal studere fag som fordrer at du har et grunnlag fra vgs.

Lenke til kommentar

Elevene skal hvertfall være forberedt til timen, og det gjelder å ha med seg bøker. Hvis du ikke har med deg bøker til faget så kan læreren kaste deg ut fra timen. Selvsagt er de fleste lærerene snille nok og ignorerer det som enkelttilfeller, men hadde en lærer som var streng mot et par idioter som aldri(4-5 mnder) hadde med bøker, de ble kastet ut og skulle komme tilbake når de hadde fått bøker.

 

Vet ikke med den nye reformen, men mange elever fikk IV fordi de var borte konstant. Tror kanskje det var fordi de ikke leverte inn innleveringer. Elevene får heller ikke et muntlig vurderingsgrunnlag, så da får de IV i de fagene som er muntlig.

Lenke til kommentar
Elevene skal hvertfall være forberedt til timen, og det gjelder å ha med seg bøker. Hvis du ikke har med deg bøker til faget så kan læreren kaste deg ut fra timen. Selvsagt er de fleste lærerene snille nok og ignorerer det som enkelttilfeller, men hadde en lærer som var streng mot et par idioter som aldri(4-5 mnder) hadde med bøker, de ble kastet ut og skulle komme tilbake når de hadde fått bøker.

 

Dersom læreren vet at eleven ikke er forbered ja (og i de fleste tilfeller sier jo dette seg selv), men dersom læreren treffer på en skikkelig kverulant som også er flink i faget vil læreren ha problemer med å kunne argumentere for å holde eleven borte fra undervisningen. Men dersom det er en forutsetning at eleven f.eks skal ha kjennskap til bestemte tekster som står i lærebok (ta f.eks en bestemt novelle i norsk) vil det jo for denne kverulante eleven være en forutsetning at han skaffer seg akkurat denne teksten på en annen måte en via lærebok. Det nytter jo ikke for eleven med å komme med "Jeg har ikke boka" unnskyldningen

Lenke til kommentar
"Ikke Vurdert".

 

Det er det du får når du ikke har et godt nok vurderingsgrunnlag i et fag, altså mangler prøver/innleveringer eller for mye fravær for å kunne vurdere muntlig.

Vet hva ikke vurdert er :) . Bare skjønte ikke forkortelsen, tenkte romertall og ble rimelig forvirra :!:

 

Elevene skal hvertfall være forberedt til timen, og det gjelder å ha med seg bøker. Hvis du ikke har med deg bøker til faget så kan læreren kaste deg ut fra timen. Selvsagt er de fleste lærerene snille nok og ignorerer det som enkelttilfeller, men hadde en lærer som var streng mot et par idioter som aldri(4-5 mnder) hadde med bøker, de ble kastet ut og skulle komme tilbake når de hadde fått bøker.

 

Dersom læreren vet at eleven ikke er forbered ja (og i de fleste tilfeller sier jo dette seg selv), men dersom læreren treffer på en skikkelig kverulant som også er flink i faget vil læreren ha problemer med å kunne argumentere for å holde eleven borte fra undervisningen. Men dersom det er en forutsetning at eleven f.eks skal ha kjennskap til bestemte tekster som står i lærebok (ta f.eks en bestemt novelle i norsk) vil det jo for denne kverulante eleven være en forutsetning at han skaffer seg akkurat denne teksten på en annen måte en via lærebok. Det nytter jo ikke for eleven med å komme med "Jeg har ikke boka" unnskyldningen

Nå får vi ikke lekser i dette faget, annet enn å levere inn oppgaver som man like gjerne kunne funnet svar på internett om man vil (nå skal jeg ikke si min mening om ang. spørsmålstillinga iseg selv, men den er tåpelig). Undervisningen foregår ved at lærer snakker (tull i mine øre) og elevene hører på, deretter gjør oppgaver til temaet, som senere skal leveres inn. Så om man går glipp av timer så tviler jeg på at man ikke går glipp av å hevde seg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...