Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det flere enn meg som har merket hvor rolig atmosfære det har vært på dette forumet i det siste ?

 

Skikkelig avslappet igjen etter flere ukers styring. Denne 'ferien' gjør seg virkelig :)

 

Mvh,

Beej80

Det er like som å bivåne en diskusjon mellom to hvor begge har flis på størrelse av jernbanesviller i øya, snakke forbi hverandre og beskylde hverandre for å an bjelke i øye ...

 

Nei, takke meg til noobs som spør (for tusende gang) om hvilket speilrefleks til 4000 som de bør kjøpe.

 

Tom

Lenke til kommentar
Da er det er ihvertfall en ting Canon gjør bedre. Man har lett tilgang til ISO, fokuspunkter osv på xxxD serien også. Ikke like lett som xxD serien, men levelig.

 

Tom

Petnax har samme problemet med K200D.

Det jeg savner på K20D er en snarvei til senterpunktet når jeg har bryteren på egenvalgt fokuspunkt. Ok-knappen midt i fireveisvelgeren ville vært et logisk valg, men den er allerede opptatt for ISO-valg. Jaja. Man kan ikke få alt her i verden.

 

MaritimTim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Det er like som å bivåne en diskusjon mellom to hvor begge har flis på størrelse av jernbanesviller i øya, snakke forbi hverandre og beskylde hverandre for å an bjelke i øye ...

 

Nei, takke meg til noobs som spør (for tusende gang) om hvilket speilrefleks til 4000 som de bør kjøpe.

 

Tom

Hehehehe, du sier noe der.

Da kan man i det minste benytte copy-paste eller referere til en annen tråd :)

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Petnax har samme problemet med K200D.

Det jeg savner på K20D er en snarvei til senterpunktet når jeg har bryteren på egenvalgt fokuspunkt. Ok-knappen midt i fireveisvelgeren ville vært et logisk valg, men den er allerede opptatt for ISO-valg. Jaja. Man kan ikke få alt her i verden.

 

MaritimTim

På K10D kan man jo sette AF-knappen til å velge senterpunktet. Men også du har vel gjerne koblet AF av fra utløserknappen og ned til AF-knappen ?

 

Har de fremdeles denne 'vribryteren' der du stiller mellom Auto, midt, select ?

 

Forresten bare en tanke... KAN det være at om du trykker på AF og "green button" samtidig så resettes AF til senter ? De har jo en del slike smarte snarveier som ikke er nevnt i manuelene..

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
På K10D kan man jo sette AF-knappen til å velge senterpunktet. Men også du har vel gjerne koblet AF av fra utløserknappen og ned til AF-knappen ?

 

Har de fremdeles denne 'vribryteren' der du stiller mellom Auto, midt, select ?

 

Forresten bare en tanke... KAN det være at om du trykker på AF og "green button" samtidig så resettes AF til senter ? De har jo en del slike smarte snarveier som ikke er nevnt i manuelene..

 

Mvh,

Beej80

det er fortsatt mulig å bruke AF-knappen på denne måten, men med min måte å fotografere så trenger jeg AF-knappen til å avbryte AF. Så den er opptatt for meg. Derfor hadde det vært kjekt å f.eks kunne "dobbeltklikke" på Ok for å sentrere AF-punktvalg. Å bruke Ok virker logisk på meg siden den er midt i fireveisbryteren som jo er den vanlige måten åå endre AF-punkt. Mulig det er jeg som er sær her :)

 

Også mulig at det er en eller annen udokumentert eller halvdokumentert mulighet som jeg har oversett. Petnax er mestre på uoffisielle snarveier og sånne lure rariteter. Kanskje hvis jeg åpner batteriluka halvveis, mens jeg aktivere DOF-preview, og tilter kamerahuset 45 grader ;)

 

Joda. Vribryteren for Auto, Select og Centre har de beholdt. Den er fin. Perfekt plassert for tommelen min. Bortsett fra at jeg opplever tretrinnsbrytere som lite intuitive. Jeg roter meg lett bort i de, glemmer hva som er hva i farta. To valg passer bedre for min lille hjerne.

 

Men nå høres jeg mye mer negativ ut enn jeg egentlig er. Sannheta er nok at jeg virkelig liker ergonomien. - Så godt at jeg krever det urimelige.

