Gå til innhold

Objektiv til Canon 350D, utendørsbilder, vidvinkel.

Anbefalte innlegg

Skal på reise til Iran neste måned, og trenger litt tips.

Har etter 11000 bilder med Fujifilm F10 blitt betydelig bedre på å ta bilder enn før, men jeg har nettopp fått tilgang til et Canon 350D KIT og lurer på om jeg skal ta det med. Jeg har ikke noe erfaring med speilrefleks fra før, og har etter å ha brukt dagen her på å lese guider og anbefalinger skjønt at man ofte må jobbe en del med bildene i etterkant for å få noe utbytte.

Har ikke noe erfaringer med Photoshop og pleier bare kjapt å fikse opp bildene i etterkant i Picasa (lys, skygger, fargetone). Er det da noe vits for meg å ta med et SLR jeg ikke kjenner?

Kommer først til å bli kjent med det "on the road", men skal lese gjennom bruksanvisningen først.

Jeg har sett at kitet som følger med kameraet ikke er særlig høyt ansett, og mange anbefaler å kjøpe nytt objektiv. Gitt at jeg for det meste tar landskapsbilder/arkitekturbilder på turen, bør jeg da går for et vidvinkel-normalobjektiv som Tamron SP AF 17-50mm?

Regner med at jeg i situasjoner der jeg treffer folk kommer til å bruke kompaktkamerat, men vil det være noe vits å kjøpe f.eks. Canon 50mm f/1.8 i tillegg til Tamron (ettersom det dekker det samme spekteret)?

[Om noen har noen tips som går på Iran generelt tar jeg de gjerne i mot også! Ble bare hekte av et halvt Lonely Planet program jeg så.]

Objektivhandlevogn: https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=62988

Her er noen bilder jeg har tatt med kompaktkameraet mitt. Kanskje relevant å se for å vite om jeg har bruk for et DSLR i det hele tatt: http://picasaweb.google.no/carlerik/BestOfFujifilmF10

[edit:] Har endret tittel.

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har en måned på å bli kjent med kameraet, så hvis du har blitt fortrolig med det; så ville jeg sagt "go for it".

Noen tips.

Ta med så mange minnebrikker du har råd til, slik at du får nok.

Ta opp i RAW+JPEG hvis du har plass. Eller bare RAW. Da har du fler muligheter for å finjustere i etterkant - noe jeg ikke gjorde når jeg var i Kenya for en stund siden - det angrer jeg på enda.

Ekstra batteri (er). Det er ikke alltid du får ladet opp der du er. Original batteriene er veldig dyre, men det finnes rimeligere uoriginale.

Om du bør anskaffe deg et bedre objektiv er et godt spørsmål. Kanksje noe med mer brennvidde-omfang (zoom) ? 50mm hadde jeg ikke brydd meg om.

Tom

Lenke til kommentar
Om du bør anskaffe deg et bedre objektiv er et godt spørsmål. Kanksje noe med mer brennvidde-omfang (zoom) ? 50mm hadde jeg ikke brydd meg om.

Det kit-et som følger med er 18mm. Får man noe billig og greit vidvinkelobjektiv under 3500kr? Vidvinkel er det meste under 30mm sånn ca?

Lenke til kommentar

Tamron SP AF 17-50mm skal være et godt objektiv. Men selv valgte jeg Sigma 17-70 på grunn av lengre rekkevidde. 50 mm blir litt for lite synes jeg. Sigma 17-70 fås til ca 2600 kroner tror jeg.

Anbefaler deg IKKE å ta bilder i RAW hvis du ikke kan noe særlig photoshop, ikke har brukt speilrefleks før og ikke etterbehandler bildene særlig mye. Bilder i RAW format tar stor plass og kan fort drepe interessen til en som ikke har brukt speilrefleks før.

Du bør få brukt kameraet litt før du drar slik at du kan få sett på PCen hvordan bildene du har tatt ser ut i stor størrelse.

Jeg kjøpte Canon 350D for 1,5 år siden og har funnet ut av AV modus er den modusen jeg bruker mest, av og til TV modus ved sport bilder og Manuell modus til blits bilder og bilder med lang lukkertid. Les litt om de forskjellige modusene og forholdet mellom ISO, lukkertid, blender og støy. Sikkert ting du har vært borti ved bruk av F10, men forholdet mellom blender og dybdeskarphet blir nok en stor overraskelse for deg på godt og vondt, spesielt hvis du ikke har fokus på motivet ditt.

