Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har shoppa noe nyttig eller kult i det siste?

 

Hentet selv en kombinert laptop/foto/diverse sekk (Tamrac Adventure 9) idag:

 

 

 

Slukte mer utstyr enn ventet.

 

Tom

Har blitt lite på meg i det siste, mye pga ekstrem pengemangel. Men skal jobbe neste helg, og fyller snart 16. Så da blir det sikkert noe nytt stuff i hjemmet.

 

Fikk svar fra forsikringen idag....De kunne ikke dekke tapet pga det ikke var en person eller dyr som ødela/stjal din eiendel, så en vannskade dekker de ikke. :(

Da får jeg dra det positive ut av det med at kameraet funker til tider, men er surt å drasse rundt med et kamera og objektiv som ikke er 100%

Er det mulig å klage en gang til? Siden det er en skade, og objektet ikke funker 100% etter skaden.

Lenke til kommentar

Fant nettopp ut at mamma hadde en Nikon FM3 (i think) + 50mm f/1.8 E Series + Vivitar 70-210mm f/4.5. Dessverre har ikke kameraet fungert på mange år, men objektivene fungerer fint. Fee på blenderverdi og ingen lysmåling er litt savn dog...

 

Noen som vet noe om kvaliteten på 50mm-ern? Har jo AF-D versjonen fra før, så den nye blir nok lite brukt. Telezoomen skal jeg derimot ha i bagen. Tviler på at den er noe særlig, men grei måte å finne ut hvordan jeg liker meg i teleområdet. :)

Lenke til kommentar
Fant nettopp ut at mamma hadde en Nikon FM3 (i think) + 50mm f/1.8 E Series + Vivitar 70-210mm f/4.5. Dessverre har ikke kameraet fungert på mange år, men objektivene fungerer fint. Fee på blenderverdi og ingen lysmåling er litt savn dog...

 

Noen som vet noe om kvaliteten på 50mm-ern? Har jo AF-D versjonen fra før, så den nye blir nok lite brukt.

 

Jeg ville ha sammenlignet 50mm objektivene og brukt det som er best optisk. Gamle objektiv pleier jo ofte også å ha bedre byggekvalitet, ihvertfall bedre enn 50mm F/1.8D som har rimelig skrøpelig konstuksjon i forhold til 80tallets metall objektiver.

Lenke til kommentar
Skal jeg høre på noen eldre fotografer er gammel opptikk desidert best, når det er en god utgave, men har ikke fått muligheten til å teste mye gammelt selv, er jo ikke store pjokken.

Og med D200 så får du utnyttet de til det fulle også. Du trenger forøvrig ikke stresse da disse objektivene kommer til å være tilgjengelige i veldig mange år fremover.

 

Tom

Lenke til kommentar
Noen som har shoppa noe nyttig eller kult i det siste?

 

Hentet selv en kombinert laptop/foto/diverse sekk

Slukte mer utstyr enn ventet.

 

Tom

Grattis. Ser grei ut.

 

Ellers så ligger mitt svar på spørsmålet ditt i sigen min, hvis jeg har glemt å skryte av det her :)

 

Forsikringspenger etter havariet og god rabbat ga meg: K20D m. batterigrep, pluss tre stk DA* objektiver. Batterigrepet har jeg har ønska meg i over et år. Ditto med den værtette optikken.

Ganske happy :p:D:cool:

Eller for å bruke sjargongen fra ei Pentax-liste jeg er med på, I feel enabled.

 

MaritimTim

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Ja, det ligger bedre i hendene, føles mer solid og stabilt. Men nå hadde jeg vertikalgrepet til D80'n, så den forskjellen er ikke stor. Det jeg merket fra starten av, var hvor funksjonellt og intuitivt de ulike valgene er. Flere funksjonene jeg tidligere måtte inn i menyen å bla fram, ligger åpent tilgjengelig. For eksempel fokuspunkter, iso og hvitbalanse har jeg spart "mye" tid på.

 

På minussiden er batteritiden, zoom-funksjonen som kun har 3 nivåer, og funksjonshjulet der man velger seriebilde, timer eller mirror lock up. Irriterende at det er en annen knapp som må trykkes inn samtidig som man velger funksjon, selv om jeg skjønner hvorfor.

 

Men alt i alt, et meget godt bytte. Så nå er det tele/macro som står på toppen av lista. Og en vidvinkel når skatten kommer.

Lenke til kommentar
Ganske happy :p:D:cool:

 

MaritimTim

Med den utstyrsparken, så skjønner jeg deg godt.

 

Kjøper meg en Canon EF-S 10-22mm til helgen, så blir det Sigma 50-150mm f/2.8 (Mk.II) til sommeren; med konverter. Da gjenstår det kun blitz, batterigrep og noen fete polafiltre, så skal jeg være happy en stund.

 

Tom

Lenke til kommentar
Forsikringspenger etter havariet og god rabbat ga meg: K20D m. batterigrep, pluss tre stk DA* objektiver. Batterigrepet har jeg har ønska meg i over et år. Ditto med den værtette optikken.

Ganske happy :p:D:cool:

MaritimTim

 

I så fall enten en veldig pen rabatt, eller en veldig pen sum.

Skal "idiotforsikre" meg i norsk tjenestemannslag en av dagene, tørr ikke ta med utstyr gjennom europa til sommeren uten..

Lenke til kommentar

Jeg prioriterer heller optikken foran nytt hus, jeg gitt. Vidvinkel og makro i første omgang. Så blir det vel også en tele etterhvert. Til den tid er forhåpentligvis D400 kommet, slik at jeg kan få D300 billig! :p

 

Fokuspunktetvelgegreia savner jeg utrolig å ha som egen knapp. Bytter ganske ofte, og hater rett og slett å begynne å knote inn i menyen! Mongo angående zoomfunksjonen da. Det har de heldigvis retta opp på storebror D300. :)

Lenke til kommentar
I så fall enten en veldig pen rabatt, eller en veldig pen sum.

Skal "idiotforsikre" meg i norsk tjenestemannslag en av dagene, tørr ikke ta med utstyr gjennom europa til sommeren uten..

Forsikringssummen var pen, men så mista jeg en del og da. Rabatten var pen den og, en del kvantumsrabatt, i tillegg til litt godt mål "for lang og tro tjeneste".

 

MaritimTim

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...