Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Så en dokumentar om Gustloff på Discovery tidligere i dag, og de få fotografiene av skipet som var tatt den skjebnesvangre dagen var i hovedsak tatt av privatpersoner. Jeg bare undres, om de hadde hatt digitalkameraer under andre verdenskrig, hadde disse bildene fortsatt vært tilgjengelige i dag?

 

Det har jo vært en del diskusjon rundt filformater og hvorvidt disse vil kunne åpnes i fremtiden, men sett nå at fremtidige generasjoner faktisk har utstyr som kan lese våre DVD'er og eksterne hardisker og at filene fortsatt lar seg åpne. Ville noen i det hele tatt gidde å se igjenom våre hundretusenvis av nærbilder av edderkopper, portretter av oversminkede kvinnfolk og studier av rustne dørhenglser for å forsøke å faktisk finne noe av historisk interesse blant dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har "magic hands" når det gjelder kamera. Når kunder kom innom med defekt kamera eller et kamera som oppførte seg rart, så bare slo jeg det på så virket det plutselig som det skulle igjen.

 

Ok da, ikke alltid, men en gang i blant. Og jeg aner ikke hva jeg gjorde. Var nok bare heldig :)

Problemet er nok at du er for godtroende. Dvs at du tror kunden på at han faktisk hadde et problem :)

 

Edit: Spot on, sn0dig!

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Noen som har anelse om hvor mye jeg får solgt dette på bruktmarkedet for?

 

Samsung GX-10, 6400 eksponeringer, kjøpt i Juli medfølgende 18-55 kitobjektiv, nypris 5000.

Pentax 43mm f/1.9 ltd. i perfekt stand, nypris 4500.

Pentax AF-360GZ blits i god stand, nypris 2200.

 

Vurderer å bytte system til Canon fordi jeg har ambisjoner om å bli fotojournalist, og jeg synes utvalget av proffhus og objektiv er langt bedre der enn hos Pentax. Jeg har også sett at de fleste aviser benytter seg av enten Nikon eller Canon slik at eventuelt utstyr kan lånes der igjen.

 

Egentlig er jeg bare litt rastløs, men 5D og 16-35 til Canon og D700 tilsvarende frister noe jævlig :( Får begynne å tippe lotto.

Endret av Lovold
Lenke til kommentar
selv ass... men denna har en knapp til også. så jeg skjønte ingen ting når jeg ikke var borti utløseren.

Du kan f.eks. slå av fokusaktiveringsfunksjonen til utløserknappen slik at bare AF-ON gjør dette. Leser du manualen nøye, finner du fort funksjoner du ikke en gang ante eksisterte. Dagens digitalkameraer er avanserte datamaskiner.

Lenke til kommentar
Så en dokumentar om Gustloff på Discovery tidligere i dag, og de få fotografiene av skipet som var tatt den skjebnesvangre dagen var i hovedsak tatt av privatpersoner. Jeg bare undres, om de hadde hatt digitalkameraer under andre verdenskrig, hadde disse bildene fortsatt vært tilgjengelige i dag?

 

Det har jo vært en del diskusjon rundt filformater og hvorvidt disse vil kunne åpnes i fremtiden, men sett nå at fremtidige generasjoner faktisk har utstyr som kan lese våre DVD'er og eksterne hardisker og at filene fortsatt lar seg åpne. Ville noen i det hele tatt gidde å se igjenom våre hundretusenvis av nærbilder av edderkopper, portretter av oversminkede kvinnfolk og studier av rustne dørhenglser for å forsøke å faktisk finne noe av historisk interesse blant dem?

Neppe. Moralen blir - skriv ut. Hvertfall en del bilder.

 

(selv ligger vel 99% av mine bilder på en hdd, og kommer alltid til å ligge der..)

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som føler at hvis man bytter hus for raskt så lærer man aldri å bli trygg på resultatene når man er ute og går, og derfor ikke kan ta optimalt gode bilder på grunn av at man stadig er på utprøvingstadiet? Det minner litt om hifi-freaks jeg kjenner som knapt lar utstyret bli innspilt før de går videre med noe nytt.

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som føler at hvis man bytter hus for raskt så lærer man aldri å bli trygg på resultatene når man er ute og går, og derfor ikke kan ta optimalt gode bilder på grunn av at man stadig er på utprøvingstadiet? Det minner litt om hifi-freaks jeg kjenner som knapt lar utstyret bli innspilt før de går videre med noe nytt.

Regner med det var meg du sikta til nå, kan si såpass at jeg kjenner kameraet og funksjonene ut og inn. Har brukt det nærmest hver dag siden jeg fikk det i sommer, og på forhånd leste jeg mye fototeori for å mestre det med en gang.

 

Derimot er grunnen til at jeg vil bytte nå fordi jeg ikke ønsker å handle mer Pentax-utstyr enn det jeg allerede har fordi jeg vet at jeg på et eller annet tidspunkt må bytte til Canon/Nikon uansett. Makes sense for me.

 

Har peila ut et brukbart tilbud på 40D nå, spørs om det blir noe av dette da.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tenkte ikke spesifikt på deg. Jeg ble kanskje trigget av ditt innlegg, men ikke som et eksempel. Jeg tenker på min egen erfaring. Jeg fotograferte så og si på heltid i langt mer enn et halvt år før jeg kjente min 20D godt nok til å stole på det. Og med heltid så mener jeg at jeg ikke hadde noen annen jobb enn å reise rundt og ha det gøy med kamera og familie. Nå krever kanskje 20D litt mer jobbing enn et moderne kamera, men når det gjaldt analog kamerateori så var jeg definitivt "overmoden" da jeg kjøpte kameraet, 20 år etter min første pressejobb.

 

Edit: Jeg mente å skrive et halvt år, ikke et år.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Det kan være morsomt å finne feil på kamera. I det minste når det ikke er ditt eget kamera.

Jeg har "magic hands" når det gjelder kamera. Når kunder kom innom med defekt kamera eller et kamera som oppførte seg rart, så bare slo jeg det på så virket det plutselig som det skulle igjen.

 

Ok da, ikke alltid, men en gang i blant. Og jeg aner ikke hva jeg gjorde. Var nok bare heldig :)

Jeg har fikset en PC med håndspåleggelse. Og jeg spøker ikke, det er faktisk sant.

 

Jeg tar bedre bilder med E-3, men det er fordi E-400 ble en begrensning når det kommer til respons og hastighet.

Lenke til kommentar
Det fantes flere gode grunner til å skifte fra 400 til 3 for din del, Simon. Du er jo faktisk blant de få som trenger hastighet, både mtp respons og iso.

Må innrømme det er tider da jeg irriterer meg over at jeg ikke valgte Canon.

 

Satt å skrev ut sak med en kompis som nettopp har fått seg 5Dmk2 i kveld. Bildene hans på 5000 ISO var rett og slett nydelige. Å få tak i noe med f/1.8 rundt 24mm til Canon er ikke så vanskelig. Det er bare å kjøpe Sigma sin, og den koster 3500 eller noe slikt. Om jeg vil ha en 12/1.8 må jeg starte en optikkfabrikk og bygge den selv om jeg vil ha autofokus eller brukbar kvalitet.

 

Når det kommer til den typen ting irriterer jeg meg litt.

 

Men whatever. Om to år er sensorytelsen så mye bedre at sensorstørrelse er av akadmisk betydning. Og det vil nok være mer fastoptikk til 4/3 da også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...