Canon 50mm f/1.8 er et kjempe objektiv sett i forhold til prisen. Skal du ta bilder uten blits og stativ innendørs eller når det begynner å bli mørkt ute så er det veldig kjekt å ha dette objektivet i sekken.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar

Tusen takk for glimrende svar, og gode tips! Går nok til innkjøp av både Sigma og Canons 50mm.

(...) forholdet mellom blender og dybdeskarphet blir nok en stor overraskelse for deg på godt og vondt, spesielt hvis du ikke har fokus på motivet ditt.

Det er nok riktig, for selv om jeg har lest en del i dag om blendertrinn og brennvidde, føler jeg ikke at jeg egentlig forstår fullt ut hva det vil si praksis. Må nok begynne å knipse litt bilder først.

Lenke til kommentar

Bare et par presiseringer: Et speilrefleks tar ikke "bedre bilder" sånn helt av seg selv. I mange tilfeller har du like mye utbytte av et kompaktkamera. Du har derimot mange flere muligheter med et speilrefleks, både når det gjelder det å ta bildene og når det gjelder muligheter for redigering etterpå som andre også har nevnt.

Du gjør nok lurt i å bruke kameraet mye før du reiser og bli kjent med de elementære funksjonene.

Lenke til kommentar
Anbefaler deg IKKE å ta bilder i RAW hvis du ikke kan noe særlig photoshop, ikke har brukt speilrefleks før og ikke etterbehandler bildene særlig mye. Bilder i RAW format tar stor plass og kan fort drepe interessen til en som ikke har brukt speilrefleks før.

Dette er jeg faktisk uenig i; ihvertfall hvis du har Canon. Canon har et utmerket program som heter Canon Digital Professional, som på en enkel måte lar deg justere bildene slik du vil ha dem, for så å konvertere de til JPEG.

Du finner noen greie tutorials her. Så kan prøve ut selv, og se hva du selv synes.

Tom

Lenke til kommentar

Du MÅ ta bilder fra slike turer i RAW. Om du velger å ta i jpg i tillegg er helt opp til deg.

Jeg var 10 dager i New York for halvannet år siden og tok flere hundre bilder, men hadde enda ikke satt meg inn i mulighetene med RAW og etterbehandling i Photoshop.

Jeg angrer så utrolig på det!

Kjøp et par store minnekort (4Gb f.eks) og ta i RAW+jpg. Er det et bilde du er EKSTRA fornøyd med så kan du benytte RAW-formatet til å perfeksjonere det, evt sende det til en av oss andre som fikser det for deg om du ikke ønsker å lære Photoshop :)

Mitt råd altså: Ta bilder i RAW!!!

Lenke til kommentar
Du MÅ ta bilder fra slike turer i RAW. Om du velger å ta i jpg i tillegg er helt opp til deg.

Jeg var 10 dager i New York for halvannet år siden og tok flere hundre bilder, men hadde enda ikke satt meg inn i mulighetene med RAW og etterbehandling i Photoshop.

Kjøp et par store minnekort (4Gb f.eks) og ta i RAW+jpg. Er det et bilde du er EKSTRA fornøyd med så kan du benytte RAW-formatet til å perfeksjonere det, evt sende det til en av oss andre som fikser det for deg om du ikke ønsker å lære Photoshop :)

Du er ikke alene om å angre på at du kun brukte JPEG. Problemet med JPEG, er at du har ingenting å gå på, slik at eksponeringene må sitte 100%. Du får mer slingringsmonn med RAW. Det er særlig to ting: Du kan justere minst +/- et blendertrinn uten synlig tap og du kan justere hvitbalansen i ettertid.

Tom

Lenke til kommentar

Du er ikke alene om å angre på at du kun brukte JPEG. Problemet med JPEG, er at du har ingenting å gå på, slik at eksponeringene må sitte 100%. Du får mer slingringsmonn med RAW. Det er særlig to ting: Du kan justere minst +/- et blendertrinn uten synlig tap og du kan justere hvitbalansen i ettertid.

Tom

Jepp, jeg hadde hatt STORT utbytte av å kunne forandre hvitbalansen i ettertid, spesielt for kveldsfotoene fra Brooklyn av downtown Manhattan (mye gatelys, skyskraperlys, månelys og solnedganglys med forskjellig fargetemperatur)

I tillegg får jeg veldig mye mer ut av å photoshoppe RAWbilder enn jeg gjør av jpg-bilder.

Blir nok en tur i løpet av de neste 18 månedene. Garantert!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...