 

MaritmTim

Lenke til kommentar
Jeg ville ha sammenlignet 50mm objektivene og brukt det som er best optisk. Gamle objektiv pleier jo ofte også å ha bedre byggekvalitet, ihvertfall bedre enn 50mm F/1.8D som har rimelig skrøpelig konstuksjon i forhold til 80tallets metall objektiver.
Det er riktignok Serie E, så konstruksjonen er nok i plast - dog mer solid plast enn vi er vant til i dag.
Lenke til kommentar
Da er det er ihvertfall en ting Canon gjør bedre. Man har lett tilgang til ISO, fokuspunkter osv på xxxD serien også. Ikke like lett som xxD serien, men levelig.
Men Pentax herjer ;-) Fokuspunkter ligger på lett tilgjengelig knapp, ISO-verdier kan man justere direkte med valgfritt hjul i blender og lukkerprioritet, nyttig sammen med ISO-visning i søkeren (i manuell er begge hjulene nødvendigvis opptatt, så da må du inn i Fn-menyen - som ligger lett tilgjengelig den også :-)
Lenke til kommentar
Valgfritt hjul? Er ikke et av de allerede valgt til blender/lukker?
Jo, men i blenderprioritet trenger du ett hjul til blenderen, det andre bruker jeg til ISO. Du kan også bruke det til eksponeringskompensasjon, jeg synes det er nyttigere med ISO, da eksponeringskompensasjonsknappen ligger lettere tilgjengelig.

 

ISO-egenskapene er gode nok til min bruk. Ja, det er litt støy på ISO 1600, men jeg klarer meg :-)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
[...] ISO-verdier kan man justere direkte med valgfritt hjul i blender og lukkerprioritet, nyttig sammen med ISO-visning i søkeren (i manuell er begge hjulene nødvendigvis opptatt, så da må du inn i Fn-menyen - som ligger lett tilgjengelig den også :-)
På K10D er det berre å halde inne OK-knappen, og vri på det fremste hjulet for å stille ISO i M og P.
Lenke til kommentar

Når vi først er i gang med å skryte av Pentax her:

 

P er faktisk det moduset jeg bruker mest. Fordi jeg der kan sømløst kan justere alt jeg vil justere. Vrir jeg det ene hjulet har jeg en form for Av, vrir jeg det andre så bir det Tv. Vil jeg tilbake trykker jeg Green button (rett ved utløser.) Da er jeg i program igjen.

 

Det er fire ulike program funksjoner, Normal, Deepht, Speed og MTF. Som regel bruker jeg MTF. Da vet kamera hvilken blender som gir best ytelse for det objektivet jeg bruker. Da glir valgt blender opp og ned etterhvert som jeg zoomer. På DA* f.eks. begynner den på f:5,6 på ekstremvidivinkel, glir ned til først f:5, f:4,5 og så f:4 i et ganske snevert område, for så å skli gradvis opp igjen etter hvert so jeg nærmer meg 50mm. Så kamera forteller meg hvordan objektivet er optimaisert, hvilke prioritringer som er gjort i utviklinga.

 

Det betyr at jeg til en hver tid vet hva valgene mine innebærer når jeg lar programmet styre. Og så er det opp til meg og ta kontrollen ved å vri på hjulene når jeg f.eks ønsker å endre DOF. Rett og sett herlig spør du meg.

 

Som K-ryeng er inne på kan du programmere hvilken funksjon de to hjulene skal ha i de ulike modusene. I f.eks Av, kan du velge at framre hjul skal scrolle mellom de ulike programprioriteringnene. Sikkert veldig fint for noen, men det blir for komplisert for meg, for mye å holde styr på. Derfor har jeg valgt å legge EV+/- der. Så i situasjoner hvor jeg vet at det blir mye bruk av den dedikerte EV+/- knappen, da er det enklere å bruke Av moduset.

 

Grunnideen bak ergonomien på spesielt K20D er at du skal kunne tilpasse kamera din måte å arbeide på. Ikke at du skal måtte tilpasse deg kamera. Jeg innbiller meg at dette er ganske unikt. Stemmer det folkens? Eller er jeg helt på bærtur? :)

 

MaritimTim

Lenke til kommentar
Er jo grei nok løsning det - så lenge man vet om det. Men dette er vel noe som står i manualen? Og ikke en av de skjulte tricksene ?
På K10D sto det faktisk ikke der, fordi muligheten kom som en firmware-oppdatering.

På K20D er jeg ikke sikker. Orker ikke å finlese hver side, leser bare det som jeg vet er nytt. Jeg har ikke greid å finne det ...

 

Og det skulle ikke forundre meg om det ikke står. Ville vært typist Petnax. Petnax er forresten en intern vits. De greide faktisk en gang i tida å kjøre ut en annonsekmpanje hvor de hadde den tyrkleifen :D

 

MaritimTim

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...